Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

MTFD 09 ruillijst Jane Doe/Loraine


Loraine

Aanbevolen berichten

En wát een mega lange lijst is dat... Jullie realiseren je toch wel dat je met het ruilen dan heel veel tijd kwijt bent? En weinig tijd over voor sociale dingen... Spreek uit ervaring...

En wat gaan jullie in vredesnaam met zoveel soorten en zaden doen? Dat lijkt genoeg voor een heel weeshuis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is in je ruillijst wat je van mij krijgt en wat ik van jullie omgewisseld

 

Zijn de stekken van de braam voor mij al beworteld of pas gesneden dan om zelf te laten bewortelen?

Als het al een bewortelde plant is, is 1 ex. voldoende. Als ik ze zelf moet laten wortelen, dan wil ik zo mogelijk graag een bosje. Die bundel ik en zet ze in een grote diepe bloempot met zand en wat potgrond, die ik dan ingraaf. Pas in de zomer van 2015 komen ze er dan weer uit om uit te planten. Lengte dan liefst een 30 cm of nog wat langer als het niet teveel gevraagd is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is mij ook wat opgevallen, morgen ga ik er voor zitten en het uitzoeken. Loraine heeft morgen wat anders aan haar hoofd.

Loraine succes morgen!

Zoals voorheen geschreven zijn de stekken met wortels, op uitzondering van de nieuwe moerbeistekken en gele framboos. De anderen zijn verpot met nieuwe potgrond en zijn goed aangeslagen.

De braam die je krijgt kun je zo planten, jaarlijks in najaar de tot 7 mooiste nieuwe takken omhoog geleiden en de rest tot de grond snoeien ivm met ziektes. Vrucht komt op 2 jarig hout, de mooiste eenjarige die omhoog geleid zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suus ik had die doorgestreept, ik kijk vandaag de lijst door. En pb 's en topics, moet ik even voor gaan zitten.

Erny het is mijn eerste keer en zal vast en zeker meer dan genoeg fouten maken. Hier zijn nog wat stukken waar wij graag willen zaaien. In de kas afgescheiden om kruizing te voorkomen voor zaad winnen. Zodat we voor de volgende mtfd meer zaadgoed kunnen aanbieden. Het is een uit de hand gelopen hobby. En willen graag voor zo ver mogelijk zelfvoorzienend worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@weknow oeps foutje heb het nu omgedraaid

@suusp de rabarber is geschrapt

@erny we komen heel vroeg hopelijk met 1 auto en anders met 2 en vertrekken pas wat later op de dag zo hebben we hopelijk ook nog social time hahaha moet allemaal goed komen

 

Jane en ik hebben samen meer als 1000m2 grond en 2 mooie kassen dus ruimte genoeg voor alle plantjes

We willen met onze 2 gezinnen qua eten zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn/worden

Ook hebben we er beide veel plezier in en het samen werken verdubbelt de vreugde

Groetjes Loraine

 

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jane en ik hebben samen meer als 1000m2 grond en 2 mooie kassen dus ruimte genoeg voor alle plantjes

We willen met onze 2 gezinnen qua eten zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn/worden

Ook hebben we er beide veel plezier in en het samen werken verdubbelt de vreugde

Om zelf voorzienend te zijn hebben jullie toch geen honderden soorten tomaten nodig (ik noem maar even wat als voorbeeld)

Leuk om te zien dat jullie zo enthousiast zijn. Het valt me echter ook op dat jullie direct alles van een bepaald soort wegkapen. Zoals alle tomaten, of alle stokrozen. Mag er niets overblijven voor een ander?

 

Ik kan me voorstellen dat je vanalles wil uitproberen, zeker met een grote tuin en kas. Zouden enkele zaadjes dan niet voldoende zijn zodat er ook nog wat over blijft voor een ander?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kibas ik heb de rabarber voor je bijgevoegd suus was al voorzien en het sjouwwerk is geen probleem

Goed voor de gezondheid en tegen de calorieën

 

Loes

Het is van mij zeker niet de bedoeling om van 1 soort alle zaden weg te nemen

En voor zover ik weet ook niet Jane haar bedoeling

Ik zal kijken waar dat eventueel het geval is en er verandering inbrengen

 

Gelijke kansen voor ieder

 

Over het hebben van meerdere soorten zaden van 1 ras

Ieder zijn hobby

Groetjes Loraine

 

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik het goed dat je nu een rabarber over hebt? Die zou ik graag voor Zweden willen als dat kan. Of is die bij SuusP geschrapt omdat het teveel sjouwwerk voor je is? In dat geval kun je het laten.

 

Loraine je bent me voor.

Kibas, Geedee vroeg om rabarber en later Suus. We hebben het niet in onze lijst staan, maar wilde beidewel een plezier doen met rabarber. Ik heb de rabarber uit het bed in potten geplant, ivm met verhuizen van bed. Vandaar, maar als ik jou een plezier kan doen met een rabarber doe ik dat graag. Krijg jij die van Suus niet door gaat.

Even voor de duidelijkheid, meer rabarberplanten kan ik helaas niet geven. Omdat ik de andere in het nieuwe bed plant.

 

Denk dat er een misverstand is van wegkapen, dat is niemand haar bedoeling? En ga er van uit dat ieder weet wat die kan ruilen? Die personen bepalen toch hoeveel er geruild wordt en niet de ontvanger? Of begrijp ik het nu verkeerd, is mijn eerste keer als nieuweling?

Zoals voorheen geschreven, willen we ook zaad winnen voor devolgende keren om zo meer te kunnen bieden en terug te kunnen geven?

Wij moeten ook uitzoeken wat ons het beste bevallen zal en zo selecteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de gever bepaalt wat er beschikbaar komt. maar als vrager zijnde hoef je daarvan niet alles te vragen.

 

moet ik serieus voorbeelden gaan geven???

iemand bied tomaten aan. je kopieert de hele lijst met tomaten en vraagt ze allemaal. om maar bij het eerdere voorbeeld van de tomaten te blijven, gebeurd ook bij andere zaden.

 

zoals ik al zei, als je dingen wilt uittesten heb je toch genoeg aan bijvoorbeeld 2 zaden? dan hoef je toch niet ALLE zaden te vragen? anderen vragen ook om 1 stekje, of een paar zaden.

(voorbeeld: ik belang bij stokrozenzaden, echter gaat al het aanbod naar jullie)

 

ander voorbeeld: bij verschillende personen dezelfde rassen vragen. is bij 1 persoon niet voldoende?

 

jullie lijst is in vergelijking met de rest behoorlijk lang waardoor het extra opvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loes we zijn alle volwassen, is dit dan nodig?

Klopt dat ik (laat Loraine even daar buiten, omdat ik het ben) van alle soorten tomaten vraag. Maar ik vraag niet alle zaden per soort. Daar is een misverstand en dat is wat ik bedoel met dat de gever bepaald hoeveel die van wat geeft en niet de ontvanger.

Schrijf gewoon hier wat je graag zou willen hebben, waarvan je nu denk mis gelopen te zijn. En dan lossen we dat gewoon op. Zal ik er voor zorgen dat jij niets mis zal lopen.

Als iemand mij vraagt om 1 stek of meer, dan geef ik die mits ik kan. Of dat nu een of meer is, maakt mij niet uit. Lees nog maar eens goed de topics en lijsten door, dan zul je zien dat ik ook echt wel geef.

Maarom heel eerlijk te zijn, vindt ik dit wel kinderachtig. Daarom ga ik geen voorbeelden geven.

Wat maakt het nu uit een lijst of 2 lijsten? Wist niet dat het zo probleem kon worden.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

we zijn volwassenen en daarom dacht ik dat mijn voorbeelden niet nodige zouden zijn.

maar het ligt dus allemaal aan de gever dat jij alle tomatenzaden vraagt??

 

wat is er kinderachtig? ik geef alleen aan wat ik zie en mijn gevoel daarbij.

ik heb mijn best gedaan om dat uit te leggen. doe ermee wat je wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt me echter ook op dat jullie direct alles van een bepaald soort wegkapen. Zoals alle tomaten, of alle stokrozen. Mag er niets overblijven voor een ander?

Ik kan me voorstellen dat je vanalles wil uitproberen, zeker met een grote tuin en kas. Zouden enkele zaadjes dan niet voldoende zijn zodat er ook nog wat over blijft voor een ander?

 

Ook al vraagt iemand veel soorten wil dit toch niet zeggen dat een ander niets meer kan of mag vragen?

Het is dan aan de gene die geeft om de verdeling te maken.

Als je 10 zaden hebt kun je 10 keer iemand blij maken.

Of 1 keer 1 persoon deze keus ligt bij de gever. Maar de meeste zullen gaan voor 10 blije mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik, als gever, heb er wel voof gekozen om al de zaden van 1 soort te geven.

Ik heb gewoon geen zin om de hele dag aan het ruilen te zijn.

Afgelopen keer zoveel geruild, wil nu ook meer socializen.

Daar zijn de dames dus niet schuldig aan, dat is mijn eigen keuze.

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt en op is op.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Loraine en Jane,

 

Ik ga mijn best doen op jullie aangevraagde lijst;

Framboosstekken

Japanse wijnbes

Boomspinazie

Diverse bonenzaad

rare koolrassen

kerstomaat chocolat

Kerstomaat milefleur

koeienoog

Citroengeranium

diverse wilde geraniums

moederkruid

puntwederik

Ik hoop dat ik dat allemaal mee krijg, anders laat ik het nog even weten.

 

Mag ik in ruil :

Struikbonen zaden mix (bluevetta, butterkonig, chinesischer, divera, facta, linera, prinzessa, saxa, wachs beste von allen, puple teepee, sotexa

 

Framboos blizzi autum bliss stekken

 

Framboos geel golden queen stekken

 

Appelbes stekken

 

Munt stekken (marokaanse, japanse, ananas, chocolade, aardbei)

 

Leverkruid wortel stekken

 

Thx vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bouwvrouwe dank je wel, mocht het niet gaan dan vinden we wel een oplossing geen probleem.

Ik zal voor je klaarzetten:

Struikbonen zaden mix (bluevetta, butterkonig, chinesischer, divera, facta, linera, prinzessa, saxa, wachs beste von allen, puple teepee, sotexa

Framboos blizzi autum bliss stekken

Appelbes

Munt stekken (marokaanse, japanse, ananas, chocolade, aardbei)

Leverkruid wortel stekken (Loraine is er nog een stek?)

 

De Framboos geel golden queen kan helaas niet, de stekken zijn op. Maak nieuwe stekken, mochten die aanslaan, nemen we die alsnog voor je mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...