Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Doen jullie dat ook, de gerooide aardappelen op een rijtje in de zon laten drogen terwijl je de rest uit de grond haalt? Als we volledig klaar zijn gaan we de gedroogde aardappelen volledig schoonmaken met een handborsteltje. Een ideaal verstand-op-nul werkje in het tuinstoeltje met een aperitiefje erbij.

En als je later de aardappelen gaat verwerken voor de maaltijd, dan spaar je veel tijd en spoelwater uit!

AardappelFrieslanderGeborsteld49581404679467.jpg

Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook

Geplaatst:

Niet onaardig bedoeld hoor ! Maar nee, dat doe ik juist expres niet, en ik leg ze juist zo veel mogelijk uit de zon en koel. Gelijk als ze er uit komen. Wel droog.

Geplaatst:

Aardappelen niet in de zon leggen of verwerken!!

Er vormt zich dan een giftige stof die ook wel de aardappel groen laat worden wanneer hij langere tijd aan zonlicht bloot gesteld wordt.

Licht werkt de vorming van alkaloïden in de hand. Door de inwerking van licht verhoogt het gehalte aan chlorofyl en wordt de aardappel groen. Wanneer de hoeveelheid chlorofyl verviervoudigt, verdubbelt ook de hoeveelheid aardappelalkaloïden. De groene kleur vormt dus een goede indicatie voor de aanwezigheid van te veel alkaloïden en geeft aan dat de aardappel niet meer geschikt is voor gebruik. Alkaloïden worden ten slotte niet vernietigd tijdens de bereiding (koken, stomen, bakken,...). Koop en eet daarom nooit groene of bittere aardappelen.

Geplaatst:

Denk dat hij dat doet om de aarde die er aan hangt te drogen zodat hij die gemakkelijker kan verwijderen.

Is bij mij niet nodig, de aardappels komen volkomen schoon uit de grond.

Geplaatst:

hier leggen we ze meteen in een gaasbak en dan onder de pomp om ze af te spoelen; daarna drogen in zoveel mogelijk schaduw idd om groen worden te voorkomen en dan in het donker, binnen 1 dag

borstelen doen we niet omdat bij ons de schil dan makkelijk beschadigt

ik denk trouwens ook dat veel licht/warmte in het begin het uitlopen na de kiemrust vervroegt

Geplaatst:

Mijn aardappelen zitten in de klei, dus er blijft niet veel aan hangen op droge dagen. Ik haal ze eruit na een paar dagen droogte en dan gooi ik ze meteen in een bak in het donker. Paar dagen later gaan ze de berging in, met antikiempoeder.

Geplaatst:

Geedee, ik leg ze in de zon om inderdaad de restjes aarde (zandleem) droog te maken zodat het makkelijker af te borstelen is. Aardappelen worden heus niet groen en giftig als ze maximaal 1 à 2 uur in de zon liggen, net zoals Piroska zegt. Pas als aardappelen enkele dagen in de zon liggen verkleuren ze.

Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook

Geplaatst:

Aha nou okee...

Hier het loof 14 dagen geleden eraf gehaald zodat het schilletje iets dikker wordt. Ik oogst ze dan op n droge dag na 20 uur (we hebben ook van die plakklei hier) en dan liggen ze hooguit een uurtje buiten, zoek ze uit op grootte, wrijf de inmiddels gedroogde klei eraf, doe ze in luchtige kratten en bewaar ze in voorraadkelder. Groentjes gooi ik weg, helemaal, ook al is er maar een stukje groen.

Lijkt misschien overdreven maar omdat de gezondheid hier en daar begint af te takelen, let ik mogelijk meer op zulke dingen

Je wordt er niet ziek van in de zin van hoofdpijn of misselijk....het gaat meer over de langere termijn.

Geplaatst:

Ik spoel ze meteen af en dan gaan ze vochtig verspreid over de garagevloer. Aan het eind van de dag zijn ze droog, mooi schoon en gaan ze in ventilerende kisten in de garage met een zeil er over tegen het licht. Ik moet nog even wat ruimte in een kast maken, daar komen ze dan straks te liggen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...