Ga naar inhoud

Kun je zoete appels ook invriezen.

jaapwerk

Aanbevolen berichten

Niet zo goed, Jaap.

Tenminste...zo, zonder meer invriezen, geeft een drabberig en onsmakelijk resultaat. Vergelijk het met boontjes of bieten die je rauw invriest, zonder te blancheren.

Wat je wel kunt doen is er een compote van koken. Dan stopt door de verhitting het verdere rijpingsproces. De enzymen in de appel (of groente) zorgen daarvoor en door de - korte - verhitting stopt dat en wordt het in de vriezer bewaarbaar met goed smaakbehoud.

Je kunt een gare compote maken. Met of zonder suiker. Als je die ontdooit kun je de gezoete zo op tafel zetten of voor gebak e.d. gebruiken. Ongezoet geeft je de mogelijkheid om na ontdooien het nog zo zoet te maken of te bereiden zoals je het wilt.

Maar wat ook kan is dat je de appelstukjes kort kookt (1-2 minuten) zodat ze hard blijven. Na ontdooien kun je ze dan nog op allerlei manieren verwerken: er alsnog moes/compote van maken of jam o.i.d.

Let er wel op dat je na ontdooien binnen 1 a 2 dagen het moet opgebruiken en niet nog eens invriest.

Andere mogelijkheden zijn: wecken of drogen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biologische hoef je niet te schillen. Alleen met lauw water wassen. Schil is eetbaar en ik heb altijd begrepen dat de meeste voedingsstoffen van een appel net onder de schil zitten.

Maar niet iedereen vindt schillen lekker en het ligt ook wel wat aan het ras hoe hard die is. Koken maakt ze zachter.

Kortom: lijkt me vooral een kwestie van wat je lekker vindt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...