normanmichiels Geplaatst: 22 mei 2014 Geplaatst: 22 mei 2014 Het is me onduidelijk of ik mijn vijgenstruik moet snoeien. Het is een Col de Dame noire (cuello de dama negra) waar nogal wat groei in zit. Ze staat in een pot in de kas en werd deze winter nog verpot.Ik zou de toppen van de scheuten willen inkorten om de groei van de vijgjes te stimuleren en om de plant wat in te tomen. Goed idee of beter wachten tot de winter? Quote
RobO Geplaatst: 23 mei 2014 Geplaatst: 23 mei 2014 je kunt in de zomer toppen, dan krijg je nieuwe scheuten, hij gaat dan wel bloedenin november kun je vormsnoei doen en evt de wortels afsteken als ie te groot wordtna afsteken is hij wel kwetsbaarder voor kou Quote
normanmichiels Geplaatst: 23 mei 2014 Auteur Geplaatst: 23 mei 2014 Maar door in de zomer te toppen ga ik de groei dus niet vertragen? Momenteel zijn de nieuwe scheuten al een halve meter lang. Quote
Pietl Geplaatst: 23 mei 2014 Geplaatst: 23 mei 2014 Je gaat echt niet meer vijgen krijgen door nu nog te snoeien, ik zou het niet doen.Als de bladeren eraf zijn en de sapstroom ligt stil kan je hem best snoeien om hemwat in de vorm te houden die je wilt. Wat kalk apprecieert een vijg en voor de rest arme grond als je veel vijgen wilt!Dus niet bemesten of weinig. Ik heb eens een rondleiding gedaan in een kasteeltuin waarbij men zelfs zover gingdat men de put waar de vijg ging komen, de helft opvulde met stenen.De uitleg was dan een goede drainage en arme grond is wat je moet hebben. Veel succes ermee Quote
normanmichiels Geplaatst: 23 mei 2014 Auteur Geplaatst: 23 mei 2014 Ok, dan laat ik hem zo verder groeien. Ik heb hem misschien iets teveel meststof gegeven, het is oplosbare speciaal voor mediterrane planten.Mijn redenering was dat aangezien hij al beperkt is in zijn ruimte, hij staat immers in een 8L pot, hij dan wel regelmatig zijn portie voedsel nodig zal hebben. En gieten doe ik ook regelmatig, dit om dikke vijgen te krijgen. Quote
Claudia69 Geplaatst: 23 mei 2014 Geplaatst: 23 mei 2014 Je gaat echt niet meer vijgen krijgen door nu nog te snoeien, ik zou het niet doen.Als de bladeren eraf zijn en de sapstroom ligt stil kan je hem best snoeien om hemwat in de vorm te houden die je wilt. Wat kalk apprecieert een vijg en voor de rest arme grond als je veel vijgen wilt!Dus niet bemesten of weinig. Ik heb eens een rondleiding gedaan in een kasteeltuin waarbij men zelfs zover gingdat men de put waar de vijg ging komen, de helft opvulde met stenen.De uitleg was dan een goede drainage en arme grond is wat je moet hebben. Veel succes ermeeHier staat de vijg ook op een stuk vol steenslag. Vroeger werd afbraakmateriaal blijkbaar netjes rond het huis in de grond gewerkt. Om daar iets anders te planten, zouden we dat stuk mogen afgraven, maar onze vijg doet het daar goed. Quote
normanmichiels Geplaatst: 23 mei 2014 Auteur Geplaatst: 23 mei 2014 Hallo Pietl, wat bedoel je, uitplanten in volle grond? Quote
Rob Ster Geplaatst: 29 mei 2014 Geplaatst: 29 mei 2014 Snoeien kan wel maar ik zou niet weten waarom je dat nu zou doen. Je vruchten zijn al behoorlijk ver ontwikkeld vergeleken met mijn Col de Dame die net embrio-vruchtjes laat zien.(Staat dan wel buiten in pot) Hij staat bij jou ook beschut in een kas. De enige rede waarom ik zomers snoei is om te zorgen dat ze minder vruchten aanmaken die dus sneller zullen rijpen. Ik knijp dan na de 5de bladsprong de groeitip er uit om de groei te stoppen. Hiermeer verkort je de afriijptijd met enkele weken maar heb je dus wel minder vruchten. Col de Dame is 1 van de laat-afrijpenden dus daar doe ik dit standaard bij. Aangezien de jouwe in een kas staat en dus al veel verder in zijn vruchtontwikkeling is zou ik mij geen zorgen maken. Col de Dame houdt niet van regen tijdens het afrijpen(gaat zuur smaken) , maar daar heb jij in een kas natuurlijk geen last van. Tevens moet je rekenen dat van embrio naar rijpe vrucht gemiddeld zon 80 dagen duurt. Jij loopt nu dus voor een augustus oogst wat prima is. Buiten is het pas in oktober. Voeden moet juist wel met containerplanten. Containerkweek is nu eenmaal heel wat anders dan open grond. Ik weet niet wat de NPK is van de voeding die je momenteel gebruikt maar als je vruchten al redelijk onderweg zijn zoals ik op jouw foto zie moet je overstappen naar iets wat laag in stikstof en hoog in kalium is. Ook mag er wel wat AZ kalk op, vijgen verbruiken heel wat kalk. Ik zou als ik jou was wel in het voorjaar overpotten naar minimaal 20 liter. Quote
normanmichiels Geplaatst: 2 juni 2014 Auteur Geplaatst: 2 juni 2014 Bedankt voor dit complete antwoord. De plant staat nu inderdaad in een te kleine pot van 7,5Lt als ik me niet vergis. Ik weet niet of ik hem in de kas ga laten staan, vorig jaar stond hij buiten en dan zijn alle vijgen perfect afgerijpt vanaf sep tem okt en ze hadden een zeer goede smaak. Quote
Roland Geplaatst: 19 juni 2017 Geplaatst: 19 juni 2017 Hoi, op een aantal Engelstalige YouTube filmpjes zie ik dat wanneer je de nieuwe scheuten op 5 bladeren topt er nieuwe vijgen ontstaan.Zie ook deze Nederlandstalige bron:https://www.mijntuin.org/plants/75-vijg Bij buitenteelt overleven alleen de embryonale vijgjes de winter.Te jonge scheuten bevriezen vaak in de winter. Hierom is het dus niet verstandig laat in het jaar te toppen of te snoeien. in welke maand dient je te toppen om hetzelfde jaar nog te kunnen oogsten?en in welke mand dien je te toppen om exact op tijd embryonale vijgjes te krijgen welke de winter overleven? Het gaat om bv de Brown Turky en de Ronde de Bordeaux. Quote
Claudia69 Geplaatst: 21 juni 2017 Geplaatst: 21 juni 2017 Mijn Brown Turkey maakt ook zonder toppen kleine vijgjes aan die dan na de winter beginnen uit te groeien. Alleen zijn die dit jaar door de late nachtvorst wel grotendeels kapot gegaan. Intussen heeft hij nieuwe uitlopers zonder vijgen. Ik verwacht daar half augustus kleine vijgjes op die niet meer afrijpen voor de winter, en hoger op die takken de aanzet voor een nieuwe lading vijgen na de winter. Ik snoei als mijn vijg zijn blad kwijt is en in rust is, tussen november en februari ongeveer, voor de sapstroom weer op gang komt en zijn botten beginnen te dikken. Snoeihout steek ik dan in een bak potgrond en elk jaar zijn er behoorlijk wat stekken die dan in de lente wortelen en uitlopen.Als er dan nog gesnoeid moet worden, wacht ik tot het blad volgroeid is. Dan is de sapstroom een stuk minder sterk dan bij het uitlopen in de lente. Quote
Roland Geplaatst: 22 juni 2017 Geplaatst: 22 juni 2017 Hier 2 delen van wat ik bedoel: Nu nog informatie voor het Nederlandse klimaat en de rijptijd na toppen van de bovenstaande rassen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.