Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zojuist heb ik hier een account aangemaakt met de bedoeling meer kennis op te doen en uiteindelijk mijn eigen moestuin op te kunnen zetten . Voordat er een moestuin komt moet er eerst flink wat gedaan worden aan de tuin. We hebben naast 2 zeer grote vlinderstruiken een mannelijke kiwiboom staan en een hazelaarstruik/boom die helemaal niet zijn bijgehouden qua snoeiwerk. Gevolg is ontzettend veel blad maar geen vruchten, voornamelijk bij de hazelaar.

Nu heb ik eigenlijk meerdere vragen over het snoeien van zowel de kiwiboom als hazelaarstruik/boom. Als eerste de kiwiboom, onderstaand een foto hiervan:

23359s.jpg

Ik heb hem echt heel drastisch moeten snoeien om een beetje overzicht te krijgen en het is echt niet leuk meer. De boom staat nu al bijna 12 jaar, heeft nog geen enkele vrucht gehad (logisch omdat het een mannelijke plant is, maar dat wisten de vorige eigenaars niet), en door het gewicht van de overhellende takken verbaasd het me dat de stam nog niet is geknapt. De vorige eigenaars hebben geprobeerd hem te begeleiden maar hebben dit niet bijgehouden waardoor het hout bedoelt als geleiders in de boom is meegegroeid . Ze hebben ook met een losse elektriciteitskabel de boom recht proberen te trekken maar dit werkte natuurlijk niet. Bovenstaand is die kabel goed te zien op de houten paal waar de boom tegenaangroeid. Het gat waardoor je nu al die takken ziet was eerst volledig dichtgegroeid. De kiwi groeide ook de schutting in bij die buren en die waren hier niet blij mee omdat de boom de schutting kapot aan het duwen was.

Ik heb de boom na de bloei gesnoeid (er zitten her en der wel nog wat bloemen), de takken hebben dan ook niet gebloed en hij maakt bovenaan weer nieuwe scheuten. Nu is eigenlijk mijn vraag:

1. Is deze boom nog te redden en is er een mogelijkheid om hem te enten met een vrouwelijke variant?

2. Hoe kan ik hem dan het beste snoeien en wanneer?

Ik heb eigenlijk geen kaas gegeten van snoeien. Mijn opa heeft me vroeger veel dingen geleerd maar voor het grote werk was ik nog te jong. Hierdoor heb ik vrij weinig kennis over het snoeien van planten/bomen. Alle hulp en informatie is hierbij, zeer welkom .

Dan de tweede boom/struik. Mijn opa en oma hebben een mooie hazelaar boom in de tuin staan van ongeveer 6m hoog, waar ieder jaar veel hazelnoten vanaf komen. Toen ik de hazelaar in onze tuin zag staan was ik heel blij. Alleen nu blijkt dat de hazelaar nooit is bijgehouden waardoor er niet 1 stam is, maar 20 verschillende stammen waar je geen wijs meer uit komt, er groeien ook geen noten aan.(bij mijn oma zitten deze er wel al)

Ik heb net (vanmiddag) een gat gesnoeid en zijtakken weggehaald om te kijken hoe de boom/struik eruit zag en toen vond ik dit:

Dit is het gat wat ik heb gemaakt, hier is goed te zien hoe dicht begroeid hij is:

vnz8ee.jpg

En dit is onderaan de boom/struik:

1exx8h.jpg

Nu heb ik hierover de volgende vragen:

1. Is dit nu eigenlijk een boom of een struik? als het een struik is, kan ik hier bijvoorbeeld wel 1 grote stam van maken en de zijscheuten weg te halen?

2. Hoe kan ik deze het beste verder snoeien?

3. Hoe kan het komen dat er (nog)geen nootjes aanzitten?

Mijn excuses voor de vele vragen en onervarenheid. Mocht ik de bomen verkeerd hebben gesnoeid dan was dit niet de bedoeling. De kiwiboom was alles aan het overwoekeren en de hazelaar heeft inmiddels ook al 7 kleine boompjes om zich heen staan. Mij leek het niet verstandig om deze te laten doorgroeien in de zomer, gezien ik gelezen heb dat de kiwi een sterke groeier is.

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Geplaatst:

Je hebt een struikhazelaar en geen boomhazelaar. Je kan er wel een stam van maken maar, dan heb je ook bijna geen oogst daar je dan maar een tak hebt. Wat je het beste doet is om de 2 jaar de dikste takken er uitknippen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Nog sterker dan wat Stan zegt: de Hazelaar groeit nu eenmaal zo. Meestammige grote struik / lage boom. Je kan hem willen dwingen tot éen of enkele stammen, dat wel, maar aan de voet zal de boom elke keer opnieuw proberen takken te maken. Ik ken ze als grote bossen takken van 5 a 6 meter hoog met een totale spanwijdte van ook een meter of 6 a 8. Dragen doen ze op meerjarig hout. Meestal wordt de ( grote ) struik elke 7 jaar tot stobbe teruggesnoeid/ afgezaagd ( hakhout-cultuur ) en dan kan de boom weer geheel verjongd opnieuw beginnen.

Je moet je denk ik afvragen of je wel een hazelaar wíl, dwingen tot vruchtzetting kun je m niet echt ( iets opener snoeien wel ). Meestal zijn dit soort hazelaars gewoon wilde zaailingen en geven soms maar matig in hoeveelheid en kwaliteit.

Wil je hem wel behouden, is in de winter helemaal op de grond wegzagen een optie en dan de komende jaren iets begeleid laten opgroeien een optie. Over 2 a 3 jaar kun je de nootkwaliteit dan beoordelen.

Nu snoeien heeft niet veel zin, doe dat na de bladval of vroege voorjaar.

Van kiwi's heb ik nul verstand of ervaring.

Geplaatst:

Hartelijk dank voor jullie adviezen , daar kan ik zeer zeker wat mee. Jammer dat het een struikhazelaar is. Helemaal weghalen is dan de enige optie omdat hij te groot wordt in de breedte voor deze tuin. Ik had hem liever gehouden omdat hij echt mooi groen is en er vrij imposant uitziet maar hij neemt bijna 2,5m in de diepte in als ik hem zo laat doorgroeien en toenstrakt meette ik een breedte van 5m . Gezien de plannen met de tuin is hij echt te groot. Zou ik de boom voor het weghalen het beste helemaal kunnen wegzagen en dan uitgraven?

Ik wil echter wel een stekje van de boomhazelaar van mijn oma planten, daar deze in de hoogte groeit en ook een top vormt. Is dat eigenlijk mogelijk, een stekje pakken van die boom bedoel ik dan? Ik neem aan van wel maar beter even navragen voor de zekerheid.

Ik heb toen straks nog een kleine boompje uit de heg van mijn oma gehaald omdat deze de heg aan het verdrukken was en hier zaten al nootjes op . Wat ik wel heb gezien is dat ook bij de boomhazelaar aan de onderkant kleine stekjes/boompjes ontstaan maar wellicht komt dit eerder door de eekhoorns die de noten hebben begraven en daarna niet hebben opgegeten. Als ik de boom achterin de tuin plant dan mag die rustig 10-15m hoog worden zonder dat die iets kapot kan maken. Maar ik denk dat ik hem wat kleiner houd omdat het andere wel een beetje moeilijk snoeien wordt haha.

Voor mijn kiwivragen zal ik de reactie van andere leden nog even afwachten .

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Geplaatst:

Volgens mij zet je voor hazelaars best twee verschillende rassen zodat er kruisbestuiving is. Indien er geen andere hazelaars in de omgeving staan, zul je maar weinig productie hebben. Heb geen idee of dit bij de modernere rassen ook nog nodig is.

Geplaatst:

Hazelaars zijn typische windbestuivers. In West-Europa zijn zó ontzettend veel hazelaars aanwezig, dat bestuiving nooit een probleem is. Hazelaars hier kunnen rustig bestoven worden door hazelaars uit Zweden. Wél is het weer in de bestuivingsperiode vaak een spelbreker bij de bestuiving ( regen, vorst )

Geplaatst:

Recent hebben mn nieuwe buurtjes en ik ontdekt dat er ook een verwaarloosde Hazelaar naast mijn huisje staat (op mijn terrein). Er hangen nu zelfs vruchtjes in.

Door dit topic weet ik nu hoe te snoeien en wanneer zodat de boom/struik wel behouden blijft.

Bedankt!

Geplaatst:

Dankjewel simon en bit voor de informatie super bedankt! Ik heb zelf nog wat onderzoek gedaan naar de hazelaar bij mijn oma in de tuin en dit blijkt een Corylus colurna te zijn, oftewel een turkse hazelaar. Weet ik ook weer wat ik straks in de tuin heb staan. Een stekje hiervan pakken moet goed mogelijk zijn en nu weet ik ook hoe ik hem moet snoeien met dank aan deze website: http://www.neerlandstuin.nl/bomen/corylus_colurna.html

De hazelaar die er nu staat wordt niet zomaar weggegooid. Ik heb al flink wat takken kunnen schoonmaken en die worden straks verwerkt in onder andere een klimrekje voor de doornloze braam die we hebben gekregen van de buurman. Zo wordt er toch nog een beetje gerecycled ^-^ .

@Erny: Haha super hoor! Zo helpen we mekaar ook weer een beetje!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...