Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb al even gezocht op het forum maar kan niet echt het antwoord vinden op mijn vraag. Ik wil eigenlijk jam gaan maken zonder geleisuiker. Nu zag ik op de site van brouwmarkt appel-citrus pectine voor het maken van jam. Er staat dan bij hoeveel gram per kilo en daarbij de vermelding 55gr suiker per liter. Is dit gewone kristalsuiker? En vervangt de combinatie van pectine en suiker de geleisuiker volledig? Iemand ervaring met deze manier van jam maken? Vindt geleisuiker best prijzig en de jam wordt vaak erg zoet, gebruikte daarom al vaak 2:1 geleisuiker. Hoor het graag

Gr Marleen

Geplaatst:

Als je de jam niet in de koelkast bewaart, moet er toch voldoende suiker inzitten. Ik gebruik minstens 750 gr suiker per kilo fruit - dit bewaart zeker een jaar op keldertemperatuur.

Geplaatst:

Maar geleisuiker ìs toch gewoon kristalsuiker met pectine? Volgens mij ben je goedkoper uit als je de pectine los koopt en zelf suiker toevoegt. Maar je moet inderdaad voldoende suiker toevoegen voor de houdbaarheid (of heel veel jam eten)

Geplaatst:
Hoi allemaal,

Ik heb al even gezocht op het forum maar kan niet echt het antwoord vinden op mijn vraag. Ik wil eigenlijk jam gaan maken zonder geleisuiker. Nu zag ik op de site van brouwmarkt appel-citrus pectine voor het maken van jam. Er staat dan bij hoeveel gram per kilo en daarbij de vermelding 55gr suiker per liter. Is dit gewone kristalsuiker? En vervangt de combinatie van pectine en ste maken.uiker de geleisuiker volledig? Iemand ervaring met deze manier van jam maken? Vindt geleisuiker best prijzig en de jam wordt vaak erg zoet, gebruikte daarom al vaak 2:1 geleisuiker. Hoor het graag

Gr Marleen

Als je een keer naar Duitsland gaat ,kan je geleisuiker 1x1-1x2-1x3- kopen.1x2 koop ik meestal 0,69 cent

voor 1 kilo fruit en daar is marmelo ook te koop voor zonder suiker jam

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

In confituur zorgt de reactie tussen pectine + suiker + zuur (toegevoegd of uit de vruchten zelf) ervoor dat de confituur dikt, de suiker zorgt voor de bewaring.

Bij zoete vruchten met weinig pectine (aardbeien) voeg je dus beter pectine en zuur (citroensap of rabarber) toe om geen slappe confituur te krijgen. Daarom gebruik je ook beter geen overrijp fruit (omdat dat te zoet is en te weinig zuren bevat). Bij abrikoos, perzik, pruim, appel, peer, citrusvruchten, stekelbes, aalbes zit er voldoende pectine in het fruit en en volstaat gewone suiker om confituur te maken. De pectine zit vooral in de pitten en de schil. Als je gelei wil maken, kook je dus best eerst alles tot een vruchtenmousse voor je het sap wegzeeft en er gelei van maakt.

Geplaatst:

Juist en ik ga proberen jam te maken met onrijpe kruisbes(bevat veel pectine) en minder suiker dus ik zal laten weten hoe dat gaat.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
Juist en ik ga proberen jam te maken met onrijpe kruisbes(bevat veel pectine) en minder suiker dus ik zal laten weten hoe dat gaat.

Dat gaat heel goed.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Die bevat zelfs rijp zoveel pectine dat je een pure stekelbessenjam zou kunnen snijden - dat soort jam dikt altijd

Geplaatst:

De meningen zijn daar wat verdeeld over maar, ik kocht het altijd bij een ouderwetse drogist vlak bij de Waag in Amsterdam perenpectine voor de jam.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Ik heb zo eens confituur/jam gemaakt met enkel pectine.

Ben wel onmiddellijk aan die potjes begonnen en weet dus niet hoe lang ze houdbaar zijn.

Ik heb gewoon de aanwijzingen gevolgd die op de doos stonden en niks van suiker bij gedaan. Voor de rest gewoon als alle andere confituur gemaakt.

Smaakte behoorlijk zuur, maar toch nog goed te eten. Ik vond het persoonlijk wel goed smaken.

Ik heb "Pec plus" gebruikt, daar had ik goede ervaringen mee.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...