Ga naar inhoud

Perencider / Appelcider: beginnersvragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Naar mijn idee heb je genoeg aan zo'n emmer en flessen en gist. Zorg wel dat je emmer met sap goed warm staat (kamertemp.) want rond deze tijd van het jaar koelt het bij ons veel te hard af in huis om lekker te kunnen gisten

En maak cider zonder suiker toe te voegen, dan vergist alles zeker weten.

Ik kan je niet vertellen hoeveel sap er uit een appel komt Elke appel is anders.

Edit: als 1e begin in de hobby is het genoeg. Wat Henk hierna aangeeft over verschillende meters etc. is zeker erg handig als je de hobby door gaat zetten en ook echt wilt weten wat je doet en wat het gaat doen (suikers omzetting enz.) Die gebruiken wij inderdaad ook, we noteren zelfs tegenwoordig zoveel mogelijk om het jaar daarop nog weer wat bij te kunnen stellen als iets wel of niet beviel.

Wij hebben echter ook ooit van allerlei poedertjes en tabletten enz. gekocht omdat je die nodig zou hebben, maar die gebruiken we nooit meer omdat we al gauw tevreden zijn met het drinkbare resultaat. Dus geen ontzuurders of andere zaken. Je kunt de hobby zo makkelijk of zo moeilijk (en dan bedoel ik meer dat je er dus veel meer over leert en er ook echt wat over kunt vertellen en uitleggen, zoals Henk. In plaats van dat je maar wat doet zoals wij ) maken als je zelf wilt

Geplaatst:

Dat lijkt me een zeer uitgebreid cider-pakket. Als geld geen rol speelt, dan heb je hiermee bijna alles in huis, denk ik, als mede-leek.

Ik mis: ontzuurder, om zure appels iets te ontzuren. En een vat om naartoe te kunnen overhevelen. Misschien zijn die 5 liter oortjesflessen handiger, die kun je altijd nog wel ergens voor gebruiken. Weggooien van 5 liter mislukt is minder erg dan weggooien van 20 liter.

Verder is een weegschaaltje wel handig, om heel kleine hoeveelheden af te wegen (Ebay: jewelry scale), en een refractometer i.p.v. / naast een hydrometer. Beide niet onmisbaar, wel erg handig.

Als dit je eerste ervaring met cider / wijnmaken is, dan kan het ook wel wat minder.

Zeker als je appels moet kopen (die blijven nog wel even behoorlijk goedkoop), dan misschien eerst even de basics oefenen. Twee (wijn)flessen van een liter, beetje Dr Oetker gist en twee pakken appelsap. Flessen kun je afsluiten met magnetronfolie (heeft heel kleine gaatjes: CO2 kan eruit, fruitvliegjes er niet in). Verder niks (misschien wat suiker toevoegen). Na vergisten voorzichtig decanteren in met soda ontsmette Grolsch beugelflesjes.

Aan één flesje (0,45 l) zou je 3 gram suiker kunnen toevoegen. Is 6 a 8 gram per liter. Geeft na een paar weken een mooi belletje. Wel drukbestendige flessen gebruiken, ook voor de flesjes zonder toegevoegde suiker. Nagisting op fles in een gewone wijnfles kan bommetjes geven.

Wachten, en proeven. Het zal niet helder zijn, en niet echt lekker zijn, of zelfs helemaal mislukt, maar je hebt zo al veel stappen meegemaakt. Daarna is het tijd voor het echte werk.

Hoeveel sap: ik kreeg 71% sap uit appels, netto, geschild. Wel pulp gemaakt met een keukenmachine, en m.b.v. pecto-enzym.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hi,

Thnx voor jullie feedback.

Emmertjes met een waterslot is de goedkoopste van 25 liter voor 14,- euro

Wel hebben ze een speildel gistingvat van 12 liter deze kost 27,- euro

Moeten ze vol zijn? of kan ik ook 12 liter in een emmer van 25 ltr doen?

Daarnaast heb ik een hydrometer (9 euro) en wijngist 4 x 10 gr

Dan wil ik het zeefen door een hydrofile luier en het na 6 weken overschenken in schone grolsch beugels.

Volgens mij heb ik dan de juiste basis. Alleen nog even kijken of ik de emmer van 25 ltr of het vat van 12 liter aanschaf

Geplaatst:

Moet het vat bijna vol zijn?

Nee en ja.

Nee in het begin, je krijgt namelijk wat schuimvorming. Als het vat te vol zit, geeft dat een knoeiboel door het waterslot. Bij appelmost valt dat erg mee: misschien 5% schuim.

Extreem: Tripel bier met Westmalle gist heeft de dubbele ruimte nodig. Die extra ruimte noemen ze kopruimte.

Ja later, als de gisting bijna volledig verlopen is, en het vat toch nog vele weken moet staan (b.v. om rustig te klaren). Dan is er bijna geen CO2 productie meer. De vele CO2 in het begin –CO2 is zwaarder dan lucht- geeft een beschermende dikke deken. Later veel minder, dan is weinig kopruimte beter.

Over cider (nooit zelf gemaakt) lees ik dat het snel klaar is om te bottelen. Contact met lucht valt dan wel mee. Net zoals bier, 9 liter in een 30 liter vat heeft bij mij nooit problemen gegeven.

Wijn staat wel vaak vele maanden in een vat / grote fles vóór het bottelen, dan is een heel kleine kopruimte wel belangrijk.

Bij een hydrometer kun je best een maatcilinder (smal, 100 ml) gebruiken. Dan hoeft de meter niet in het vat te drijven: is dan slecht af te lezen. Testvloeistof beter niet teruggieten i.v.m. infectiegevaar.

Hydrofiele luier: geen enkele ervaring mee. Net zoals kaasdoek: eerst een keertje wassen.

Op je lijstje mis ik sulfiet. Witte wijnen –en zeker laagalcoholische ciders- zijn gevoeliger voor infecties van buitenaf dan rode wijn. Heel weinig sulfiet beschermt al. Teveel geeft een gestopte vergisting, en hoofdpijn.

Afsluitend: gewoon doen, simpel en klein beginnen. Geen tweede stap zonder de eerste, toch?

Geplaatst:

Zo de emmers, zakjes gist en de thermometer en 15 kg appels (jonagold) zijn binnen.

Hier heb ik mij ook wat op ingelezen: http://www.cidervoorieder.nl/appels

Morgen ga ik ermee aan de slag. Na bovenstaand stuk gelezen te hebben ga ik he sap pasteuriseren 30 seconden bij 80 graden (zooo kort ).

Sulfiet doe ik er liever niet in, begrijp ook dat dat niet per definitie hoeft.

Na hoeveel tijd kan je het best overhevelen? Zou ik tussendoor ook nog moeten hevelen? Of lees ik nu goed dat je na ongeveer 6 weken het in flessen (grolsch) kan overhevelen?

Wordt vervolgt...

Geplaatst: (aangepast)

12 kg jonagold on proces.IMG2016-10-2913-24-2477901477740316.JPG

Toch maar niet verhit, ben bang dat dat ten koste van de smaak gaat.

De opbrengst valt tegen,misschien nog 12 kg appels bijkopen.

2016102913475720861477742132.jpg

Toch appels bijgekocht 12 kg elkaarselstars deze waren een stuk sappige dan de jonagold maar heel veel schuim. Dus meer weggeschept

SAP komt nu tot de bovenste rand.

Heb zakje gist erbij gemikt en geroerd

Vroeg me af of ik het niet eerst moest oplossen in een kopje sap??? Dit voor een volgende keer.

Daarnaast heb ik wat water in dat waterslot gedaan

Zou het zo goed zijn?

Wanneer nu overhevelen?

Na 2 weken als ik geen belletjes meer zie?

Kan het dan gelijk in de bierflesjes? 0f liever nog een keer in het vat?2016102918243864781477758366.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Zo, jij had wat te doen deze zaterdag. Mooi. Niet helemaal volgens het principe "think big, act small".

Of het zo goed is, wanneer overhevelen, geen belletjes meer? Eerst maar eens afwachten tot de eerste belletjes. Als het snel op gang komt zou je die belletjes al na ongeveer 12 uur moeten zien. Langzaam, pas daarna gaat het harder.

Ik ken die meer professionele watersloten niet. Ze zouden beter zijn dan goedkope slangvormige modellen. Slangwatersloten zouden wel beter de CO2 belletjes laten zien (? want ik heb geen vergelijk).

Waar ik heel benieuwd naar ben:

Hoeveel sapopbrengst had je, uitgaande van het gewicht van de appels zonder klokhuizen?

En wat was het SG van het sap?

Geplaatst:

Hmmm mmm heb natuurlijk niet gemeten en gewogen.....note tot myself...volgende keer wel doen.

12 kg jonagold en 12 kg estar dus 24 kg appels.

Daarna niet gewogen/gemeten maar het zit in een 12 liter vat en gok dat er 11 ltr inzitten het nu wel wegen en na afloop het vat wegen.sg moet ik je nog schuldig blijven.

Ik had 1.5 emmer vol pulp en klokhuizen. Vooral van de elstar veeel afval. Een keer zoveel als van de jonagold.

Wordt vervolgd.

Geplaatst:

Hoeveelheid sap: Ik was benieuwd hoeveel sap er met een sapcentrifuge uitgehaald kan worden.

Begin SG meten is wel handig (kan vandaag ook nog wel). Je weet dan het uiteindelijke alcoholpercentage zonder suikertoevoeging. Ook heb je dat begin SG nodig voor een berekening na bepalen van het eind SG.

Of je meet niet vooraf, niet achteraf. Gewoon laten gaan en bottelen als er de laatste drie dagen geen bellen meer zijn. Dat schijnt vaak ook voldoende te zijn (dan wel goed drukbestendige flessen gebruiken). Wat blijft: meten is weten.

• 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

30 oktober was het gewicht 7 kg. vandaag 9-11 weer gewogen en hij lijkt wat lichter, of ging het de vorige keer niet secuur genoeg

Nu al een paar dagen geen leven (lees bubbels )meer.

Ik verwacht de nieuwe kurken morgen.

Nog even een vraag voor de helderheid.

Nu kan ik ze rechtstreeks bottelen in de wijnflessen?

Manlief gaat morgen als het goed is een gereedschap je maken van 2 kunststof kokertjes waarmee ik dan met een rubberen hamer de kurken erin zou moeten krijgen (heb extra lange van 45 mm besteld).

Ben voornemens om dan 2 theelepels suiker (bruine basterd ? )per fles wijn toe te voegen.

Dit leek mij mooier dan de grolschflesjes omdat ik dan ook een etiquette kan maken.

De flessen maak ik schoon met heet water en soda.

Mis ik nog iets?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Bruine suiker? Testje: beetje geheel oplossen in een wijnglas met water. Als het bruinig wordt (ipv gelig) zou ik gewone kristalsuiker nemen, beter een heel licht kleurtje dan een bruinig kleurtje, het oog wil ook wat.

Twee theelepels per fles a 0,75 liter? De ene theelepel is de andere niet. Weeg eens 10 theelepels bij elkaar af op een digitale keukenweegschaal, deel door 10 en je weet hoeveel één theelepel weegt.

(Waarom 10 en niet 1: keukenweegschalen zijn niet echt tot op de halve/hele gram nauwkeurig.)

Een andere methode: na overhevelen in een ander vat / emmer los je de totale hoeveelheid suiker op in een beetje heet water (ongeveer 3x zoveel water als het gewicht aan suiker). Dat voeg je toe aan het vat met een heel dun straaltje terwijl je heel voorzichtig roert (niet kloppen, je wilt nu geen lucht erin hebben). Goed mengen, het suikerwater vermengt slechter dan je denkt.

Uiteraard goed uitrekenen hoeveel suiker voor het aantal liters. En binnen een uurtje bottelen, anders begint het al te gisten in je vat. Niet zo erg, maar de CO2 schuim zit je dwars bij het bottelen.

En dan die flessen: geen gewone wijnflessen gebruiken.

Jorieke schrijft het, ik schreef het (bericht 23 okt): Aan één flesje (0,45 l) zou je 3 gram suiker kunnen toevoegen. Is 6 a 8 gram per liter. Geeft na een paar weken een mooi belletje. Wel drukbestendige flessen gebruiken, ook voor de flesjes zonder toegevoegde suiker. Nagisting op fles in een gewone wijnfles kan bommetjes geven.

Hier zie je een behoorlijk drukbestendig bierflesje waaraan teveel suiker (honing) was toegevoegd:

http://bolkschbierbrouwersgilde.nl/wiki/Bestand:BBG-kapotte-fles.jpg

Je proefglaasje: dat is nog behoorlijk troebel (kan geen kwaad voor de smaak, maar het ziet er niet mooi uit). Misschien nog een weekje laten staan, donker en koud (schuurtje waarin het niet kan gaan vriezen: de koude helpt het helderder worden, en ook wordt zo het gevaar van oxidatie verminderd. Je hebt namelijk een vat met een groot contactoppervlak.)

Koud: alleen als je zeker weet dat de vergisting echt klaar is. Een indicatie is het absoluut niet meer zoetig smaken, maar het SG meten is beter.

En even die drijvende wittige vlekjes in de gaten houden, dat zou het begin van een kaam infectie kunnen zijn.

Het toevoegen van suiker om bubbels te krijgen maakt wijn/cider niet zoeter. Die suiker wordt namelijk ook vergist, weg suiker, je krijgt er CO2=bubbels voor terug, en ongeveer 0,3 procentpunt extra alcohol.

Geplaatst:

Henk, bedankt voor je uitgebreide hulp/tips.

Ja Had jullie tips gelezen maar liet me leiden door" oog wil ook wat" vandaar de flessen wijn waar ik een mooi etiket op kon maken. Vandaar toch nog een keer vragen

Nee doen dus....ik ben overtuigd, dat kapotte flesje is ook niet wat je wilt.

Dus toch op zoek naar de grolsch beugelflesjes.

Heb de pure oxi om te ontsmetten.

Zal hem in de bijkeuken zetten en het schapenvachtje eraf halen en zondag nog eens kijken/ proeven.

Heb mijn hydrometer ook binnen maar als ik het goed begrijp heb ik daar voor nu niks aan want ik begrijp dat ik voor en na had moeten meten.

Zal voor de grap toch eens meten.

Ik heb een elektronische kruiden maatschepje waar ik secuur mee kan meten.

Bruine suiker had ik ook ergens gelezen, maar klinkt heel logisch wat je zegt dus zal gewone kristalsuiker gebruiken.

Dank weer

Geplaatst:

Ik ben heel benieuwd naar je eind SG. Zonder begin SG zegt dat niet alles, maar wel wat.

Dat zou wel iets onder de 1000 moeten zijn. Geen suiker meer (zwaarder dan water), ietsje alcohol (lichter dan water). Een wilde gok: tussen de 999 en 998..

Mijn appelwijn (met champagnegist, die vreet echt alle suikers op, geeft een heel droge wijn): begin 1085, eind 994,6

Dat begin SG is hoog, door toegevoegde suiker. Het eind SG is laag, alle suiker is vergist, meer alcohol omdat er meer suiker was, en alcohol is lichter is dan water.

PS. Breaking news: de sluis van Maassluis, die is dicht! Hoe moet dat morgen dan?

Geplaatst:

Ik begrijp het probleem niet.

Als: de hydrometer volledig drijft (dus voldoende vloeistof) én er geen CO2 belletjes aan kleven (die zouden de hydrometer een beetje omhoog tillen: je leest dan een te hoge waarde af), én als de temperatuur in de buurt van 20 graden is, dan lees je het getal af aan de oppervlakte van de vloeistof.

Jouw hydrometer schaal: 000 = SG 1000, 10 = SG 1010, 90 = SG 990 (helemaal onderaan staat waarschijnlijk ook 90, dat is SG 1090)

Aan die heel vage foto te zien: SG 1000 ?

Geplaatst:

Eind SG 1005? Tja, wat is er aan de hand (alleen gelezen, ik heb geen enkele ervaring met cidergist)

A, De vergisting is om een of andere reden gestopt (te weinig gist; infectie; temperatuur; anders), maar nog niet klaar.

B. De cidergist werkt niet meer omdat het alcoholpercentage de gist doodt. Cidergist zou maximaal 8% alcohol kunnen geven (b.v. champagnegist gaat tot 15%, daarmee krijg je altijd een heel droge wijn)

C. Het is cidergist voor een medium / zoete cider. Alle suiker is wel vergist.

D. De kartonnen schaalverdeling in je hydrometer is een eindje verschoven.

E. Ik klets uit mijn nek, er is niets raars aan de hand.

C. Kan het niet zijn. Aan medium / zoete cidergist is zoetstof toegevoegd (sorbitol). Dat is echter in volume zo vreselijk weinig dat dat niet tot een hoger SG kan leiden.

A. Waarschijnlijk niet als het vat altijd bij 18 graden of iets hoger gestaan heeft (én de vergisting in het begin wel goed ging)

D. Zou heel misschien kunnen. Te testen met schoon water van ongeveer 20 graden. Zou 1000 moeten geven.

E. In dit geval kan ik ook nu niets bedenken waardoor bij een volledige vergisting het SG hoger is dan 1000. Bij bier is dat normaal, daar zit behoorlijk wat onvergistbare suiker in. Voor een tripel is een eind SG van 1010 heel mooi laag. In appels zit niet of nauwelijks onvergistbare suiker.

B. blijft over? De cider bevat nog een beetje suiker, maar de gist werkt niet meer door de alcohol. meer kans daarop bij gebruik van zoete appels (even inwrijven: volgende keer ook het begin SG meten). Niet erg, maar achteraf suiker toevoegen voor bubbels gaat dan waarschijnlijk niet werken, die suiker zal ook niet vergist worden met dezelfde gist.

Edit 13-11: Zonet even opgezocht hoe zoet mijn (paar) eigen Elstar appeltjes vorig jaar waren: 17 Brix, is SG 1070, kan 9,2% alcohol geven, Daar zou ik -met cidergist- ook een gestokte vergisting gehad kunnen hebben, omdat de cidergist overlijdt door teveel alcohol. Met deels niet vergiste suiker als gevolg. Theorie, want met die paar appeltjes heb ik geen wijn gemaakt, laat staan cider. Eind Edit.

Alles theorie, van een analytische leek (die het leuk vindt om mee te denken ...).

Wat nu te doen? Dat weet ik niet. Op een ding na: ook zonder suikertoevoeging tzt bottelen in drukbestendige flessen, de nog aanwezige suiker zou misschien toch hergisting kunnen geven.

Misschien interessant, niet gelezen: https://books.google.nl/books?id=vf32kzr_u_YC&pg=PA273&lpg=PA273&dq=eind+sg+cider&source=bl&ots=yFKg8NMeo7&sig=2_ijLXUhVdqHDfx2A53Gh2BAGjc&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjrhuqNkqPQAhXHnBoKHRr8DKw4ChDoAQgnMAI#v=onepage&q=eind%20sg%20cider&f=false

Geplaatst:

2016111717131739931479400460.jpg

De grolsch flesjes zijn ontsmet en ik heb 2 glaasjes gemeten.

Een vanuit het kraantje ...mega troebel daarna van boven afgescheept die was mooi helder.

De foto's zijn iets scherper nu.2016111717154352451479400660.jpg

Nog steeds drijven er hele ienimini belletje op.

Vandaag ben ik voornemens om te bottelen.

IMG2016-11-1720-25-2275201479411521.JPG

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...