Ga naar inhoud

Overheid moet ingrijpen: minder vlees, zout, suiker, vet

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Dat heb ik dus ook altijd als ik dat spul eens per ongeluk binnen krijg (buiten dat ik er ook nog diarree van krijg) het is niet een normaal gevoel van "hè ik heb trek in m'n boterhammetje" maar een onaangenaam hol gevoel alsof ik een dag niet gegeten heb.

Wij hebben een redelijk strict eetpatroon en om dit leuk te houden hebben we 1 dag in de week schijt aan alles. Wij doen dit inmiddels al jaren en we kunnen dus redelijk inschatten welk effect het eten op die `zondig dag` op ons heeft. Het is soms inderdaad de paar dagen erna een honger als een paard! Ook hebben wij regelmatig wat ik een `pizza kater` noem. Dit volgt eigenlijk altijd na een maaltijd met een hoge dosis vet, zout en suiker. Pizza is daar een goed voorbeeld van, zoals wij het eten dan.

Bij zo`n kater voel je je dus echt belabberd, vaak hoofdpijn en niet vooruit te branden. Je vraagt je soms af of dat het wel waard is.

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:
Mensen denken dat een light product ook heel veel scheelt met het normale product terwijl het vaak helemaal niet zo is het verschil is vaak maar klein.

Zo ooit eens gehoord wat ze anders deden bij een bepaalde fabrikant tussen hun gewone salami en de light . De light maalden ze nog eens fijner zodat de witte stipjes minder opvielen.

Ooit nog eens gewerkt als buitenfirma bij een vleesproducent en personeel zij zelf dat hun vlees voor 90% uit vet bestond . vooral uitvoer naar oost-block

Geplaatst:

Poeh, als bijna-vegetariër schrik ik van het verschil in brood-inname tussen vleeseters en niet-vleeseters. Vlees compenseren door brood lijkt me nou niet gezond, je zou verwachten dat de olie/vet-inname stijgt bij minder vlees, maar dat blijft min of meer gelijk. Wel iets om zelf op te letten. Had ook wel verwacht dat vegetariërs meer kaas zouden eten, maar ook dat lijkt niet het geval

Verder klassiek voorbeeld van een voedselpyramide, mooi. Stuur het plaatje door aan mijn vriend die biologieleraar is. Er zijn minder kg. soja nodig om een kg. veganist te voeden dan een kg vleeseter. En dat zie je ook terug in de CO2 uitstoot per dieettype.

Overigens sta je met een carnivoor huisdier zoals een hond weer meteen bovenaan qua uitstoot

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Geen brood, zuivel en frisdrank heeft dus ongeveer hetzelfde effect als geen vlees, Interessant.

Geplaatst:

Dan moet je wel corrigeren voor het aantal kilocalorieën natuurlijk, gewoon voeding weglaten is iets te kort door de bocht (mits je inderdaad op gewicht wilt blijven natuurlijk). En om 1 kg rundvlees te compenseren (qua milieubelasting) moet je geloof ik 10 kg plantaardige voeding (bijv. brood) weglaten. Lijkt me vrij lastig in de praktijk

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Het is toch juist gebaseerd op een gelijk aantal calorieen voor elk van de 4 eetgewoontes ? Dus ook de veganist in dit voorbeeld eet 2600 calorieen aan brood, groente, fruit enz.

Geplaatst:

Er staat wel cerals / bread dus granen en brood.

Ik denk wel dat je dit beide meer zou gaan eten als vegetariër alleen misschien niet bewust?

Ik deed bijv. soepstengels in de soep of extra croutons ik vond het gewoon soms moeilijk om iets te verzinnen met eten en als je dan makkelijk denkt kom je uit bij brood.

Geplaatst:

ik heb niet het hele topic doorgelezen maar minder melk produceren kan je vergeten. 1 april 2015 gaat het melkquotum eraf en zal er zoveel als mogelijk is geproduceerd worden.

Geplaatst:

@rommert

Ongetwijfeld. Stalbouwers hebben nu werk genoeg. Maar daarna?

Daalt de melkprijs voor de boer, door de hogere productie, tot onder de kostprijs en zakt daarna heel de boel als een kaartenhuis in elkaar?

Of

Kan de grotere productie elders worden afgezet (China, India, Afrika ...) en blijft de prijs acceptabel?

Kijk maar in je kristallen bol.

Geplaatst:

Ondertussen heb ik het artikel gelezen en vooral ook de 'comments' met reacties van de auteur.

Over cereals en brood

Cereals omvat alle granen, dus ook rijst, couscous, etc..

Daarnaast valt ook kunstvlees gemaakt van granen in deze categorie.

Dat maakt een groter aandeel van die categorie bij een vegetarisch en veganistisch dieet een stuk logischer.

Ik vermoed dat pastas ook in die categorie vallen. Dat verklaard dan misschien ook nog een stukje.

(Wat precies in welke categorie valt kon ik niet vinden, maar de indeling komt bij de USDA (United States Department of Agriculture) vandaan).

... Had ook wel verwacht dat vegetariërs meer kaas zouden eten, maar ook dat lijkt niet het geval ...
In mijn omgeving hoor ik dat veel vegetariërs de zuivelconsumptie beperken, omdat ze heel goed weten dat zuivel uiteindelijk ook dierenlevens kost.

Kleinigheidje: De zinsnede 'four example diets' in het onderschrift is een typefoutje. In de rest van het artikeltje is het consequent 'five diets'.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...