Victorus Geplaatst: 19 mei 2014 Geplaatst: 19 mei 2014 Ik kocht laatst een pak van 5 Kg kunstmest (NPK 15-15-20 + 3 MG) voor minder dan 4 euro. Je ziet overal kunstmest voor aardbeien, citrusvruchten, rood fruit, tomaten e.d. voor veel (veel) meer geld. Allemaal bedoeld om de consument geld uit de portemonnai te kloppen. Als je bij wilt mesten, koop dan gewoon de goedkoopste kunstmest en gebruik het met mate. Tomaten hebben wat meer nodig dan paprika's enz. Kijk even naar de npk waarde voor uw favoriete kweek en laat u geen oor aannaien door de kunstmestindustrie. Quote
Itoero Geplaatst: 19 mei 2014 Geplaatst: 19 mei 2014 Ik kocht laatst een pak van 5 Kg kunstmest (NPK 15-15-20 + 3 MG) voor minder dan 4 euroWat zit er in die meststof?Er is misschien een reden dat die zo goedkoop is... Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
dennislp Geplaatst: 19 mei 2014 Geplaatst: 19 mei 2014 Wel goed naar de verpakking kijken inderdaad. Logisch dat echte merken als Pokon duurder zijn dan een onbekend merk van de Action, maar soms zie je ook wel dat er bij duurdere varianten nog toevoegingen zoals sporenelementen doorheen zitten. Naast de plant voeden, bevorder je dan ook alle andere activiteiten onder de grond, zoals het aanmaken van wortels. Je zal dus wel gelijk hebben, maar toch, er zijn ook duurdere verpakkingen die wel te rechtvaardigen vallen denk ik Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
jasmin Geplaatst: 20 mei 2014 Geplaatst: 20 mei 2014 Tuurlijk is het allemaal geldklopperij. Zeker als het uit het schap komt. Dat wil zeggen, met als doelgroep de willekeurige tuinbezitter (geen professional). De NPK-verhouding is natuurlijk wel belangrijk per gewas, maar de mest-handel heeft voor iedere verhouding weer een nieuwe verpakking (aardbeienmest, buxusmest, rozenmest) Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
aalterse-willy Geplaatst: 20 mei 2014 Geplaatst: 20 mei 2014 Kunstmest koop ik steeds in zakken van 25 kilo bij een handelaar die aan de boeren levert.Alle informatie kan je van hem krijgen, over gelijk welke groente en soms zelfs eens zijn Ph meter gebruiken ook.Stukken goedkoper dan in de detail winkel of tuincentrum, wel een gewone pvc zak ipv een mooi kartonnen doosje met daarin dan toch weer een pvc-tje. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Thinkpad Geplaatst: 20 mei 2014 Geplaatst: 20 mei 2014 Nog beter zou je overstappen op biologische meststoffen,op termijn gaan er teelten verboden worden om op de huidige manier te verbouwen ivm met uitspoelen van kunstmest.Kunstmest op zich is maar een simpel chemisch product, waar je in een leuke verpakking en mooie foto's de hoofdprijs voor betaalt.Kijk liever naar wat de plant nodig heeft en laat je niet onnodig verleiden voor een speciale buxusmest of azalea mest , of een speciale meststof voor pitvruchten, als voorbeeld. Zelf ben ik nu overgestapt naar biologische meststoffen, het is nog te vroeg om een conclusie s te trekken, wel een feit dat ik met jullie wil delen, taxus heb ik gestrooid met biologische korrels zonder mij erin te verdiepen waar ze van gemaakt zijn.Na het strooien kwam er een geur vanaf die toch wel vervelend was.Bleken die korrels van gedroogde kippenmest te zijn gemaakt, er kwamen er veel vliegjes en ander vliegend gespuis op af, wat later natuurlijke vijanden bleken te zijn van luizen en dergelijke. Quote
weknow Geplaatst: 20 mei 2014 Geplaatst: 20 mei 2014 Nog beter zou je overstappen op biologische meststoffen, schreef Thinkpad. Nog enkele stapjes verder in biologisch/ecologisch denken is: Zorg dat je een bodem hebt, die zo voedzaam is dat alle plantjes goed groeien. Het duurt een aantal jaren om dat te bereiken, maar is helemaal ideaal. Natuurlijk heeft een moestuin voeding nodig, want je oogst er jaarlijks een heleboel uit en dat moet aangevuld. Aan zo een voedzame, levende, bodem bouwen doe je met compost, mulchen en toevoeging van goed verteerde, oude organische mest. Dat is de basis van je tuin en kost weinig of niets. Daarnaast heb je dan soms nog wel eens iets van mest nodig, als aanvulling, maar dat is niet zo veel. De benadering: Grond moet bemest worden en door die mest groeien de planten, die achter al die mestreclame en aanbevelingen zit, wordt vervangen door een heel andere: Zorg voor een rijke, gezonde bodem, waarin planten vinden wat ze nodig hebben. Dan gaat er een nieuwe wereld van tuinieren voor je open. Mest: kunstmest, organische mest, al of niet biologisch is nog maar bijzaak. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
aalterse-willy Geplaatst: 21 mei 2014 Geplaatst: 21 mei 2014 Beste Weknow, zoveel jaren heb ik mogelijks niet meer te leven en om al die stalmest elk jaar een jaar te laten liggen heb ik de plaats niet, ge zoudt moeder de vrouw eens horen zeg!!! Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Itoero Geplaatst: 21 mei 2014 Geplaatst: 21 mei 2014 Is biologisch bemesten hetzelfde als organisch bemesten?Ik bemest biologisch, met meststoffen van Biobizz.Ik gebruik ook veel compost en paardenmest.Het bed waar m'n mais staat heeft eerst compost en dan paardenmest als mulch gekregen.Ze staan wel 30 a 40cm van elkaar verwijderd.Zou ik die extra bemesten of niet? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
mw vogel Geplaatst: 21 mei 2014 Geplaatst: 21 mei 2014 Ik ben verbaasd! Dacht dat iedere moestuinliefhebber inmiddels wel weet hoe milieubelastend en volstrekt onnodig kunstmest is??Niet gebruiken dus, ook niet de goedkopere variant. Stalmest, groenbemesters, compost en af en toe een handvol mineralen zorgen voor een prima opbrengst en een gezond bodemleven met weinig ziektes. Quote
weknow Geplaatst: 21 mei 2014 Geplaatst: 21 mei 2014 Aalterse Willy schreef: Beste Weknow, zoveel jaren heb ik mogelijks niet meer te leven en om al die stalmest elk jaar een jaar te laten liggen heb ik de plaats niet, ge zoudt moeder de vrouw eens horen zeg!!! Beste Willy,Als je zo opbouwt, hoef je echt geen 5 a 6 jaar te wachten op goede resultaten. Integendeel: Die heb je al heel snel. Maar het vormen van voldoende vruchtbare humus in je teeltlaag, duurt wel zo lang. Bovendien hoef je lang niet meer zo veel te spitten, woelen en onderwerken. Dat verhoogt ook de tuinpret voor mensen die al wat strammer worden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.