Fredd Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Vanwege de matige hoeveelheid van de eerste oogst, heb ik mijn bonen 2 minuten gekookt. Helaas knapte velen open. Doe ik iets fout? Alvast bedankt voor de reacties! Quote
Erny Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Ik snap niet zo goed wat een matige oogst met een korte kooktijd (blancheren) te maken heeft...? Maar... heb je de boontjes met koud water opgezet en dan aan de kook gebracht of heb je de boontjes in kokend water gemikt?? Quote
dasouth Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 10 keer hoeveelheid water gebruiken als bonenZorg dat het water goed kookt voor je de bonen toevoegtblancheren tot ze net gaar zijnZO SNEL MOGELIJK AFKOELEN MET IJSWATER. Quote
Look Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Of gewoon niet blancheren en rauw ( wel gewassen ) invriezen. Dat scheelt veel werk en je bonen zijn lekkerder. Dat doe ik sinds 5 jaar, nadat ik 25 jaar heb staan blancheren Quote Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.
RobO Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 hangt van je bonen af: prelude wordt bv snot, snijbonen 1 minuut in veel kokend water en dan meteen terugkoelen zo koud mogelijk Quote
bio-fee Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Blijven rauw ingevroren bonen net zo lang houdbaar, of moet je die dan wel sneller opmaken? Quote
Fredd Geplaatst: 2 juli 2014 Auteur Geplaatst: 2 juli 2014 Ik bedoel aan te geven dat de eerste oogst te weinig opleverde. Daarom moet ik ze invriezen. Ik heb de bonen in kokend water gegooid voor twee minuten. Daarna niet afgespoeld met koud water, maar direct ingevroren. Niet echt slim waarschijnlijk. Maar blancheren is dus helemaal niet nodig?! Quote
dasouth Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Na het invriezen gaan de enzymatische reacties in groenten langzaam verder. Enzymes zijn eiwitachtige stoffen, die een rol spelen in de ontwikkeling, rijping en veroudering van de groenten. De enzymen kunnen de kwaliteit van de groenten schaden, waardoor smaakverandering ontstaat. Het blancheren vertraagt dit proces. De redenen om na het blancheren alles snel af te koelen zijn kleurfixatie: de groenten behouden hun oorspronkelijke kleur door de kou worden de huidporiën weer gesloten, waardoor geen vitaminen en voedende waarde verloren gaat de groenten worden zo voor gekoeld en zullen sneller diepgevroren zijn Quote
Piroska Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Blijven rauw ingevroren bonen net zo lang houdbaar, of moet je die dan wel sneller opmaken? rauw ingevroren blijft max 3 maanden houdbaar, geblancheerd wel tot een maand of 8 (hier zelfs wel een jaar) Dus het maakt absoluut een verschil en dat geldt voor alle groenten. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
wilmer Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Toch snap ik het nog steeds niet, bij een goede oogst ga je invriezen want dan houd je over, bij een slechte oogst eet je het gelijk op en heb je niets over? Dus waarom juist bij een slechte oogst invriezen?Bij zijn de boontjes ook altijd veel later pas klaar, dus om nu al van een slechte oogst te spreken? Quote
Balto Geplaatst: 4 juli 2014 Geplaatst: 4 juli 2014 Ik denk dat de topicstarter te weinig bonen heeft om een (bepaalde) maaltijd van te maken, en ze dus wilt bewaren tot ze genoeg bonen heeft om een goede maaltijd van te maken? Kun je bonen die je hebt ingevroren, later gewoon weer koken voor bij de aardappelen? Quote
RobO Geplaatst: 4 juli 2014 Geplaatst: 4 juli 2014 heel kort koken en telkens (na 1 minuutje) even proeven of je ze goed vindt Quote
Look Geplaatst: 4 juli 2014 Geplaatst: 4 juli 2014 Mijn NIET geblancheerde bonen blijven een vol jaar goed in de diepvries. Ze behouden hun kleur, geur en smaak. Zowel bij snijbonen als bij sperziebonen, dus misschien is jullie diepvries niet koud genoeg? Bij mij staat hij op ongeveer 18 graden. Er eten drie gezinnen van en niemand heeft geklaagd over kwaliteits verlies. Quote Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.
appelvrouw Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 OK Look ik heb nog een vraag over jouw invriezen. Was je ze en droog je ze dan na? Breek of snij je ze doormidden? Vries je ze in op snelvries of in een speciaal invriesvak? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Look Geplaatst: 22 augustus 2014 Geplaatst: 22 augustus 2014 Ik was de sperziebonen nadat ik ze heb afgehaald. Ik snij ze doormidden, want breken duurt me te lang. Daarna gooi ik ze in een vergiet en laat ze uitlekken. ( hoeft niet droog) In plastic zakken en de vriezer in. Geen snelvries, gewoon erin.Snijbonen was ik eerst, daarna door de molen. In plastic zakken en de vriezer in.Zo simpel kan het zijn.Wat ik wel doe, ivm ruimtegebruik in mijn vriezers: ik doe de plastic zakken in vierkante bakken. Zodra de bonen bevroren zijn, trek ik de zakken uit de bakken en gebruik de bakken opnieuw voor de volgende lading. Dan heb je mooie vierkante pakken die makkelijk te stapelen zijn.Dit doe ik met pompoenmoes, bieten ( wel gekookt en gesneden) en alle andere zaken. Alles maak ik min of meer vierkant.. Quote Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.
appelvrouw Geplaatst: 22 augustus 2014 Geplaatst: 22 augustus 2014 Dank je wel. Ondertussen ook rauw ingevroren, maar wel vacuum. En ingevroren klaargemaakt, als sajoer boontjes. Ik laat het nog wel weten of ze lekker waren. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.