Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druppelaars via waterton door zwaartekracht.

Borsalino

Aanbevolen berichten

Vandaag een inline druppelleiding aan de IBC aangesloten en die geven ook druppelgewijs water.

Morgen een aantal inline leidingen aansluiten om te zien of het ook werkt met zeg maar 10 lopende meter leiding.

Bedoeling is wel dat ik er de waterpomp kan op aansluiten om met het afgelopen hete weer van de afgelopen dagen snel en doelgericht economisch water kan geven.

Zo zouden volgend jaar alles behalve de aardappelen voorzien zijn van een druppelleiding volgens behoefte een andere soort.

20mm met capillaire

16mm inline

20mm met ingedrukte drippers, werkt waarschijnlijk enkel op druk, wordt morgen uitgetest.

Dan is het als het heet en droog wordt een fluitje van een cent te bewateren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag getest en inline en ingedrukte apparte drippers geven zonder noemenswaardige waterdruk vanuit een regenton ook druppelgewijs water.

Totaal aangekoppeld ruim 70 lopende meter.

Morgen de ultieme test en wordt de hele boel aangekoppeld, ruim 200 lopende meter, eens zien wat dat geeft zonder pomp!

Natuurlijk gaat het met 1 kg druk met de benzinne waterpomp een stuk sneller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag in totaal 240 lm aangekoppeld en waarempel het marsjeert vanuit een IBC ton op iets van 60cm hoogte.

Een combinatie van capppilairen-inlinedrippers en inline druppelleiding.

Natuurlijk gaat het met de waterpomp een stuk sneller.

600 liter was op een half uurtje uitgedruppeld.

Laat de najaars hittegolven er maar aankomen..........................

Ik voel me Lawrence van Arabië

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Ik heb eindelijk druppelaars gevonden maar ik zou het water terug willen recupereren dmv een pomp op zonne-energie. Ik heb toevallig een solarkit gezien bij Hubo (het paneel is 15W, 12V/4Ah accu bijgeleverd + een led-lamp + een spaarlamp van 12V/2W) en voor hetzelfde geld heb ik een set van 50wµ gevonden op deze site http://www.ebay.com/itm/50W-12V-solar-panel-kit-10A-controller-5m-cable-for-camper-boat-50-watt-/140868450477?pt=UK_Gadgets&hash=item20cc69f8ad

Wat zou het debiet moeten zijn van de pomp en wat voor pompje zou ik hier kunnen aanhangen op 12v? De lengte van de aardbeirij is 10m

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga dat ook instaleren om de vaten automatisch bij te vullen met een doorlooppomp.

De recup pomp ik dan terug met een caravan 12 volt dompelpompje middels een vlotterschakelaar.

Allebei op Conrad te vinden, een pompje iets van max 28 liter/minuut.

15W is te krap als ge wat debiet wilt van een pomp.

Had een paneeltje gezien 40W en laadregeling voor 123.99.

Een accu 15Ah voor 65.99.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik ook zo'n systeem gebruiken bij tomaten?

Waar kan ik dan losse druppelaars kopen? Ik hen van Tuinadvie.be een waterkit met slang en druppelaars en een 10 ltr waterzak. Dit werkt niet echt zoals ik wil Met warm weer lopen de druppelars heel hard en als het wat kouder is nauwelijks. het lijkt wel of het materiaal uitzet bij warm weer en inkrimpt als de zon weg is.

Kunnen jullie mij helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 maanden later ...

Ben bezig de spullen aan te kopen om de watertonnen automatisch te vullen vanuit de IBC tanks die onderling verbonden zijn.

Zo heb ik ruim 2000 liter zonder omzien van bijvullen ter beschikking en altijd de beste alhoerwel weinig waterdruk daar de watertonnen steeds volledig gevuld zijn.

De pomp is reeds geleverd.

img1019io.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor slangen zijn buigbaar? Bijvoorbeeld zo'n thileenslang, is dat gewoon flexibel? Sorry als dit een domme vraag is

En begrijp ik het hier dan goed dat je zoiets: http://www.meeuwse-goes.com/webshop/show/product/tileenslang-met-capilairen gewoon kan aansluiten op een waterklok, en die weer op een normale tuinslang? (Hebben geen regenton ofzo, ook niet echt ruimte voor )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes die zijn zeer goed en soepel buigzaam.

Ik gebruik bochten om een echt scherpe en mooie bocht te maken zoals bv in de serre en op de aardbeirekken.

Je kan mits de juiste aansluitstukken alles op elkaar aansluiten hoor.

Het kan natuurlijk zijn dat door aansluiting op de waterkraan de druk zo hoog is dat het misschien te snel gaat, daarvoor zijn speciale drukverlagers beschikbaar.

Voor elke toepassing is er wel iets te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin al steeds meer van het hele systeem te snappen, ookal blijven sommige dingen nog wel even 'ingewikkeld'.

Ik volg wat er allemaal aan onderdelen nodig is.. Maar stel die waterklok zit in de schuur, (met een emmer met afvoer naar het putje voor het geval er in ene veel lekt), hoe overbrug ik dan de afstand van het kraantje in de schuur, maar de druppelaars in de tuin? Want als ik zo'n kant en klare tileen slang met druppelaars bestel dan kan ik die lastig al in de schuur er aan vast koppelen, worden m'n ouders niet blij van Kan je zo'n tileen slang ook op een stuk tuinslang aansluiten? (Met wat voor iets bijvoorbeeld?) zoiets ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kan je dat.

Op zo een hostaleen draadstuk 3/4 buitendraad schroef je een Gardena kraanstuk 3/4.

http://www.gardena.com/be/nl/besproeiing/koppelingen/kraanstuk-26,5-mm-g-3-4-307951/

Daarop klik je een tuinslang met een Gardena koppeling, snappie?

http://www.gardena.com/be/nl/besproeiing/koppelingen/waterstop-13-mm-1-2/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus dan heb ik eigenlijk gewoon zo'n kant en klare slang nodig, wat hoekjes etc. om het strak te leggen, dan de dingen om het aan de tuinslang of kraan te koppelen.

Druk verlager, worden het dan gewoon veel meer druppels bij een hogere druk?

Denk sowieso dat ik het geheel in twee'en splits (al bij de tuinslang waar alles op komt), dus dan word de hoeveelheid water(druk?) direct gehalveerd.

Kan je met dit stukje de druppelaars met hun slangen op elkaar aansluiten? hostaleen sok , dan kan ik op stukken met véél potjes etc. om de 12,5cm een druppelaar doen, en andere stukken om de 25cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt wat je zegt nodig te hebben.

Een drukverlager is enkel nodig als er teveel druk op de waterkraan zit, met enkele aftakkingen zou ik het zonder proberen.

Die hostaleen sok dient enkel om de PE hoofdleiding aan elkaar te koppel wegens te kort ofzo, in feite zijn die sokken enkel nodig mocht achteraf een PE leiding te kort zijn door bv een verandering!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil aan twee kanten dan de tuin druppelaars, maar daarvoor zal er dus ook een slang naar de andere kant van de tuin moeten.. Ingraven of over het terras word hem niet, dus dat wordt helemaal langs de randen van de tuin, door de struiken, naar de andere kant..

Hoe zit het met de lengte daarvan, staat er na bijv. 37 meter nog steeds genoeg druk op?

Stel ik werk met 13meter slang, waar 104 druppelaars opzitten, en zo hier en daar nog normale dichte stukken slang, wat totaal 24meter is? dus het geheel is dan 37 meter.

(toevoeging:) Druk wat er op staat, geen idee.. Rechtstreeks vanuit de kraan/tuinslang

(edit2:)oh zie al n antwoord

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar 370 meter leiding in gebruik.

Werkte voortreffelijk zelfs bij de laatste druppelaar in de rij.

Mijn opstelling is een hoofdleiding die zich splitst naar 2 zijleidingen.

Op deze 2 zijleidingen staan telkens haaks de aftakkende leidingen met de inline-capilairen-drippers met een lengte van telkens 10 meter met eindstop.

In totaal:

16 lengten inline 16mm X 10 meter = 160 meter

12 lengten capilairen 20mm X 10 meter = 120 meter

3 lengten drippers 20mm X 10 meter = 30 meter

Hoofdleiding 20mm = 20 meter

Zijleiding 20mm = 40 meter

Maakt samen 370 meter.

En dan met de druk vanuit een IBC tank op nog geen meter van de grond!

Kon er ook de benzinnewaterpomp erop aansluiten, dit ging enkel wat sneller, voor als ik geen tijd had te blijven tot er genoeg bedruppeld was, heb zo eens vergeten de kraan te sluiten en de dag nadien de IBC tanks leeg......................

Ergens zijn er tabellen hoeveel lopende meters je kunt gebruiken per waterdruk.

Je moet maar eens zoeken op een merk PE leiding, je vind de tabellen wel hoor.

Hangt dus veel af welke waterdruk er bij jou uit de kraan komt.

En of je grond vlak is of heuvelachtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal die druk hier ook wel goed zitten denk ik, maar zal nog even opzoek gaan

Ik had nu als schema een tuinslang die vanaf de kraan in de schuur naar buiten loopt, en daar dan splitst in links en rechts. Links is 2meter druppelaars, rechts is ook druppelaars, maar ook stukken normale slang er tussen etc. Dat gaat eigenlijk zo'n beetje de hele tuin door waar het nodig is.

Maar werkt het ook om door de hele tuin één 20mm slang te leggen, en op de plekken waar druppelaars nodig zijn een aftakking te maken met: een Hostaleen afsluiter?

Ik denk dat dat een dingetje is welk je open en dicht kan doen? Wellicht handig om iets meer controle over het hele systeem te hebben: kan je potten in de schaduw soms overslaan bijvoorbeeld.

Net even uitgerekend wat ik ongeveer nodig zou hebben, kwam uit op €48,81 (exclusief verzending, exclusief koppeling voor aan de tuinslang), keurig prijsje vergeleken met dat Gardena Micro Drip! Flink verschil. Denk dat ik bij Gardena nu al richting de €100,- zou zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, ik doe net hetzelfde, op elke haakse aftakking komt voor de eigenlijke 16mm inline - 20mm PE met capilairen - 20mm PE met drippers telkens zo een soortgelijk (ik ga voor de 16mm met klemkoppelingkraantje aanschaffen) Hostaleen kraantje.

Met dit verschil dat ik enkel een ander T-stuk gebruik waar de 16mm inline leiding opkomt, namelijk een 20-16-20 en dan een 16mm klemkoppelingkraan en verder met de 16mm inline.

Op de 20mm aftakkingen komt dan zo een hostaleenkraan, gewoon omdat die goekoop zijn en er geen goekope 20mm klemkoppeling kraantjes zijn!

Net zoals je zelf zegt minder dorstige planten hun kraan dicht te zetten.

Of net andersom voor de zuiperkes he

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil eerst even kwijt hoe blij ik ben met dit topic, hier staat tenminste echt duidelijk uitgelegd hoe je zo'n druppelsysteempje aanleg, ook zonder electriciteit of stromend water.

Ik ben op dit moment de onderdelen aan het verzamelen om een druppelsysteempje aan te leggen in mijn tomatenkasje, ook gevoed vanuit een 200 liter vat.

Ik liep er toevallig tegenaan dat die Gardena T1030 card op het moment erg goedkoop is bij een internet shop genaamd WWW.slimkopen.nl, slechts €39,95 en da's een stuk goedkoper dan bij andere winkels (bij de praxis hier op de hoek kost dat apparaat ruim €80!).

Ik heb 'em zelf bij die webshop besteld en kreeg hem de volgende dag keurig thuisbezorgd.

Ik schijf dit nu niet om reclame te maken (ik ken die shop verder niet) maar denk dat dit voor andere lezers van dit topic misschien een goed moment is om goedkoop zo'n Gardena T1030 card aan te schaffen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieeeeeeeeeeep, de snelle bestellers hebben geluk gehad, ken er eentje die er 2 besteld heeft

Dan kan je nu beter bestellen bij Redcoon kost hij 59.29 + verzendingskosten.

http://www.redcoon.be/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B128191/cid/32030/Gardena_T_1030_card/

Tis maar dat Slimkopen meeleest, kunnen ze nog hun prijs aanpassen, je weet nooit.................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Holy Moly, dat meen je niet! Nou, ik kan wel zeggen dat ik nu extra blij ben met mijn watertimertje

Ik ben dit weekend al druk bezig geweest met aanleggen van mijn druppelleidingen. Het gedeelte van het vat tot binnen in de kas is al af, de daadwerkelijke druppelleidingen leg ik als de tomaten de kas ingaan. Hij staat nu nog vol met spitskolen en dergelijk. Tegen de tijd dat het af is zal ik wat foto's plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...