Pink Lady Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 Ik ben ze ook aan het kweken en heb inmiddels al kunnen oogsten in de emmer. Bij mij was het juist andersom, de oesterzwammen aan de zijkant kwamen als eerste maar droogde snel in, op de bovenkant groeide het als een tierelier. Mij hielp het om ze met een plantenspuit vochtig te houden. Benieuwd of er een 2e oogst uit te halen valt. Quote
M1RJAM Geplaatst: 31 juli 2020 Geplaatst: 31 juli 2020 Goedemiddag! Toen wij zojuist terugkwamen van vakantie, bleek er geheel onverwacht ( want emmer nog niet vol koffiedik) een flinke zwam te zijn gegroeid de afgelopen week. Hij is echter ook helemaal uitgedroogd. Heeft iemand een goed advies over hoe wij deze zwam toch nog kunnen klaarmaken om te eten? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 31 augustus 2020 Geplaatst: 31 augustus 2020 ik zie helaas pas nu dit bericht. Mocht het je weer overkomen: de paddenstoel aan stukjes snijden en met heet water overgieten, een uurtje laten staan. Met water en al kan je er een heerlijke oesterzwamsoep van maken! De makkelijke manier is een pakje champignonsoep gebruiken en de oesterzwam met vocht en al toedienen, wel langzaam doorkoken om de oesterzwam weer zacht te maken. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
annaelizabeth Geplaatst: 14 september 2020 Geplaatst: 14 september 2020 (aangepast) Mijn experiment om het pakket oesterzwam uit het tuincentrum te vermeerderen met houtsnippers en koffieprut gaat voorspoedig verder. In een grotere bak heb ik nu wel 8 heuveltjes waar zwammen op beginnen te groeien. Op dus naar de volgende vraag: kan ik de bak gewoon de hele winter buiten laten staan? De bak staat op de noordkant van ons tuinhuis op een oppottafel. Het is een gewone kweekbak met transparant deksel. Is het verstandig om in dit jaargetijde naar verdere uitbreiding te streven of doe ik dat beter in het voorjaar? Alvast bedankt voor de adviezen. 14 september 2020 aangepast door annaelizabeth aanvulling en spelling Quote
annaelizabeth Geplaatst: 26 januari 2021 Geplaatst: 26 januari 2021 Antwoord geven op deze vraag is overbodig geworden: eind september werd de bak ineens volledig leeggegeten door kleine wurmpjes die dan weer vliegjes werden etc. Maar ik hoop op een antwoord (ik ga binnenkort opnieuw opstarten) op de hieruit voortvloeiende nieuwe vraag: komen de vliegjes doordat ik min of meer in de open lucht heb gekweekt, of ligt het aan de combinatie van houtsnippers en koffiedik? Quote
Pink Lady Geplaatst: 26 januari 2021 Geplaatst: 26 januari 2021 Ik denk niet dat het eraan ligt dat je de oesterzwammen buiten hebt gekweekt. Bij de oesterzwammen die ik binnen had staan kwamen ook vliegjes op af, volgens mij zijn ze dol op koffiedik. Dus dan kun je ze het beste buiten hebben staan, zodat de vliegjes weg kunnen. Dat was ook mijn overweging om de bak in de schuur te zetten en om eerlijk te zijn heb ik hem uit het oog verloren, maar zag toevallig afgelopen week dat er weer een zwammetje aankomt. Quote
nod Geplaatst: 27 januari 2021 Geplaatst: 27 januari 2021 gewoon afdekken met vershoudfolie Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Teunboon Geplaatst: 3 februari 2021 Geplaatst: 3 februari 2021 (aangepast) Ik ben nu al sinds begin december bezig. Gebruik liter emmertjes maar krijg er geen zwammen in. Het koffiedik is volledig verzadigd met witte draden maar er komt maar niets uitzetten. Ik heb 1 grote bak waar ik als het ware 'voorbroed'. Enig moment schep ik hier wat uit in een nieuw emmertje. Ik laat de emmertjes overgroeien onder de gootsteen. Als ze vol zijn verplaats ik ze op het keukenkastje Er zit genoeg vocht op (als ik m open heb ik oranje 'plasjes' water (kleur van koffiedik) Ik heb geprobeerd om het aan te drukken / niet aan te drukken Wat doe ik verkeerd? 3 februari 2021 aangepast door Teunboon Quote
paddestoelengek Geplaatst: 4 februari 2021 Geplaatst: 4 februari 2021 Plaats het doorgroeide emmertje eens 48 uur in de koelkast voor een koudeshock. Daarna warm plaatsen. Vaak lost dit het probleem op. Succes! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Tim77 Geplaatst: 4 februari 2021 Geplaatst: 4 februari 2021 Mijn eerste 3L koffiedik emmertje van Rotterzwam staat nu een week of 5 te groeien in de keuken en is ongeveer 3/4 vol; nog wel even te gaan dus. Ik ben nu volop aan het inlezen hoe ik straks nieuwe kweken kan opstarten na m’n eerste of tweede oogst over een tijdje. Het schijnt mogelijk te zijn om 1/5 over te houden, even goed vochtig te maken en weer opnieuw aan te vullen met laagjes koffiedik. Wat is jullie ervaring hiermee? Wanneer is het nodig om weer vanaf vers broed te beginnen? Het gebruik van (oud/doorgroeid) substraat geeft op termijn problemen volgens dit youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=uuQQ_Mjk1bg Als dit klopt, zijn er eventueel andere (eenvoudige) manieren om het “uitgeputte mycelium” weer op krachten te krijgen zonder telkens nieuw broed te hoeven kopen? Ander substraat bijv? Quote
Teunboon Geplaatst: 4 februari 2021 Geplaatst: 4 februari 2021 2 uren geleden, paddestoelengek zei: Plaats het doorgroeide emmertje eens 48 uur in de koelkast voor een koudeshock. Daarna warm plaatsen. Vaak lost dit het probleem op. Succes! Gaan we proberen, ik houd je op de hoogte Quote
paddestoelengek Geplaatst: 4 februari 2021 Geplaatst: 4 februari 2021 6 uren geleden, Tim77 zei: https://www.youtube.com/watch?v=uuQQ_Mjk1bg Als dit klopt, zijn er eventueel andere (eenvoudige) manieren om het “uitgeputte mycelium” weer op krachten te krijgen zonder telkens nieuw broed te hoeven kopen? Ander substraat bijv? Welkom Tim op het forum, als ik producent ben van "koffie"kits zou ik ook zo een filmpje plaatsen op youtube......... (volgens mij is het een hele prestatie om zo een filmpje te vinden tussen alle andere positieve filmpjes over het enten van spawn op een nieuw medium) je kan voorlopig doorgaan met het enten (bijna oneindig) voordat er mutaties optreden. Mycelium raakt niet uitgeput maar de voedingsbodem kan uitgeput raken omdat de bouwstoffen voor het mycelium zijn opgebruikt! En gaat het fout omdat er andere schimmels de overhand overnemen kan je nieuw kopen of bij forumleden aankloppen voor een beetje nieuwe start. ps https://www.moestuinforum.nl/forum/5-voordeur/ succes met de kweek!! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Pink Lady Geplaatst: 4 februari 2021 Geplaatst: 4 februari 2021 @Tim77 Wat ik heb begrepen is dat je door kan blijven gaan zolang het koffiedik niet helemaal uitgedroogd is of er oranje schimmels op komen. En al het koffiedik wat je eruit haalt om overnieuw te starten kun je weer verdelen over andere emmers en daar koffiedik aan toevoegen. Dus zo kun je ook nog uitbreiden met hetzelfde broed. Quote
Teunboon Geplaatst: 12 februari 2021 Geplaatst: 12 februari 2021 Op 4-2-2021 om 07:50, paddestoelengek zei: Plaats het doorgroeide emmertje eens 48 uur in de koelkast voor een koudeshock. Daarna warm plaatsen. Vaak lost dit het probleem op. Succes! Hoe lang zou dat moeten duren? Inmiddels 3 dagen uit de koelkast. Quote
donaldk Geplaatst: 12 februari 2021 Geplaatst: 12 februari 2021 Gebruiken jullie de mycorrhiza voor jullie zaailingen/stekken? Ter stimuleren van de wortelvorming? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
paddestoelengek Geplaatst: 13 februari 2021 Geplaatst: 13 februari 2021 die moest ik even opzoeken .......😄 Ik gebruik alleen de schimmels zelf en zeker geen andere toevoegingen! Waarom zou je? Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
weknow Geplaatst: 13 februari 2021 Geplaatst: 13 februari 2021 15 uren geleden, donaldk zei: Gebruiken jullie de mycorrhiza voor jullie zaailingen/stekken? Ter stimuleren van de wortelvorming? Leg eens hoe je je dit voorstelt Donald??? Hoe zou dat werken en hoe zou je dat kunnen aanpakken? (Ik heb de indruk dat je je mycorrhiza voorstelt als iets dat je in een doosje kunt kweken en als een soort meststofje bij zaailingen in de grond doen....) Ik denk dat het zo niet werkt en daar weinig kan doen en nauwelijks actief kan leven. Er zijn meerdere soorten myccorhiza's....maar ze werken bij vooral vaste planten, struiken en bomen en ontwikkelen zich mee met processen in de bodem en de groei van de wortels van de planten. Het is geen wortelstimulator, maar een natuurlijke samenwerking tussen plant en wortels en die treedt op waar de omstandigheden hiervoor gunstig zijn. Het toevoegen van iets aan je grond zal het eerder tegenwerken dan bevorderen, want dan worden deze schimmels overbodig en weggedrongen. heb je een bodem met veel organisch materiaal en dan vooral veel koolstof, en een bodem die je met rust laat, dan komen er vanzelf van dit soort verbanden op den duur. Zo is (kunstmatig en kunstmatig gewonnen!!!) fosfaat toevoegen aan je bodem echt niet meer nodig, want die samenwerking kan daar zelf in voorzien. Trucjes als een of ander "goed spulletjje"aan je bodem toevoegen (soort suuplementjes-waanzin in mijn ogen) komt voort uit tekort-angst die ontstaat als je eerst alles, ook de bodem of je voedsel, uit elkaar haalt en dan geisoleerde boodschappen gaat rondstrooien van dit is goed en dat is selecht en zo ook voedsel en bodem technologisch in elkaar flansen. Maar apart wortels stimuleren, zoals in sommige reclame voor stofjes wordt gesuggereerd dat goed zou zijn, is eigenlijk onzin. Zorg voor gezonde en goedgroeiende planten, die hebben vanzelf ook een goed wortelgestel. Door je apart op meer of betere wortels te richten, krijg je geen groetere, sterkere of betere planten. Waar er zich GEEN wortels kunnen ontwikkelen (bijvoorbeeld door grond waar echt van alles aan ontbreekt of een bode die te nat is) dat is wel een probleem...... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Tim77 Geplaatst: 23 februari 2021 Geplaatst: 23 februari 2021 Gezien het onderwerp misschien een beetje off-topic maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen met het kweken van oesterzwammen op houtzaagsel. Voor het kweken in grotere emmers is dit praktischer dan koffiedik (zie bijv ook https://youtu.be/45b2t7fqhjA). Bij dierspeciaalzaken is genoeg te vinden (zaagsel/houtvezels/bodembedekker) maar er staat nergens om wat voor houtsoorten het gaat, terwijl ik ergens heb gelezen dat bijv naaldhout of hout van fruitbomen een no-go is voor kweken van zwammen? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 24 februari 2021 Geplaatst: 24 februari 2021 Op 23-2-2021 om 14:38, Tim77 zei: Gezien het onderwerp misschien een beetje off-topic maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen met het kweken van oesterzwammen op houtzaagsel. Als je niet op koffiedik wilt of kan kweken is er een betere keus dan zaagsel, stro! Goedkoop, makkelijk verkrijgbaar en relatief eenvoudig.https://www.homegreen.nl/substraatteelt/ De meeste bodembedekkers zijn van naaldhout of hennepvezel en onbruikbaar. Inderdaad is de info op verpakkingen niet te vinden wat de oorsprong is van de houtsnippers of zaagsel. Ik ben er eens de nodige uurtjes van uitzoeken op internet en telefoneren met de fabrikant mee bezig geweest en heb het opgegeven. Succes met de kweek! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Tim77 Geplaatst: 25 februari 2021 Geplaatst: 25 februari 2021 Thanks, dan ga ik het proberen met stro ipv houtsnippers! Is het mogelijk om het stro te inoculeren met de inhoud van een doorgroeide/gebruikte koffiedik kweekset? Of heb je daar altijd vers broed voor nodig? Mocht het kunnen met doorgroeid koffiedik, welke verhouding tussen stro en koffiedik moet ik dan ongeveer aanhouden? Moet ik dan ook nog gips of krijt toevoegen? Quote
annaelizabeth Geplaatst: 25 februari 2021 Geplaatst: 25 februari 2021 Ja hoor, daar kun je broed voor gebruiken dat op ander materiaal is opgekweekt. Overigens zie ik nu pas dat je houtsnippers wilde proberen, en niet zaagsel. Dat heeft bij mij uitstekend gewerkt met gewone snippers van de tuin zonder naaldhout. Vooral hazelaar doet het goed maar ook rozenstam, esdoorn, wat ik maar heb. Ik combineer wel met koffiedik. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 25 februari 2021 Geplaatst: 25 februari 2021 5 uren geleden, Tim77 zei: Mocht het kunnen met doorgroeid koffiedik, welke verhouding tussen stro en koffiedik moet ik dan ongeveer aanhouden? 1 liter goed doorgroeit broed (ongeacht waarop gekweekt) is genoeg voor 2,5 kg stro (droog gewogen). Je hoeft niets toe te voegen. Volg wel de aanwijzingen die van het linkje in mijn vorige mail. Als het de eerste keer is dat je gaat kweken kan het verstandig zijn om broed te kopen om zo een goede start te maken. Succes met de kweek. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Gabriele Geplaatst: 8 maart 2021 Geplaatst: 8 maart 2021 Hallo, ik ben voor het eerst oesterzwammen aan het keweken en heb veel aan alle info van jullie. Waarvoor dank. Hel fijn. nu heb ik een vraag. ik heb net de eerste rond achter de rug, er kwamen heel veel zwammetjes en die groeiden ook, niet al te snel maar toch. maar opgegeven moment begonnen ze uit te drogen en nu heb ik ze geoogst. daar kan ik nog wel een klein maaltje van maken. maar hoe nu verder> ik heb in de emmer gekeken en die is vol maar heel droog. Moet ik voor een tweede ronde de emmer eerst weer nat maken? of kan ik beter weer opnieuw beginnen? En kan ik de emmer nu buiten zetten? of is het nog te koud? en moet je voor het dag-nachtritme de emmer niet opendoen? het is immers donker daar binnen? dat waren dan toch nog een heleboel vragen? ben benieuwd naar jullie antwoorden. Groetjes, Gaby Quote
Teunboon Geplaatst: 9 maart 2021 Geplaatst: 9 maart 2021 De emmertjes zelf heb ik bij wijze van proef de frogtape afgehaald, daar begon het ook maar ik zag het te laat. Helemaal bruin opgedroogd. Maarrr, de grote 10L bak begint ook vol te raken en laat in die nou wel optijd gezien hebben. Die ziet er na 2 dagen zo uit. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 19 maart 2021 Geplaatst: 19 maart 2021 Paddenstoelen bestaan voor 90% uit water. Dit water komt uit de voedingsbodem waarop ze groeien. Is er een tekoet aan vocht dan stopt de groei en zullen ze beginnen te verdrogen. De voedingsbodem dient dus altijd goed vochtig te zijn (niet kletsnat). Op het moment dat je een begin van de groei ziet dien je de vochtigheid regelmatig te controleren en eventueel water toe te voegen om tot een goede oogst te komen. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.