Tania Geplaatst: 30 juni 2014 Geplaatst: 30 juni 2014 Ik was bij de Welkoop aan het kijken naar de plantjes die ze daar hebben (Ik adopteer nou eenmaal graag arme drommels ) en stuitte daar op wat zielig uitziende tomatenplantjes. Ongeveer 30 centimeter hoog, stonden al te bloeien .. En ze waren helemaal paars?! o _ o Zoiets had ik nog nooit eerder gezien. Hoort dat bij een bepaald ras, of zijn ze ziek? Ze staan bij de Welkoop hier elke dag buiten, en hebben daardoor de afgelopen dagen regelmatig een stevige bui over de kop gehad. Stond geen ras op de labels, enkel 'tomaat pomodori', maar volgens mij horen tomatenplantjes gewoon groen te wezen :V Iemand een idee? Heb er helaas geen foto's van gemaakt. Quote
Bit Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Paars aangelopen planten ( paars-blawe waas , soms meer op onderkant bladeren enzo ) komt voor ja.hoeft geen aanwijzing te zijn van armoede og gebrek. Kán wel, hoeft niet. Afhankelijk van soortje en voedingstoestand. Quote
geedee Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Kan zijn dat ze met hun voeten continue in het water staan; slaan ze ook wel paars van uit. Quote
Bit Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Voorbeeldje van een wel erg paarse bij mij, nu, op de tuin.( oké oke, soortje heet : OSU Blue( zie de paarse tomaten ) , maar toch ) Quote
Tania Geplaatst: 1 juli 2014 Auteur Geplaatst: 1 juli 2014 Ik denk dat de plantjes van de Welkoop zo paars waren door de intense hoosbuien die ze over zich heen hebben gekregen de afgelopen dagen. Ze stonden nog wel heel dapper te bloeien. Nu wil mama ze adopteren, omdat ze de plantjes zo zielig vindt Heb 't niet van een vreemde... Quote
geertlaurent Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Tocht(wind) daar kunnen die jonge snaakjes van een tomaten niet goed tegen. Hier had ik mijn tomaten dit jaar veel te vroeg buiten laten staan geen schade hoor, alleen een tijdelijke groeistop en geheel paarse planten. Vooral de onderkant werd paars, bij enkele trok het weer weg bij andere zijn die onderste bladeren nadien ter ziele gegaan maar staat de rest van de plant wel weer groen. Maar nu staan deze tomaten wel weer zeer mooi (had ze dadelijk terug naar binnen gehaald) en hoop ik dat ze flink gehard zijn tegen toekomstig slecht weer. De tomaat op de foto heeft precies ook paarse tomaten??? Quote
Bit Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Ja. Overigens; meer soortjes bij mij hebben paars aangelopen blad. Quote
Bit Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Ik denk dat de plantjes van de Welkoop zo paars waren door de intense hoosbuien die ze over zich heen hebben gekregen de afgelopen dagen. Ze stonden nog wel heel dapper te bloeien. Nu wil mama ze adopteren, omdat ze de plantjes zo zielig vindt Heb 't niet van een vreemde... Waarom dan de vraag ? ( en dit nwe topic ) Quote
dennislp Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Voedselgebrek zou mij opzich niks vreemds lijken hoor. Best kans dat het een plantje is die al ondertussen een lange tijd in zo'n klein potje staat (tenslotte zitten we niet meer aan het begin van het seizoen) en dat de voeding gewoon op was. Maar als je hem nu verpot hebt naar een grotere pot of in de vollegrond gezet hebt.. Dan zal dat probleem zich vanzelf oplossen als de wortels voedsel uit de nieuwe aarde halen. En zoals Bit zegt, kan ook inderdaad aan de soort liggen. Ookal is die OSU Blue volgens mij wel direct de meest paarse van allemaal Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
geedee Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 OOk wat Geert-Laurent zegt klopt namelijk als ze op de tocht staan of gestaan hebben, kleuren normale tomatenplanten paars (de speciale soort van Bit ff buiten beschouwing latend; ik denk dat een winkel als Welkoop voor de gewone tomatenplanten gaat) Ik ben er even op gaan googlen en kwam daarover info tegen. Mooie aanvulling voor mezelf omdat ik zo nu en dan ook paarsuitslaande planten waarneem. Dit is inderdaad na extreme hitte, waarbij ik een aantal ramen uit de kas haal tegenover de deur en zodoende tocht creëer. info google http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/paarse-bladeren-bij-de-tomaten/ Quote
Tania Geplaatst: 1 juli 2014 Auteur Geplaatst: 1 juli 2014 Denk dat het inderdaad een combinatie is van gebrek aan voedsel, te veel regen, en kou. Die planten stonden in 10cm potjes, en staan daar waarschijnlijk al een tijdje in, dus die zijn momenteel niet zo vrolijk Er waren sowieso nauwelijks vrolijke plantjes bij de Welkoop, vooral hun koolplantjes zagen er gewoon sneu uit :') We hebben besloten ze toch maar niet mee te nemen - we hebben momenteel niet echt ruimte voor een stel tomatenplanten, en we weten ook niet welk ras het precies is, dus ook niet hoe hoog die dingen gaan worden En ik ben de helft van de maand niet thuis, dus ik kan er niet voor zorgen Maar was iig interessant om erachter te komen wat nou precies het probleem was. Ik heb zelf al een tijdje geen tomaten meer gekweekt wegens gebrek aan ruimte, maar ik denk dat mijn tomatenplantjes dan ook dat probleem hadden een jaartje of twee terug Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.