Dromer Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Ik heb gezocht naar een topic hierover maar ik vond hem niet dus daarom maar een nieuwe. Ik heb namelijk een pompoenplant in mijn vierkante meter bak staan die maar niet wil groeien. Hij begon al snel met het vormen van een pompoentje maar daar is het bij gebleven. Deze pompoen blijft ook klein, een uit de kluiten gewassen tennisbal zeg maar. Ik heb twee wat grijs uitgeslagen bladeren afgesneden, de rest van de bladeren is gewoon groen. Maar mss is het toch een ziekte? Zal ik het pompoentje ook afsnijden in de hoop dat er dan wel nieuwe vruchten worden gevormd? Quote
weknow Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Zal ik het pompoentje ook afsnijden in de hoop dat er dan wel nieuwe vruchten worden gevormd? Hmmm...dikke kans dat je dan helemaal niets hebt. En misschien is het een soort met kleinere vruchten?Pompoenen vragen veel voedsel om te groeien en bloeien. Je zou nog kunnen proberen om ze snel van voedsel te voorzien met wat kunstmest of kamerplantenmest....in de hoop dat ze nog gaat groeien en bloeien....maar eigenlijk al wat laat daarvoor. Een pompoen lijkt me ook niet de meest ideale keuze in een bak van ca. 1,4 m2 en 30 cm diep. Zo een plant wordt makkelijk 3 a 4 meter. En om dat te kunnen en dan ook nog vruchten te krijgen moet ze voortdurend voedsel ter beschikking hebben.Het lijkt wat op dat je een grote hond in een konijnenhok wilt houden..... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Dromer Geplaatst: 14 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2014 ik begrijp je punt hoor! en dat van dat voedsel zou idd mee kunnen spelen. het gekke is echter dat ik vorig jaar van precies hetzelfde zaad, op dezelfde plek ook een pompoenplant had en dat die het wel goed deed! dus deed ik dit jaar precies hetzelfde als vorig jaar maar nu dus met nogal een ander resultaat. ik zal morgen een flinke hoeveelheid compost toevoegen! heb dit niet gedaan omdat ik echte MM-mix in de bak heb zitten, dacht dat wel voldoende zou zijn! dank voor je antwoord! Quote
bio-fee Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Aan die echte MM mix moet je wel elke keer nadat je wat geoogst hebt, nieuwe compost toevoegen. Heb je dat gedaan, nadat je daar vorig jaar die pompoenplant had geteelt? Pompoenen zijn zeeeeer hongerige planten; je moet ze dus goed voeren! Bij mij staan ze overigens op de composthoop. Zodra de ranken over de grond kunnen kruipen, kunnen ze vele meters lang worden (nog wel meer dan de hierboven genoemde 3-4 meter). Dus in een vierkante meter bak, lijkt me ook wel krapjes ja.Hoeveel pompoenen heb je er vorig jaar van kunnen oogsten?En welke soort pompoen is het? Quote
Dromer Geplaatst: 16 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2014 De mm mix heb ik dit jaar voor het eerst. Heb er bij het planten van de pompoen wel compost bij ingedaan, maar niet voldoende denk ik nu. Het is de bedoeling dat de plant omhoog klimt langs een rek. Zo staat het ook in het boek van de makkelijke moestuin. Vorig jaar ging hij idd de hele tuin door, toen had ik nog geen rek haha! Quote
Dromer Geplaatst: 16 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2014 De soort weet ik even niet.maar je krijgt knal oranje pompoenen dezelfde die je vaak in de supermarkt ziet. Quote
Holland Geplaatst: 16 augustus 2014 Geplaatst: 16 augustus 2014 Een pompoen kan ook als hij over de grond kruipt nieuwe "wortels/scheuten" maken in de grond als ik het goed heb en daar ook voedsel vandaan halen. Correct me if i'm wrong Quote Vriendelijke groeten, Holland
Dromer Geplaatst: 17 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2014 Hmm das een goeie! Die optie zal ik eens checken bij jelle zelf van de mm! Quote
Bit Geplaatst: 17 augustus 2014 Geplaatst: 17 augustus 2014 Ik dacht eigenlijk dat ( ook door Jelle ) door iedereen geadviseerd wordt, een pompoen, maar ook wel Courgette, niet in de MM-bak te plaatsen ?Zijn er wel mini-pompoentjes die wat geschikter kunnen zijn. Misschien heb je die ? Quote
bio-fee Geplaatst: 17 augustus 2014 Geplaatst: 17 augustus 2014 Ja dat klopt, als de ranken van pompoen de grond raken, maken ze daar nieuwe worteltjes waar ze voeding uithalen. Dat maakt ook dat de ranken zo lang kunnen worden.Ik had het eerste jaar mijn pompoenen in een piramidevorm geleid, zodat de ranken de grond niet raakten. De ranken worden dan niet zo lang als wanneer ze wél over de grond kunnen kruipen. Ik had er echter wel gewoon een goede opbrengst van (ik meen iets van 6-7 pompoenen per plant, als ik me goed herinner). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.