Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappeloogst teleurstellend


sansareli

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
We hoeven er niet van te leven?

Boeren hier in de buurt wel.

Zij hebben 1/3 oost van andere jaren kunnen oosten.

Het komt van het mooie weer ,dat vroeg in het voorjaar was.En daarna regen daar kan aardappelen niet tegen.

 

 

Hier bij mij ook een slechte aardappeloogst. Heb het ras Frieslander, maar mijn vader had de vorige jaren wel 10-20% meer.

Maar zoals hierboven staat, daar zal het wel aan liggen en het feit dat we geen winter hebben gehad. De grond is niet goed bevroren geweest. Dus veel ongedierte blijft leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwaa. eerlijk gezegd lijkt me dat sterk. Hier betere oogst dan vorig jaar ( en toen een zware winter ); véél beter zelfs. Ook met de Frieslanders, die er overigens al lang en lang uit zijn trouwens ( zijn vroege aardappels he ? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bit: als Frieslanders vroege aardappelen zijn, hoe kan het dan dat we ze hier de hele winter kunnen krijgen? Het zijn uitstekende bewaaraardappelen! Ik dacht dat je vroege juist niet kunt bewaren? Al onze tuinburen hier telen Frieslanders en ze oogsten ze in juli. Of zijn er misschien meer varieteiten? Ik ben zelf nogal slecht in aardappels...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeg wil zeggen, dat ze een korte tijd hebben tussen planten en oogsten. Theoretisch zou je ze dus ook heel laat kunnen planten en dan nog een goede oogst ervan hebben. (Maar juist de Frieslander is ook erg gevoelig voor aardappelziekte, dus dan zal er zeker ook flink gespoten moeten worden...gebeurt in commerciële aardappelteelt toch volop). Daarom telen liefhebbers ze vooral om al heel vroeg nieuwe aardappelen te hebben, met bijkomend voordeel dat de aardappelziekte dan meestal nog geen rol speelt. Ik plantte ze eind maart al (zacht voorjaar) en had de 2e week van juni een prima oogst, zonder serieuze aantasting en had rond 20 mei al enkele planten gerooid voor wat nieuwe aardappels...zelfs die opbrengst was al heel redelijk.

 

Wat ik uit eigen ervaring weet is dat het spruiten van bewaarde Frieslanders (koel en donker bewaard) ook al heel snel begint. In november of december al en het gevolg is dat ze dan ook snel zacht en rimpelig worden. Ter vergelijking: Mijn pootknolletjes van de "PInk Fir Apple" dat een heel "laat": ras is, hadden begin mei nog maar de eerste uitlooppuntjes en waren nog gewoon hard. Misschien dat de grote aardappeltelers of opslaghuizen veel betere bewaaromstandigheden kunnen maken, waardoor ook Frieslanders heel lang bewaarbaar zijn?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ mw vogel. Dat is waar natuurlijk ja Wat is eigenlijk een 'vroege' aardappel ? Iets wordt niet vroeg van zichzelf uit. Als je de poter laat poot, heb je niet een vroege aardappel. Enz. Ja, das wel waar. Maja. Ik ga er een beetje vanuit, dat iemand een soortje poot, wat bekent staat als een 'vroege' aardappel, om hem ook vroeg te kunnen oogsten ( korte groeitijd dus, wat Weknow al omschrijft )

Natuurlijk kan je elke aardappel ook later poten of spreiden etc.

 

Frieslander staat bekend als een vroege. Er wordt op veel sites geadviseerd om als de Frieslander voor de bewaar wordt gepoot, de aardappel na afsterven loof nog 3 weken in de grond te laten zitten. Dit geeft hem die bekende bewaar-eigenschap ( veel andere aardappelen ook hoor, je krijgt gewoon een dikkere schil )

 

Hier nooit meer Frieslanders. Na de Keizerinnen, waren juist de Frieslanders de 1e die aan de Phyt. bezweken.

 

Hier vandaag overigens de laatste aardappel de grond uit. Nog 1 laatste struik van de Sapho Mira. Prachtige en lekkere grote aardappel. Phyt - vrij.

hahaha. jawel. geheel aardappelziekte vrij. Maaarrrr..... heb je dát niet ? Dan zijn er nog de woelmuizen ( dit jaar heel veel last van ).

Dit is het resultaat van 1 plant.

de ene foto wat er heel is. De andere foto wat een weggevreten was. 1 aardappel was alleen nog maar schil !

1 plant dus. Eigenlijk een prachtige oogst. Maar dat vond die woelmuis-familie dus ook

 

2014-08-06-1316051407338673.33

 

2014-08-06-1316601407338684.33

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dore's en parels gezet en de dore's hadden al de beruchte aardappelziekte en die heb ik er dus uit moeten halen.

Hele kleine opbrengst waarbij nu blijkt dat ik toch ook nog wat rotte aardappels heb in het kistje.

 

De Parels heb ik gisteren het loof vanaf moeten knippen, zag er niet al te florrisant meer uit. Ik heb er 1 plant uitgetrokken en de opbrengst leek best oke... tot we ze gingen schillen om te eten... meer dan de helft van de grotere aardappelen waren hol van binnen en soms extreem vochtig.

 

Hoe komt dat, dat aardappelen er van buitenaf goed uitzien en vervolgens hol zijn?

 

Ik heb in oktober pure paardenmest op het perceel gelegd en dat in februari licht ondergespit. De aardappels zijn er pas eind april in gekomen, dit is het eerste jaar dat hier aardappels staan.

 

Ik heb normale grond, geen klei of droog zand maar prachtig voormalige schapenweide waar het water op dat stuk goed weg kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier een goede oogst tot nu toe, 1,25 kg per plant, alleen wat veenmolvreterij 10% gemiddeld ongeveer

frieslanders geoogst begin juli

rattes geoogst begin juli wegens gele planten en veel veenmolgaten (wat kleinere aardappels, toch weinig uitval 5 %)

roseval geoogst begin juli en begin augustus (de laatste planten waren geheel verdoogd, grote lekkere aardappeltjes)

pink fir zit er nog in wegens vakantie, planten zijn verdord, keeping my fingers crossed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap iets niet...mijn eigen Frieslanders moesten eruit wegen phyt. Maar, de " schade" viel mee omdat het bijna hun tijd was. De Late piepers, Nicola's moesten er veel te vroeg uit vanwege phyt. Dus erg weinig opbrengst. Het zij zo. Nu zijn we een weekje op vakantie, lopen veel, hebben twee Pieterpad etappes gelopen, dus dan loop je door bos en buitengebied, en ik heb zooooooveel aardappelvelden gezien. En bijna allemaal met dik vet phyto! Zit ik me toch af te vragen waarom ik/ wij allemaal zo hysterisch die planten eruit rukken als ze phyt hebben. Ik kan bedenken dat op een complex, je ze eruit haalt om te voorkomen dat je buren het krijgen.....dat besmetting in buitengebied minder snel is ofzo? Maar veel van die velden zijn dan toch dicht bij bebouwing, en moestuincomplexen liggen vaak ook net in een buiten gebied. Ik snap dus niet waarom die piepers blijven staan als ze overduidelijk ziek zijn.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, Robo, dan word er hier in Brabant niet goed gehandhaafd! Ik heb velden gezien met beginnend phyto, maar ook die echt al ver ziek waren!

Ik zag van de week wel op tv dat de aardappelboeren nu zo weinig voor hun piepers krijgen ( een cent per kilo) dat het goedkoper was om ze in de grind te laten zitten! Zou dat dan meespelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar heb ik voor het eerst aardappels gepoot en geoogst. In een opwelling 1 kg biologische aardappels van de Aldi (aanbieding, 49 cent) in de grond gestopt (ik meen Remarka). 11 stuks, dus geen kleine pootaardappels, en een biologisch ras genomen 'want dat zal wel resistenter wezen'.

Zandgrond, zeer oude paarden stalmest onder gespit en wat koemestkorrels erop. Ook ruim uit elkaar gepoot, omdat grote aardappels grote planten zouden geven met veel stengels.

Ik twijfelde op het eind of ik nu phytophthora had of dat het regulier afsterven van de planten was begonnen. Uiteindelijk maakte het niet uit, 18 kg schone piepers:

2014-07-18-2055351407413191.46

Als ik de verhalen van de klei zo lees dan denk ik dat ik naast het grote voordeel van de eerste keer (land heeft nog nooit aardappels gehad) ook baat heb gehad bij de zandgrond (sneller droog en warm na nat en kou). Ook is het hier in het Noorden minder nat geweest.

Nu begint hier dus de 'ellende'; leuke oogst dus volgend jaar weer. Ben heel benieuwd of het binnen mijn 20m2 met steeds een paar meter opschuiven jaar op jaar blijft lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...