Bit Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Heeft iemand ervaring en dus een beproefd recept en aanwijzing, om een heel simpel, onvermengd ( ! ), sap te maken van rode bessen ?Hoe houdbaar te krijgen, liefst niet té zoet. Sap, simpel sap. Hoe. Quote
Terra Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Gewoon koken, zeven, en nogmaals aan de kook brengen. Dan in gesteriliseerde flesjes gieten met schroefdop. Puur sap. Lang houdbaar. Nog makkelijker gaat het met een sap extracter. Te koop bij brouwmarkt in Almere. Quote
Bit Geplaatst: 2 juli 2014 Auteur Geplaatst: 2 juli 2014 Geen suiker toevoegen voor de conservering ? Quote
RobO Geplaatst: 3 juli 2014 Geplaatst: 3 juli 2014 nee hoor, goed gesteriliseerd is genoeg hier, sap is zelf ook al zuur(ik zou de term SimpelSap maar patenteren voordat de jongens van Appelsientje er mee aan de haal gaan ) Quote
wilmer Geplaatst: 3 juli 2014 Geplaatst: 3 juli 2014 Ik doe met takjes en al in de passeerzeef, dat gaat lekker snel. Dan het sap koken en naar smaak basterdsuiker erbij. Ik weet niet hoe lang het goed blijft want ik drink het altijd binnen een dag of twee op. Quote
Bit Geplaatst: 6 juli 2014 Auteur Geplaatst: 6 juli 2014 Paar kleine flesjes gemaakt. Lekker hoor Simpel : eerst wassen, daarna ritsen, de bessen een beetje pletten, aan de kook, niet te lang doorkoken, maar wel blijvend pruttelen, overgieten in een zeef. Goed laten uitlekken, beetje helpen in de zeef met een houten pollepel, sap terug aan de kook. In flesjes. Klaar.Geopend Flesje binnen 3 dagen opdrinken, want op dag 3 of 4 ga je een prik bespeuren die er de 1e dag niet inzat.Verder een mond vol zuur natuurlijk, maar ik vind dat dus heerlijk. Eventueel wat suiker toevoegen. De achtergebleven prut na het zeven heb ik dan nu weggegooid. Zonde, ik weet het, maar ik heb zo giga veel. Is wel goed zo. Quote
Katja1604 Geplaatst: 6 juli 2014 Geplaatst: 6 juli 2014 Is er nog iets wat je met die prut kan doen of maken? Quote
Bit Geplaatst: 6 juli 2014 Auteur Geplaatst: 6 juli 2014 Andere topics zeggen van wel: taartvulling / ijs / yogurt etc. Maar dan geen steeltjes meezeven natuurlijk. Quote
henkg Geplaatst: 6 juli 2014 Geplaatst: 6 juli 2014 Geopend Flesje binnen 3 dagen opdrinken, want op dag 3 of 4 ga je een prik bespeuren die er de 1e dag niet inzat.Ongekoeld bewaard? Dan misschien het begin van een wilde gisting, op weg naar een (ondrinkbaar?) bessenwijntje. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.