Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vanwege de matige hoeveelheid van de eerste oogst, heb ik mijn bonen 2 minuten gekookt. Helaas knapte velen open. Doe ik iets fout?

Alvast bedankt voor de reacties!

Geplaatst:

Ik snap niet zo goed wat een matige oogst met een korte kooktijd (blancheren) te maken heeft...?

Maar... heb je de boontjes met koud water opgezet en dan aan de kook gebracht of heb je de boontjes in kokend water gemikt??

Geplaatst:

10 keer hoeveelheid water gebruiken als bonen

Zorg dat het water goed kookt voor je de bonen toevoegt

blancheren tot ze net gaar zijn

ZO SNEL MOGELIJK AFKOELEN MET IJSWATER.

Geplaatst:

Of gewoon niet blancheren en rauw ( wel gewassen ) invriezen. Dat scheelt veel werk en je bonen zijn lekkerder. Dat doe ik sinds 5 jaar, nadat ik 25 jaar heb staan blancheren

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Geplaatst:

hangt van je bonen af: prelude wordt bv snot, snijbonen 1 minuut in veel kokend water en dan meteen terugkoelen zo koud mogelijk

Geplaatst:

Ik bedoel aan te geven dat de eerste oogst te weinig opleverde. Daarom moet ik ze invriezen.

Ik heb de bonen in kokend water gegooid voor twee minuten. Daarna niet afgespoeld met koud water, maar direct ingevroren. Niet echt slim waarschijnlijk.

Maar blancheren is dus helemaal niet nodig?!

Geplaatst:

Na het invriezen gaan de enzymatische reacties in groenten langzaam verder. Enzymes zijn eiwitachtige stoffen, die een rol spelen in de ontwikkeling, rijping en veroudering van de groenten. De enzymen kunnen de kwaliteit van de groenten schaden, waardoor smaakverandering ontstaat.

Het blancheren vertraagt dit proces.

De redenen om na het blancheren alles snel af te koelen zijn

kleurfixatie: de groenten behouden hun oorspronkelijke kleur

door de kou worden de huidporiën weer gesloten, waardoor geen vitaminen en voedende waarde verloren gaat

de groenten worden zo voor gekoeld en zullen sneller diepgevroren zijn

Geplaatst:

Toch snap ik het nog steeds niet, bij een goede oogst ga je invriezen want dan houd je over, bij een slechte oogst eet je het gelijk op en heb je niets over? Dus waarom juist bij een slechte oogst invriezen?

Bij zijn de boontjes ook altijd veel later pas klaar, dus om nu al van een slechte oogst te spreken?

Geplaatst:

Ik denk dat de topicstarter te weinig bonen heeft om een (bepaalde) maaltijd van te maken, en ze dus wilt bewaren tot ze genoeg bonen heeft om een goede maaltijd van te maken?

Kun je bonen die je hebt ingevroren, later gewoon weer koken voor bij de aardappelen?

Geplaatst:

Mijn NIET geblancheerde bonen blijven een vol jaar goed in de diepvries. Ze behouden hun kleur, geur en smaak. Zowel bij snijbonen als bij sperziebonen, dus misschien is jullie diepvries niet koud genoeg? Bij mij staat hij op ongeveer 18 graden. Er eten drie gezinnen van en niemand heeft geklaagd over kwaliteits verlies.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

OK Look ik heb nog een vraag over jouw invriezen. Was je ze en droog je ze dan na? Breek of snij je ze doormidden? Vries je ze in op snelvries of in een speciaal invriesvak?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik was de sperziebonen nadat ik ze heb afgehaald. Ik snij ze doormidden, want breken duurt me te lang. Daarna gooi ik ze in een vergiet en laat ze uitlekken. ( hoeft niet droog) In plastic zakken en de vriezer in. Geen snelvries, gewoon erin.

Snijbonen was ik eerst, daarna door de molen. In plastic zakken en de vriezer in.

Zo simpel kan het zijn.

Wat ik wel doe, ivm ruimtegebruik in mijn vriezers: ik doe de plastic zakken in vierkante bakken. Zodra de bonen bevroren zijn, trek ik de zakken uit de bakken en gebruik de bakken opnieuw voor de volgende lading. Dan heb je mooie vierkante pakken die makkelijk te stapelen zijn.

Dit doe ik met pompoenmoes, bieten ( wel gekookt en gesneden) en alle andere zaken. Alles maak ik min of meer vierkant..

Geplaatst:

Dank je wel. Ondertussen ook rauw ingevroren, maar wel vacuum. En ingevroren klaargemaakt, als sajoer boontjes. Ik laat het nog wel weten of ze lekker waren.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...