Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, sinds 2 jaar heeft onze kleine eik witte bladeren, sommige worden bruin. Het is al het tweede jaar dat dit gebeurt, vorig jaar is hij de hele zomer wit gebleven. Wat is dit eigenlijk? Kan het kwaad? Alvast bedankt!!

WP2014070400211681404467176.jpgWP2014070400349121404467181.jpgWP2014070400166081404467208.jpg

moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit

Geplaatst:

Ik denk aan echte meeldauw:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Echte_meeldauw#mediaviewer/Bestand:Zomereik_met_meeldauw_%28Quercus_robur_with_Microsphaera_alphitoides%29.jpg

1280px-Zomereik_met_meeldauw_%28Quercus_robur_with_Microsphaera_alphitoides%29.jpg

Voor bestrijding zijn er diverse middeltjes te koop, maar er zijn ook biologische opties (ken ze alleen even niet uit mijn hoofd). Maar sowieso moet je er even rekening meehouden dat het een schimmel is, die dus ook sporen verspreid. Als je, zoals op de foto, het hebt aangeraakt, dan kan je beter eerst even je handen wassen voordat je weer een andere plant aanraakt. Ook afgevallen bladeren etc. weggooien in de vuilnisbak. Het voorkomen van verspreiding is tenminste iets wat je sowieso kan doen

Edit: Lees deze link even, daar staat meer info. O.a. over het bestrijden van echte meeldauw met melk.

Geplaatst:

Ik heb gelukkig geen andere planten meer aangeraakt. Ik zal, zoals gezegd in het artikel, het eens proberen met een oplossing van melk en water. Het is wel het tweede jaar op rij dat de eik meeldauw heeft, betekent dit dan dat de boom het wel overleeft?

Geplaatst:

Het hoeft niet het einde van de boom te betekenen, maar lekker voor de boom is het natuurlijk ook niet, het zal sowieso wel invloed hebben op de groei. Tenslotte groeit een ziek plantje minder dan een gezonde plant. Dus bestrijden is sowieso wel nodig denk ik.

En voor volgend jaar: verwijder dit najaar alle bladeren, gooi ze weg! En als er volgend jaar weer symptomen van de meeldauw te voorschijn komen, pluk die bladeren er dan ook maar direct vanaf: voordat je het weet verspreid het zich weer verder over de plant (ookal moet je een plant natuurlijk nooit helemaal kaal plukken). Maar ach, meeldauw is nou niet bepaald de meest lastige plaag voor een plant. Zal dus wel goed komen!

Ben benieuwd of de melk werkt, laat je het even horen als het werkt? Heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd.

Geplaatst:

Ja, ziet er vaak erger uit dan dat het echt ook is. Veel bomen / struiken groeien hetzelfde seizoen er nog doorheen/ overheen.

Terugkeren kan ook, maar erg afhankelijk van weertype enzo.

Droogtestress is zeker een ding.

Keert het elk jaar terug, is er iets mis met de plek voor de plant / standplaats, grondsoort, vocht toegankelijkheid, whatever.

Is in echt het merendeel van de aantastingen voor de plant welliswaar nadelig en schadelijk, maar niet dodend.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Er is ondertussen al enige tijd voorbijgegaan en de eik heeft, jammer genoeg, nog altijd meeldauw... Ik denk dat ik hem ga uittrekken, geen nood ik heb nog 2 andere kleine bomen staan en we hebben nog genoeg bomen in onze tuin. Ik heb de eik nochtans verschillende keren besproeit met melk... Ach ja, niet alles lukt.

Geplaatst:

Ja. Je hebt ook ontzettend veel meeldauw soortjes hoor. Ik ken ze zeker niet.

Meestal is de schimmelaantasting overblijvend op andere planten, onkruiden ook, net als roest en zo vele andere aantastingen.

De schimmel komt tot bloei op die planten en verspreid zijn sporen op de daarvoor geschikte momenten ( weers en seizoens afhankelijk ).

Het is niet zo dat de ene meeldauw altijd ook besmettelijk is voor een ándere plant. Zie het maar een beetje als zaaien van schimmels. De sporen komen overal ( lucht-wind en ander contact ) maar hebben wel de goede voedingsbodem nodig om als spoor zich ook echt te vestigen. Voedingsbodem maar ook omstandigheden zoals vocht of juist droogte en licht of juist geen licht en de ondergrond dus ( de plantensoort )

De schimmel gaat in vlagen het seizoen door. Een plant kan er heel goed doorheen groeien. Je ziet soms bij planten / bomen, dat er geheel frisse en schone nieuwe groei ontstaat.

Dat alles is zeer afhankelijk van de staat waarin de plant zich bevind, wat ik al eerder postte.

Komt de plant er niet doorheen , en keert het meerdere malen in het seizoen terug, dan kan je beter je conclusies trekken ja. Of in staat zijn de omstandigheden sterk te wijzigen voor betreffende plant.

Niet speciaal jouw eik, maar geld voor tal van planten.

Overigens. Neem even jouw eik.

Munt is bijvoorbeeld ook zeer bevattelijk voor meeldauw ( ik neem maar gewoon even een voorbeeld ).

Maar het kan heel best zijn, dat jouw eik helemaal wit is. Maar dat jouw munt er naast helemaal geen last heeft. Of andersom.

Het is dus niet zo, dat als je meeldauw constateert in je tuin bij iets, dat je de hele tuin onder handen moet nemen uit angst dat de hele tuin er aan onderdoor gaat ofzo.

In de kas heb je eerder een probleem door de dichte teelt en de ideale omstandigheden voor een schimmel.

Maar ook daar kan het heel best zijn dat de ene plant helemaal wit wordt, een andere plant er naast er helemaal van verschoont blijft

Remedie :

Dacht dat in een ander topic, Stan en Erny de remedie es geplaatst hebben : baking-soda oid ?

Misschien daar eens kijken. ( rechtsboven zoekfunctie : meeldauw )

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Bedank voor de reacties maar de eik is niet meer... Mijn vader wou het gras rond de boom afmaaien met een.bosmaaier. Hij raakt daarbij de stam. Jammer genoeg heeft de jonge eik dat niet overleeft...

Geplaatst:

Eik is goed af te maaien , komt vanzelf weer terug. Kwestie van wachten. Is het nu niet meer, met een nieuwe scheut, dan volgend voorjaar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...