Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grote Coeur du Boeuf tomaten

moerman

Aanbevolen berichten

In mijn kas heb ik een mooi joekel hangen. De meeste tomaten worden gewoon regelmatig, maar deze .... Deze week zullen we hem gaan proeven lijkt mij.

Couer-de-Bouef78961404591616.jpg

In de kas zie je hem nog net hangen aan het eind van het pad. Het is ook de eerste tomaat die aan het kleuren is.

Couer-de-Bouef-in-kas50851404591631.jpg

Tuinieren op 210 m² op de kleigrond van De Smalle Steeg in Nijmegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar voor het eerst dit soort, maar ik vind het helemaal niks.

Nadat de bloemetjes zijn uitgebloeid krijgt het steeltje een geel stukje en valt eraf. Zaad misschien te oud? Twee jaar geleden gekocht in Frankrijk maar het zakje was nog niet opengeweest.

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het zaad vorig jaar uit een gekochte tomaat gehaald. Doe ik met pepers en puntpaprika ook. Verser zaad krijg je niet en je kan de vrucht lekker opeten. En vaak goedkoper dan een zakje zaad ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder ribbels horen ze niet te zijn, maar het gaat normaal om heel ondiepe ribbels. De andere twee op de foto zijn meer zoals het hoort. De grote niervormige tomaat kwam inderdaad uit een dubbele, of misschien wel een vierdubbele bloem. Ik heb de joekel overigens ondersteund met een draadje door een stukje tuinslang. Ik was bang dat de tak het anders niet zou houden. De rest van de plant is overigens minder ontwikkeld dan de andere tomaten planten, die vrucht kost hem veel kracht zo te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

geertlaurent schreef:

Zonder ribbels horen ze niet te zijn, maar het gaat normaal om heel ondiepe ribbels.

Die grillige geribbelde vruchten, inderdaad vaak van meervoudige bloemen, zijn bij die echte vleestomaten heel "normaal". Al die grillige en gevarieerde vormen horen er (ook) gewoon bij.

Look schreef:

Nadat de bloemetjes zijn uitgebloeid krijgt het steeltje een geel stukje en valt eraf. Zaad misschien te oud? Twee jaar geleden gekocht in Frankrijk maar het zakje was nog niet opengeweest.

Ouder zaad kan inderdaad wat minder groeikrachtige of minder vitale planten geven. Maar 2 jaar oud is niet veel voor tomatenzaad. Onwaarschijnlijk bovendien dat mindere vitaliteit pas bij de bloei en vruchtvorming zichtbaar wordt. Waarschijnlijker is dat vruchtafval komt door een storing in de groei-omstandigheden. (Te droog, te nat, te koud, te heet, iets in de voedingstoestand van de bodem....?)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Coeur tomaten planten waren prachtig. De bloemetjes ook totdat ze eraf vielen. En omdat ik een ongeduldig typetje ben en gewend was aan vroege tomaten heb ik op een gegeven moment besloten om de planten weg te kieperen. STOM natuurlijk want bij de drie planten die ik heb gehouden omdat ze toch niet in de weg stonden......je raadt het al: komen nu dan toch eindelijk tomaten. Jammer van de acht andere planten. Maar gelukkig heb ik mijn struiktomaten nog en die doen het prima, het worden al echte struiken vol peervormige tomaten!

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een joekels!

Tot mijn vreugde heb ik ook veelbelovende vruchten.

Maar ondersteunen jullie ze? Zijn er nog meer manieren behalve met de 'methode Moerman'?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

"Methode Moerman"? Wauw, dank je!

De andere van mijn CdB's zijn veel minder geribd. Maar zojuist zag ik in Normandië dozen vol sterk geribde tomaten en een maand geleden weinig geribde vruchten in Geneve. Beide gelabeld als CdB. Maakt eigenlijk ook niet uit, ze zijn vooral erg lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ribbel variant uit de supermarkt is inderdaad een Albenga = peervormig giga veel ribbels en gelig/rood. De F1 zaden en planten zijn normaal ook Albenga's.

De echte, maar die.zie.je nergens in de winkel, zijn platter in de vorm van een ossenhart en veel minder ribbelig en roos/rood.

Ikzelf vind de Albenga wel een erg leuke tomaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...
... ze zijn vooral erg lekker!
Ik vond het nogal tegenvallen. Beetje melig.

Via een van bovenstaande linken las ik:

Tip: U hoeft niet te wachten tot de groene schil gerijpt is: de Coeur de Boeuf is dan al optimaal van smaak, doordat de tomaat van binnen naar buiten rijpt.
http://alblasserwaard.regiovers.nl/producten/2552-coeur-du-boeuf-tomaten

Ik heb hem dus te lang laten hangen, want te mooi om op te eten

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...