Gast Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Hoi hoi, Een deel van mijn kapucijners heb ik aan de struiken laten drogen, afgeknipt en thuis laten drogen om van de winter te gaan bereiden als droogbonen (dat deden ze bij mij in de familie altijd). Na doppen gisteren heb ik nu een halve pot vol met droge, harde kapucijnertjes. Meeste zijn wel goed maar een deel is ook verschrompeld die heb ik vast te vroeg van de struik gehaald. Echter zijn er ook bij die half opgegeten zijn door larves, in deze erwten zitten gaatjes waar eitjes uit vallen. Wie heeft er een tip voor mij om deze exemplaren as soon eruit te halen, zonder erwt voor erwt de hele voorraad door te moeten lopen? Ik dacht er zelf aan de voorraad in water te dompelen, zodat de erwtjes-met-lucht-erin (eitjes/ beestjes) als vanzelf boven komen drijven, maar misschien is dit niet een handige actie...iemand ervaring hiermee (of in z'n algemeen met erwtjes "checken" op aantasting/ eitjes ...) ? groeten van Stadsboertje; Quote
Jane Doe Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Dacht bonen 2 dagen in vriezer leggen? De aangetaste weggooien, alleen de goede nemen voor zaadgoed. Quote
weknow Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Probeer al te selecteren bij het doppen! Dat doe ik heel nauwgezet als ik voor consumptie oogst. Die waar wormpjes inzitten, hebben een bruin of wit plekje. Je ziet ook meteen of er in een peul wormpjes zitten, omdat op die plek aan de binnenkant de peul wat wit pluizig is. Meestal zijn slecht 1 of 2 van de erwten aangetast. De vriesmethode, die Jane Doe beschrijft, doodt de rupsjes (waarschijnlijk van de "erwtenpeulboorder"....legt eieren op de plant en de kleine rupsjes die er uit komen boren zich door de schil van de peul heen in de rijpende erwten/kapucijners) en zorgt ervoor dat ze niet ook aan de andere erwten gaan knabbelen. Voor zaaigoed is dat voldoende. De aangetaste zullen niet meer kiemen of misvormingen vertonen, maar door wat extra te zaaien kun je dat wel ondervangen. Dan kun je dus met een minder intensieve selectie bij het doppen toe. http://databank.groenkennisnet.nl/erwtenpeulboorder.htm Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Gast Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Okay, weknow ; daar kan ik wel wat mee. Ik loop er dan gewoon opnieuw helemaal doorheen want die verschrompelde moeten er ook uit/ dank voor de aanwijzingen Quote
Gast Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 ze liggen nu een tijd in de vriezer... Quote
weknow Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Een overweging, stadsboertje: Als je er humous van zou maken (erg lekker van capucijners! Je kunt van een recept de kikkererwten vervangen erdoor) dan zijn de verschrompelde en wat door die kleine rupsjes aangevreten kapucijners misschien geen probleem. Ze zijn bevroren geweest en dan gaar gekookt...en worden dan gepureerd. Ik kan me niet voorstellen dat bij bijvoorbeeld een merk als Hak elk kapucijner-erwtje wordt gecontroleerd op rimpeligheid of de aanwezigheid van een rupsje. Het kan ook dat ze de rupsjes tijdens de teelt met insecticiden doodspuiten, dat wel. Wat je smakelijk of nog verantwoord vindt....dat kan ik niet voor je beslissen natuurlijk. Ook een mogelijkheid is om een deel van je ingevroren vruchten volgend jaar als zaaigoed te gebruiken. Overigens oogst ik zelf kapucijners (en andere erwtensoorten) niet in gedroogd stadium, maar eerder als ze nog groen zijn. Dus als verse groente. Dan volstaat het om ze enkele minuten te stomen of koken om ze zacht en gaar te krijgen en bijkomend voordeel is dat de aantasting door de erwtenpeulboorder nog aanzienlijk minder is. Zulke verse kapucijners kun je nergens kopen, terwijl je gedroogde relatief goedkoop in een (biologische) winkel kunt kopen. Wat ik me afvraag is of raskeuze van erwten/kapucijners ook uitmaakt voor de mate van aantasting. Ik had dit jaar kapucijners van een onbekend ras (gekregen van iemand die er veel te veel had voorgeweekt toen ik bij haar was toen ze aan het zaaien was en er achter kwam dat ze voor zoveel eigenlijk geen plek had op de tuin) en daarin was ca. 1/3 van de peulen licht aangetast bij oogst. Ook had ik erwten van het ras Wieringer strogele en daarin was er bijna geen aantasting. De 4 rassen peulen en mangetouts (sugarsnaps) die ik had waren geheel niet aangetast. Twee jaar terug had ik erwten van het ras Kelvedon Wonder, die juist heel veel rupsjes bevatten. Verder ben ik ook wel heel benieuwd naar biologische methodes om die rupsjes te voorkomen in je erwtenteelt. Wie weet daar meer over? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Gast Geplaatst: 6 augustus 2014 Geplaatst: 6 augustus 2014 Ja weknow, da's een goeie om er Humus van te maken. Heb ik wel ns gedaan met kikkererwten, zelfgemaakte = niet te versmaden! De beestjes waren overigens niet zo'n probleem omdat het aantal aangetaste exemplaren erg meeviel. Ik heb hier een enveloppe zaad gehad (weet niet meer precies van welke peulvrucht) van het voorjaar, en daarbij was het een komen en gaan van allerlei beestjes, die bleken dus alles leeg te vreten. Vandaar mijn alertheid vanmorgen Ik hou de pot even in de kou nu. thanx anyway ! grt Stadsboertje Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.