Ga naar inhoud

Pompoen oogsten, wanneer? Nu (begin juli) al?

lorre

Aanbevolen berichten

Mag je eigenlijk al pompoen oogsten nu ? Ik heb verschillende soorten staan. Waaronder spaghetti pompoen, toen ik keek vandaag merkte ik op dat er al volgroeide pompoenen aanhangen. Maar zijn die al te eten of niet ?

Ist vandage ni tis vo morge

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Een aanverwante vraag: hoe lang groeien pompoenen nog door? Stoppen ze met uitdijen zodra ze hun definitieve kleur hebben? Ik heb namelijk een aantal relatief kleine oranje pompoenen en vroeg me af of ze nog groter kunnen worden, of dat ik ze er beter af kan halen zodat de andere meer voeding krijgen. Of maakt het allemaal niks uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste pompoen geoogst terwijl het steeltje nog geelsig was, nog niet helemaal verkleurd richting hout. Gisteren heb ik de helft van de pompoen in de soep verwerkt en het smaakte lekker

Kan dus wel al, maar qua bewaren weet ik het niet. Paar dagen kan sowieso wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Hier ook een dringende vraag over de het wel of niet oogsten van mijn pompoenen. De plant zelf is al flink aangetast door meeldauw dus waarschijnlijk zit er binnenkort toch niets anders op dan oogsten en maar hopen dat het goed afloopt. De pompoenen zelf zijn nog best groen en de stelen beginnen wel iets donkerder te worden maar lijken nog niet helemaal droog.

Nu de vraag: zijn de pompoenen rijp genoeg om te kunnen oogsten en verwerken of kan ik er beter nog even mee wachten? Hieronder de foto's:

DSCN699951881411826442.JPGDSCN700043331411826444.JPGDSCN700172371411826445.JPGDSCN700378831411826446.JPGDSCN700460491411826447.JPGDSCN700575811411826449.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

neu, dat ziet er nog onrijp uit; als het blad en de stelen van je planten al bruin zijn geworden gebeurt er niks meer en kun je ze snijden met een steeltje en laten narijpen in de zon of binnen achter glas

ze bewaren wsnl minder lang dus goed in de gaten houden op doorligplekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt robO. De eerste heeft bijna geen bladeren meer die nog voeden maar de rest van de pompoenen zitten gelukkig nog wel in de groene planten zone.

Is er nog een manier waarop ik ze sneller kan laten afrijpen aan de plant? Ik neem namelijk niet aan dat ik ze tot ver na de vorst buiten kan laten liggen?

De pompoenen staan veel in de schaduw. (een foto van 2 maanden terug, schuur is de zuidkant)

DSCN692361711411891105.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...