Ga naar inhoud

Boomstronk laten weg rotten

spike

Aanbevolen berichten

Een goede basis Rob0!

Ik doe nog één suggestie: caustic soda ofwel natriumhydroxide in de gaten doen en heet water erop gieten (oppassen voor bijtende spetters).

En dat dan in plaats van natriumcarbonaat dat gewone soda is.

Geen idee hoe het uitwerkt op de stronk, maar ik heb het idee dat vragensteller liever de paddenstoelenmethode gaat gebruiken. Groot gelijk, wel zo´n mooie manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag om een goede manier

Natriumhydroxide zal vlekken maken op het marmer van de grafsteen ben ik bang

Bij de wilg zou het misschien wel kunnen maar is denk ik niet zo makkelijk en of het werkt nog een beetje twijfelachtig of lees ik dat verkeerd.

Ik weet niet hoe makkelijk verkrijgbaar of pakt de politie je op als je erna vraagt ivm gevaarlijke stoffen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is te koop als caustic soda. Antiquairs gebruiken het om meubelen mee te logen = verf eraf bijten. Korrels als gootsteenontstopper, ook gewoon te koop. Wordt zelfs gebruikt - sterk verdund dan wel - om mandarijntjes mee te ontvellen.

Ik weet echter niet of het de boomstronk zal doen wegvreten, maar je zou het op de wilg kunnen uitproberen. Een klein beetje natriumhydroxide zal niet veel kosten. Een thermoskan heet water en een accuboor met boor 10 mm mee en je zou de proef op de som kunnen nemen.

Mocht het lukken dan zou je altijd de conifeer ook kunnen doen. De grafsteen afdekken, volgens mij bijt het niet in plastic, ook dat zou je kunnen uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 maanden later ...

Twee methodes, gehoord van een oude boer hier in het dorp; 1) boor diepe gaten in de stronk en strooi er dood gewoon keukenzout in. Het zout zal vocht aantrekken en de stronk verrot. Werkt ook goed tegen onkruid op het terras, alleen geen gaten in boren dan .

Methode 2) huur bij Bo-rent een vermorzelaar. Dat is een vreemd soort apparaat waarmee je ( de naam zegt het al) de wortels en stronk kunt vermorzelen. Pas op want vermorzelt ook voeten, armen etc.

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...
In een boek van John Seimour 'leven van het land' staat dat je er gaten in kunt boren, daar een vloeistof in gieten en na enkele maanden (?) zou je de stronk aan kunnen steken, hij zou dan in de fik gaan en opbranden. Helaas heb ik het boek niet meer en weet niet om welke vloeistof het ging.

Dat soort grapjes halen wij uit met RoundUp (flesje wat al 15 jaar oud is gok ik ), als het echt niet anders kan. Als een nog levend stammetje een heel kleinbeetje pure RoundUp in z'n sapstroom opneemt is het snel afgelopen Geeft maar weer eens aan wat voor een zooi het eigenlijk is. Andere giffen zullen ook wel werken lijkt me.

Brandbare vloeistoffen, keukenzout en Roundup helpen niet om zo'n boomstronk te laten wegrotten. Roundup is de grootste troep en moet je nergens voor gebruiken. Met keukenzout ben je ook je tuin onvruchtbaar aan het maken, en met brandspiritus of benzine krijg je zo'n stronk ook niet uitgebrand en eveneens verziek daarmee de bodemcultuur in je je tuin. Gewoon de natural way: paddestoelen(sporen), of uitgraven met de hand of met een stronkenfrees doen:

Zo'n ding kun je huren bij Borent of je belt een hovenier. Of je zaagt de stam af op 1 meter hoogte en maakt er een mooi tafelblad op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las op verschillende sites dat je er bitterzout en water in moet gieten en dat het dan een maand later weggerot is.

Mja... er is zoveel te lezen wat niet klopt. Daarom de proef op de som genomen: eergister een stronk hiermee behandeld.

Uodate over 1 maand.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de proef op de soms dus. Maar volgens mij is het nooit bevorderlijk voor je tuin en het milieu om een concentraat van een chemicalie op één plek te gieten. Rotting wordt veroorzaakt door bacteriën en schimmels. Bitterzout = magnesiumsulfaat, een middel dat gebruikt wordt om de ingewanden te reinigen van bacteriën. Het lijkt er dus niet op dat het bacteriën baat hebben bij een concentraat van magnesiumsulfaat om zich heen. Waarschijnlijk zijn het zelfverzonnen artikelen van webshops die beweren dat het werkt om zo de verkoop van hun bitterzout te stimuleren. Zoals er ook artikelen zijn die zeggen dat je er Roundup voor kunt gebruiken. (wat dus niet waar is en je nooit mag doen!)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

"Nou, de op de soms dus"

Maar verder heb je gelijk, daarom neem ik ook de proef op de som.

Dat is de enige manier om verzinsels de wereld uit te helpen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bitterzout zal niet gaan helpen. Bakking Soda kan het ook niet in een maand(kan wel het proces wat ondersteunen en dan moet je denken aan een jaar of 5 ipv een jaar of 10 voor een stobbe weg is). Met paddenstoelen ben je ook een jaar of 5 onderweg.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me af vraag; dit draadje loopt al bijna drie jaar, is die stronk nu nog niet weg?

Met een 10mm boor het ene gat vlak naast het andere boren en dan met houtbeitel de rest afkappen. Dat hoeft geen jaren te duren denk ik.

Je kan ook, eens de verticale gaten geboord zijn, schuin gaan boren en zo de hele stronk wegboren. De diameter van die stronk is ook niet vermeld maar het plantgat van een grafzerk is niet zo groot hé.

Het op deze manier weg boren is in principe hetzelfde als wat die stronkenfrees doet maar op kleinere schaal.

Niks geen gebruik van chemische rommel die de marmeren plaat kan aantasten. .

Is de lengte van de boor niet genoeg dan in twee keer of zelfs drie keer en dan ben je al gauw 20cm diep.

Gereedschap; accu-boormachien, 10mm boor, houtbeitel en houten hamer.

Gewoon mechanisch afbreken. Op die bijna drie jaar tijd zou die stronk al tientallen keer kunnen verdwenen zijn.

Beetje goede wil en elleboogvet!

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 maanden later ...
  • 1 maand later ...
  • 2 maanden later ...
  • 3 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...