Jamfh Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Ik heb nog wel wat vragen over het levens houden van de schimmel in de zomer.Ik zag hier dat iemand potjes maakte (met gaatjes en afgedekt met watten), zio de koelkast in.Dat zou zeker een half jaar goed moeten gaan.Hoe maak je die potjes?Schep je gewoon wat mycelium uit de oesterzwammen bak na de bloei en zo de koelkast in.Of zet je een nieuwe kweek in in een klein potje en zodra dat mooi doorgroeid is, dat de koelkast in?Moet zo'n potje helemaal vol (zoals bij de kweek) of juist niet? Veel vragen in een, sorry Quote
Stan Geplaatst: 26 april 2018 Geplaatst: 26 april 2018 Jamhf, leesvoer: kweek-technieken-t8367.html Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
speets Geplaatst: 15 mei 2018 Geplaatst: 15 mei 2018 Verrassing: ondanks (of dankzij?) de hitte nog een derde oogst van een emmer die ik eind vorig jaar buiten in de tuin heb gezet en niet meer naar omgekeken. Hij heeft onder een hoed van sneeuw gestaan, en een paar nachten van ruim min 10 graden doorstaan. En nu, nu het al een tijd heet en droog is, geeft hij nog een naoogst van 118 gram Toch maar een portie broed van deze productieve stam in de ijskast zetten. @ Jorieke: mijn herstart is mislukt: groene schimmel Jij? (Volgende week ofzo heeft de Lidl dozen met champignonbroed te koop). Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 15 mei 2018 Geplaatst: 15 mei 2018 Zo dan! Zet je zo'n bak dan op een speciale plek? Wat doe je met sproeien? Niets dan? Maar het is toch erg droog nu. Ik heb nu eindelijk mijn 2 bakken (1x roze en 1x grijze) vol en er groeit wat op! Ik durf er geen foto van te maken en het eigenlijk ook niet hier te posten, want dan verdrogen ze meteen Ik sproei er meerdere keren per dag water op, maar nu na een droge nacht (want geen sproei van mij) zien ze er wat ingevouwen uit. Ik heb meteen weer lekker gespoten met water maar of het wat wordt moet nog blijken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 15 mei 2018 Geplaatst: 15 mei 2018 O wat goed! Die roze ook Komt die grijze van mij? En heb jij ze binnen staan? Mijn bakken stonden dus - na twee oogsten - al de hele winter achterin de tuin (in de schaduw). Ik keek af en toe wel, maar toch heb ik de eerste bak, een paar dagen eerder, te laat gezien. Daarna beter opgelet en de tweede heb ik meteen naar voren gehaald, in de schaduw gezet bij de achterdeur (buiten!) en de spuitfles ernaast. Inderdaad heeeeeel veel gesproeid. Wat denk ik veel scheelt: doordat die bakken al die tijd buiten staan, blijft de koffie ook kletsnat. Op de dag dat de randen verstreken waren, begonnen de hoeden ook meteen te scheuren. Het blijft opletten Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 15 mei 2018 Geplaatst: 15 mei 2018 Heb je het deksel er niet op zitten dan? Dat die koffie kletsnat blijft? Met die grijze van jou heb ik weer een nieuwe opgestart die ik nu wat beter kan voeden omdat die anderen eindelijk vol zijn. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 15 mei 2018 Geplaatst: 15 mei 2018 Jawel, deksel erop, maar ik heb aan de zijkanten 2 gaten en ook 2 gaten in het deksel. Met plakband, maar daar gaat het water wel langs als het er lang genoeg op blijft staan. (Die deksels hebben een opstaande rand). Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 16 mei 2018 Geplaatst: 16 mei 2018 Ik vind het eigenlijk wel een hele irritante teelt hoor... die zwammen. O zo lekker die 1e mini oogst van mij toen ik net begon begin 2017, maar sindsdien heb ik niets kunnen oogsten. Steeds verdroogde de boel, werd alles aangevallen door die fungus gnats, en nog meer van dat soort dingen Ik heb mijn bak met grijze zwammen nu de hele tijd in het keukenkastje gehad. Tijdens het vullen, en nu er zwammen op groeien. Ik sproei nu om de paar uur, en ze groeien ook wel wat, maar krullen helemaal naar binnen. Worden geen mooie rechtopstaande zwammen. Komt dat door gebrek aan licht? Die allereerste oogst had ik ook in die zelfde kast, toen was het wel kouder natuurlijk, dat was ergens in februari ofzo. Ik zie nu geen verdroogde randjes ofzo, maar dit: En bij die roze was ik weer zo 'slim' om het hele deksel er maar af te laten. Dat deksel ligt niet plat op de inhoud zeg maar, dus er was geen contact tussen het gat wat daar in zit (met tape) en het broed. En dus groeiden er al van allerlei zwammetjes over de hele bovenkant van de klomp. Maar ja, al die zwammetjes worden nooit grote zwammen, omdat het er gewoon veel teveel zijn. Nu kleuren ze ook nog eens naar wittig... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 16 mei 2018 Geplaatst: 16 mei 2018 O ja, haha, die binnenstebuitenzwammen; heb ik ook wel eens gehad Die stonden toen binnen, in een 'natte ombak', in het licht. Ik begreep dat toen ook niet.Maar je eet ze toch wel gewoon (en snel) op hè?! Die roze: wat goed! Ik vind het prachtig hoor En wat geeft het; dan oogst je toch de grootste kleintjes? Dan krijgt de rest vanzelf meer ruimte. Ik vind het ook een lastige teelt. Veel moeite en energie voor - als het meezit - een klein hapje zwam...En als ik eerlijk moet zijn: zo heel erg lekker vind ik ze niet eens. Dan vind ik champignons en sommige boleten veel smakelijker. Maar dat kan ook aan mijn kookkunst liggen Succes en hou ons op de hoogte Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 16 mei 2018 Geplaatst: 16 mei 2018 Nou op jouw aanraden meteen maar geoogst en gegeten dan Samen maar liefst 105 gram Precies genoeg voor ieder een broodje met in boter gebakken oesterzwammen met een scheutje room en wat peper en op het laatst pas wat zout (zoals het moet van Jamie Oliver ) Was weer errug lekker hoor, maar wij kopen/eten dan ook geen andere paddenstoelen dus misschien weet ik niet wat ik mis Van die roze heb ik dus alle mini zwammetjes (echt enkele cm groot, net alsof je microgroenten oogst...) geknipt die me groot genoeg leken. Er zit ook nog veel kleiner spul op wat al heel waterig voelt...? Sproei ik dan teveel? Zucht En van de grijze zwammen hebben we best veel steeltjes gegeten, omdat alleen de hoeden echt niet genoeg was. Maar die steeltjes (niet helemaal tot onderaan hoor...) waren ook lekker zacht. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Daniel78 Geplaatst: 24 mei 2018 Geplaatst: 24 mei 2018 Beste medekwekers, Ik ben ook druk in de weer met oesterzwammen. Een eerste batch in een 1kg yoghurtbak leverde maar 45 gram op, dus ik ben aan het opschalen. Een paar vragen mbt nieuwe bakken opstarten. Ik heb alle 30 pagina's doorgespit maar kon het antwoord niet vinden. Maakt het uit of je een bak splits voordat die vol is, na een eerste oogst of na een tweede oogst? Ik kan mij voorstellen dat mycelium 'in de groei' sneller aanslaat. Maakt het uit welk deel van de bak wordt gebruikt voor herstart? Onderin de bak zijn nog korrels tr herkennen vanuit het zakje broed. Is dat effectiever dan later koffiedik? Zijn gaten aan de zijkant trouwens meer/minder/even effectief als gaten in de deksel? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 mei 2018 Geplaatst: 27 mei 2018 Sorry Daniel; ik ga even over je vragen heen met een update van mijn zwammen. Ik dacht: wat jullie kunnen dat kan ik ook. Gewoon zo'n emmer wegzetten en er even niet meer naar omkijken. We moesten toch vlees verwerken enzo, en zijn druk zat in de tuin. Dus ik heb de emmer met de roze zwammen, waar ik toen net van had 'geoogst' (microzwammetjes omdat ik in 1 keer het hele deksel weg had gehaald en ze niet door 1 gat liet groeien...) gewoon weggezet in de woonkamer. In een hoekje tussen een grote vrieskist en een staande lamp En een klein weekje terug groeide er ineens weer wat! Een soort van hersenen uit het gat aan de zijkant Ik ben dus maar weer een beetje gaan sproeien, elke keer als ik er langs liep (3 keer per dag? ) En nu het al even echte zwammen zijn, sproei ik wat vaker. Ik vind het wel lastig wanneer ik ze moet/kan oogsten. Die grijze zwammen vormen echt een bolletje bovenop een steel, en die hoed moet horizontaal komen te staan. Maar deze roze staan al heel snel horizontaal met hun hoed, en hebben niet echt een steel. En groeien na dat uitvouwen echt nog even flink door. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 27 mei 2018 Geplaatst: 27 mei 2018 Geweldig en gefeliciteerd, ziet er heerlijk uit, helemaal jaloers Wonderlijke dingen toch... En die roze houden duidelijk meer van warmte.Heb je ze nou in een bak met water staan? Ben benieuwd of je ze anders vindt smaken Over het plukrijp zijn: dat van dat "horizontaal staan" en "uitvouwen" ben ik nog nergens tegengekomen.Met die grijze - en dus ook met de roze, neem ik aan - is een van de criteria of de rand niet meer krult (die 'krul' is maar een paar mm).Dat randje moet verstreken zijn. Hier krult 'ie nog wel: Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 27 mei 2018 Geplaatst: 27 mei 2018 Nou de emmer staat in een bak omdat het nogal drupt als je sproeit. En dan ontstaat daar een laagje water in. Maar ik heb er dus niet expres een laag water in staan o.i.d. Aha, die krullende randen... ja ziet er logisch uit. Als je op www.oesterzwam.nl kijkt naar foto's van de roze, gele en grijze dan zie je wel echt verschil tussen de roze en die andere 2. Ze groeien net even anders. Vandaar dat ik even zat te twijfelen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 30 mei 2018 Geplaatst: 30 mei 2018 Nou de krul was er nog niet overal uit, maar ik heb toch maar geoogst. De hele klomp woog 245 gram, maar daar zit dan ook nog het 'steeltjes'-stuk bij. Niet echt stelen, maar eerder een soort van 1 grote voet.. Met wat boter, een uitje, en daarna de zwammen in een pannetje op de laatste hitte van de BBQ werd het weer een lekker maaltje Ik denk dat de grijze variant iets.... nootachtiger? smaakt? Of ook uhm... tja... mijn smaakpapillen doen vooral aan 'lekker' en 'niet zo lekker' En dit was gewoon lekker dus. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 30 mei 2018 Geplaatst: 30 mei 2018 Lekkerrrrrrrr Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Anna3 Geplaatst: 4 juni 2018 Geplaatst: 4 juni 2018 Prachtig Jorieke! Groeien die zwammen nou gewoon door de tape heen? Of moet je dat eraf halen? Mijn bakje met roze oesterzwam is inmiddels vol. Heb er nog wat uitgehaald om gelijk mee door te kweken. Ik begrijp dat ik nu gaten in het deksel moet maken, afplakken met tape, elke dag sproeien (met deksel eraf lijkt me dan) en hopen dat er wat gaat groeien? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 juni 2018 Geplaatst: 4 juni 2018 Ja 1 of 2 gaten in het deksel, had je tot nu de boel potdicht? Op het openen tijdens het vullen na dan? Ik had een beetje de indruk hier dat hij tijdens het groeien ook een beetje zuurstof wil, wat dus door het tape komt. Maar blijkbaar niet dus? Ik heb van dat tape van Kruidvat en dat is net even wat te stug. Dus er drukt dan al een klompje zwammen tegenaan en dan pulk ik hem los. Ik sproei pas als er echt een klompje groeit, daarvoor moet ie genoeg vocht hebben van al die beetjes vochtige koffie die je hebt opgebouwd. Dus gewoon dicht laten tot je wat ziet groeien. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 11 juni 2018 Geplaatst: 11 juni 2018 Heb de boel inderdaad dicht gehad, maar het is wel zo'n ijsbakje dat niet waterdicht afsluit zeg maar. Yoghurtemmertjes hebben een stevigere sluiting. Als je even niet oplet heb je opeens zwammen en dat terwijl ik nog geen gaten gemaakt heb Zwammetjes zijn wel een beetje geplet Denk dat het bakje nog niet vol genoeg was, onder het deksel groeit ook al vanalles, toch nog maar een beetje koffieprut erbij gedaan. Tja, waar ga ik nou gaten maken? Die geplette zwam duwt het deksel er nu gewoon af Deksel eraf is geen goed idee toch? Los erop? Of zou ik het deksel beter kunnen vervangen door folie/plastic zakje met wat openingen? Ik kan me foto's herinneren waar de baaltjes in plastic zakken hangen, vandaar. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Als je een gat maakt in het deksel dan zal de zwam niet hoeven drukken op een andere plek. Dan komt ie gewoon in/door dat gat. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 18 juni 2018 Geplaatst: 18 juni 2018 Geen idee of de gaten groot genoeg zijn, maar de zwammen hebben ze in elk geval gevonden Tape (kliniplast) dat ik niet al te vast had geplakt wordt gewoon aan de kant geduwd: Ik haal het tape nu weg en ga elke dag een paar keer sproeien. Moet dat nog (afgekoeld) gekookt water zijn of een zeer schone/nieuwe plantenspuit? Of hebben ongewenste schimmels nu geen/minder kans? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 juni 2018 Geplaatst: 18 juni 2018 Ik sproei met water uit de kraan wat al een tijd in het spuitje staat op kamertemp. Dus erg steriel is dat niet Maar gaat gewoon goed Ik maak die plantenspuit af en toe 'schoon' met heet water wat ik er doorheen spuit. Maar verder doe ik niet moeilijk. Ben benieuwd hoe hard ze gaan groeien nu! Hier ging het in het begin best hard, daarna lijkt het iets minder te worden, maar uiteindelijk na een kleine week (?... geloof ik?) was het toch een beste 'klont' met zwammen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 23 juni 2018 Geplaatst: 23 juni 2018 Mooi Anna, ik moet eerlijk zeggen dat ik die van mij iedere keer vergeet Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.