Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hier thuis een moestuintje in potten en bakken, dus die moeten gewoon bijgemest worden omdat er in de grond gewoon niet genoeg voeding zit. Ik heb nu tomaten, pepers, paprika's, bloemkool, sla, enzovoort, dus ik zoek goede mest voor alles. De vraag is of ik nou beter vloeibare meststof kan kopen of korrels?

Ik hoor gewoon teveel meningen van mensen nu. De één zegt dat het niet hoeft, de ander zegt juist wel omdat alles in potten en bakken zit. Ik weet het dus eventjes niet meer...

Ik zat te denken aan één van deze twee:

http://goo.gl/6qeC2v (korrels)

http://goo.gl/lMeKxz (vloeibaar)

Wie o wie kan mij hierbij adviseren?

P.S. sorry als deze topic al bestaat. Heb een hele slechte dag achter de rug, ben moe en en beetje ongeduldig op het moment om fanatiek te gaan staan zoeken.

Geplaatst:

kan allebei hoor, vloeibare mest is makkelijker maar je moet wel oppassen voor teveel

korrels werken wat langzamer en hebben water nodig op de grond om door te dringen, dus regen of gieten

Geplaatst:

Inderdaad. Het verschil in type mest ( vloeibaar of korrels ) is niet zo groot.

Maar het verschil tussen beide gekozen mesten waar je een link van plaatst, is best groot.

Daar zit nogal verschil in zeg !

Geplaatst:

ligt eraan wat je ermee wil.

DCM Organische Meststof voor Groenten en Kruiden heeft een NPK van 6-3-12 + 2 MgO(stikstof-fosfor-kalium + magnesium)

DCM Vloeibare Meststof Tomaten & Groenten heeft een NPK van 5-6-7

ze hebben beide totaal andere voedingswaarden dus.

Geplaatst:

hihi, sorry, "alle planten het gewoon goed doen.."..er is geen pilletje voor alle ziekten zei ons mam al...

kool heeft vooral veel N nodig

tomaat meer K

sla van allebei een beetje...

Geplaatst:

Als je echt een keuze uit alleen die 2 wil maken , zou ik voor die met de hogere waarden gaan + magnesium.

Tomaten / pepers en vruchtgewassen willen wel graag extra kali. Die andere heeft dat ook wel ietsje, maar te weinig dat "extra"

Zelf heb ik meestal in 1 seizoen 2 of 3 types die ik inzet. Afhankelijk van welke tijd in het seizoen we zitten.

Tomaten mest ik eigenlijk helemaal niet voordat ze bloeien ( wel steeds ompotten in verse potgrond )

Kolen geef ik een ruime basisbemesting met nadruk op stikstof ( N ) en later wat extra kalium.

Peulen of boontjes mest ik helemaal nooit, maar krijgen gewoon 'goede' grond van de wisselteelt van het jaar er vóór.

Aardappelen mest ik niet maar krijgen een in de late winter al gemest vak. En ze krijgen kalium nadat ze fors op het land staan ( 1e keer een tijdje net voor de bloei ), later nog een keer.

enz enz.

Toch wel teelt-afhankelijk hoor. Sorry Wat RobO ook zegt. En tijds-afhankelijk dus.

Maja. Ik las net een forumlid in een ander topic, die zegt dat alle groentes het altijd wel doen , ook zonder mest of onderhoud. Dussss.... tja..

Geplaatst:

Het hangt er helemaal van af wat je wil: groentes vol vitaminen en mineralen, of groene karkassen?

Ik begrijp geheel dat de gemelde meststoffen inderdaad de plant doen groeien, bloeien etc, maar verwacht je van deze meststoffen ook dat ze op 1 of andere wijze groentes vol mineralen produceren? (IJzer, molybdeen, borium, koper, zink, calcium, zwavel en nog veel meer) In de volle grond kan dit nog enigszins, maar alleen omdat de Natuur deze mineralen daar door verwering en andere processen heeft achter gelaten. Stoppen wij met het aanvullen van deze, soms in zeer kleine hoeveelheden benodigd, maar toch zeer noodzakelijke mineralen, dan zullen onze gewassen steeds "leger" worden. Dit blijkt ook uit vele vergelijkende onderzoeken tussen groenten en fruit van nu en tientallen jaren geleden, ik neem aan dat jullie ook een aantal van deze resultaten hebben gelezen (appel bevat 30% minder voeding als 30 jaar terug, ik noem maar even wat). Zolang wij vasthouden aan het voeden van gewassen volgens het NPK systeem, met enkele zeer beperkte aanvullingen (Mg enz), dan kan het niet anders dan dat de kwaliteit van de door ons gekweekte producten achteruit holt.

Dus zeker als jij in bakken wilt kweken (waar de verscheidenheid aan mineralen, bacterien, schimmels, vitaminen enz, erg beperkt is, naar grote waarschijnlijkheid) dan zal je best groentes kunnen oogsten en ze kunnen er ook nog eens mooi en groot uit zien, maar je kunt niet verwachten dat ze ook Werkelijk voedzaam zijn. Nu komt het overgrote deel van de voeding van de plant uit de lucht, dus er komt wel meer in je plant dan NPK en Mg. Maar ik neem aan dat je kunt begrijpen dat dit alsnog maar zeer beperkt is. Voedingswaarde ontstaat niet vanzelf, het moet qua verscheidenheid voornamelijk uit de bodem komen.

NPK + enkele toevoegingen is voor Kwaliteitsgroente als je het mij vraagt dus niet genoeg. Ik zelf zou geen van beide producten nemen. Groei die voornamelijk wordt voorzien door N levert sowieso eigenlijk slechte kwaliteit groente en fruit op. Begrijp me niet verkeerd, N is hard nodig en een essentieel mineraal, maar niet in de mate die hedendaags wordt aangeraden. N zorgt namelijk wel voor groei, maar trekt weinig mineralen met zich mee. Ca (Calcium) daarentegen behoort eigenlijk de grootste voorziener van groei-energie te zijn, want dat zorgt er wel voor dat allerlei andere mineralen de plant in komen. Ca zorgt voor kwaliteitsgroei, N in principe "alleen" groei. De groei-energie van planten behoort in ideale omstandigheden voornamelijk uit Ca te bestaan, daarna Kalium en dan pas Stikstof (essentieel voor opbouw van eiwitten en nog vele andere dingen, maar niet in grote mate) (verhouding 10 : 1 : 0,25 (Ca, K, N))

De reproductieve energie (o.a. bloei en alles wat daar kwalitatief mee te maken heeft) dient voornamelijk te worden voorzien door P (fosfaat) en daarna alle andere mineralen en spoorelementen (zoveel als mogelijk).

Het toevoegen van al deze mineralen is nog maar de helft van de benodigdheden voor Kwaliteit, want veel van deze mineralen hebben de tussenkomst van bacteriën en/of schimmels nodig, om beschikbaar te worden voor de plant. Het is dus zaak, mocht je inderdaad goed voedsel willen kweken, dat je een bodem vol bodemleven krijgt.

De mineralen kun je o.a. verkrijgen uit zeewierkalk (zo min mogelijk magnesium), zeewier, zee-mineralen, gesteentemelen (lava, basalt etc), compost, bat guano (P).

De benodigde bacterien en schimmels kun je verkrijgen uit EM, Compostthee, bokashi, Eco style Terra Fertiel, en andere soortgelijke producten.

Het kost even wat meer, dat zeker, maar de meeste producten blijven jarenlang goed en het levert ook werkelijk wat op voor je gezondheid natuurlijk. Is het te omslachtig en wil je gewoon groente die er als zodanig uitzien, snel en simpel, dan voldoen allerlei NPK producten zoals door andere forumleden beschreven.

Comprehend and copy Nature

Geplaatst:
NPK + enkele toevoegingen is voor Kwaliteitsgroente als je het mij vraagt dus niet genoeg.
Organische meststoffen bevatten veel meer dan NPK en enkele toevoegingen.

De reden dat vooral de NPK vermeld staat is omdat dat nu eenmaal de belangrijkste stoffen zijn...dat wil niet zeggen dat dat het enige is dat erin zit.

In veel meststoffen die hier vekregen kunnen worden zit vinasse...dat zorgt voor de nodige sporenelementen en stimuleert het bacterieleven.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...