Ga naar inhoud

Mierennest onder plant

kenbeimer

Aanbevolen berichten

Een van mijn planten in bloempot heeft een mierennest. Stom genoeg zit dit mierennest echt precies onder de plant, waardoor ik een beetje bang ben met het strooien van peper en andere middeltjes. Ik ben bang dat ze de wortels aantasten en dat ze planten kwetsbaar maken voor bladluis. Hoe jaag ik de mieren het best weg, zonder de plant te schaden?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Als de plant nu geplaagd wordt door bladluis, is deze extra kwetsbaar.

2. Het mierennest zit bij de wortels waarover ik me zorgen maak.

3. Van de winter overwinterd de plant binnen. De plant is binnen welkom, de mieren eigenlijk niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mieren doen wel degelijk schade aan die plant.

Ze graven al de aarde van tussen de wortels waardoor deze in lucht komen te zitten en nergens meer voor dienen.

Plant uit de pot halen, de mieren aan de kippen voeren en nieuwe aarde in de pot.

Tegelijk ook de pot op een andere plaats zetten want denkelijk zitten er ook nog mieren onder de grond op die plaats.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar was ik al bang voor. Deze plant is nog niet zo groot en gaat een dergelijke operatie waarschijnlijk niet overleven. Ik hoopte peper te strooien, maar vrees dat dit ook de plant aantast.

De pot staat op de tuintafel, samen met vele andere potten die niet zijn aangetast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een optie om de plant in de volle grond te zetten? Ik heb het al 2 keer gehad dat ik een mierennest ontdekte in een plant die tijdelijk in een pot stond Het leek de plant echt geen goed te doen.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de volle grond kunnen de mieren ook zulke schade veroorzaken hoor maar het gebeurt wel veel minder omdat er meer plaats is.

Daarbij komt nog dat de grond in een pot veel warmer is in de zomer, komt het uitbroeden van de eitjes ten goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de volle grond kunnen de mieren ook zulke schade veroorzaken hoor ...

Nu begrijp ik wat die ene aardbeiplant mankeert waar afgelopen zomer een mierennest onder zat!

Dank Willy

Ik doe niets tegen mieren, ook al bijten ze me, maar ze moeten wel van mijn aardbeienplanten afblijven

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere hele simpele is : verzuipen. Pot met plant een uurtjes in een emmer onder water zetten.

Alleen weet ik niet of de plant ( of plantje ) het kan hebben of niet. Je zegt er heel niet bij om wat voor plant / en maat het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, volgens mij vergeet ge één ding!

De mieren hebben grond weg gehaald van tussen de wortels en met verzuipen helpt ge de plant niet aan nieuwe grond rond hun worteltjes.

Anders hebt ge wel gelijk hoor, ik heb er ook al verzopen maar dan in de volle grond, dan stroomt er wel aarde mee in de gangen.

In een pot is dat zo niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vanmiddag boerenwormkruid gesnipperd en eroverheen gestrooid. Morgen checken en kaneel toevoegen. Thanks!

Het is eigenlijk geen moestuinplant. :$ Ik speel dus een klein beetje vals.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...