Ga naar inhoud

Druppelaars via waterton door zwaartekracht.

Borsalino

Aanbevolen berichten

Pascal, ik heb dezelfde ton als jij. Inderdaad daar past een gardena koppeling op maar zorg wel dat er een filter tussen uitgang ton en jouw timer Gardena zit + valve om het water af te sluiten als er iets scheelt en je alles moet afsluiten.

Een beetje zoals Borsalino gedaan had -> https://www.moestuinforum.nl/nieuw-aardbei-project-t2035-80.html#p46337

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Weer een stapje verder. De ton staat nu op een voet van circa 25cm hoog. Ik heb er een buitenkraan opgedraaid en vandaag de timer daar op aangesloten. Ik had een oude druppelslang van mijn schoonouders gekregen maar daar functioneerde maar 1 gaatje van. Daarna een gewone tuinslang er aan gehangen en dat ging niet verkeerd. Helaas zat de regenton nog niet zo heel erg vol

Is een filter echt noodzakelijk? Alles wat in de regenton gaat gaat al via een filter in de deksel tenslotte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

welk filter in de deksel bedoel je?

in je druppellaars moet geen rommel vast komen te zitten. dan krijg je hetzelfde als met de druppelslang, alle gaatjes verstoppen. dus je filter moet ook al het fijne spul eruit filteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je goedkope druppelaars wil, kijk dan hier http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-10m-Garden-Plants-Irrigation-Patio-Misting-Cooling-System-12-Micro-Dripper-Kit-Micro-Garden/32223481271.html Kan je 10m mee druppelen. Gratis verzending. Heb er 2 besteld en aangekomen. Moet ze nog juist aansluiten.

En werkt dat systeem wat deftig? Overweeg het namelijk ook wel voor zo'n goedkope prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...
welk filter in de deksel bedoel je?

in je druppellaars moet geen rommel vast komen te zitten. dan krijg je hetzelfde als met de druppelslang, alle gaatjes verstoppen. dus je filter moet ook al het fijne spul eruit filteren.

In de waterton die ik heb zit in de deksel al een vervangbaar filter. Die houdt 97% van het vuil tegen volgens eigen zeggen.

Overigens heb ik mijn (tijdelijke) setup bijna werkend met de T1030 beregeninscomputer. Enige probleem wat ik nog heb is dat bij de aansluiting aan de T1030 er nog wat water weglekt door verkeerde aansluiting.

Mijn regenton staat op ongeveer 25cm hoogte

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

Ik ben inmiddels zeer tevreden over mijn setup van een T1030 aan een waterton.

Voor volgend seizoen zal ik de setup nog wat verbeteren door er een filter tussen te zetten.

Ik heb alleen een probleem met het programmeren van de T1030, het is me maar 1 keer gelukt. Alle keren daarna gaf hij het rode ledje helaas. Maar hij gaat er ook stroef uit dus in 1 keer er soepel uit halen gaat lastig. Hebben meer mensen hier last van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 maanden later ...

Limoncello, heb je die import druppelaars al getest? Zijn ze bruikbaar zonder pomp ? regelbaar? Zelf heb ik al op diverse sites deze druppelaars gezien en overweeg me deze ook te kopen (+/_ 300) echt geld kosten ze niet enkel wat langer wachten op de levering denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later ...

Een heel interessant en leerzaam topic. Heb het doorgespit en de belangrijkste dingen genoteerd. Ik wil dit gaan gebruiken zodat niet iedere dag water gegeven hoeft te worden. Ik heb maar een hele kleine moestuin maar onregelmatig thuis en ook ivm vakanties wil ik graag dat het water geven geregeld is.

Nu kom ik dus uit op die Gardena T1030 uit, die best prijzig is. Zijn er goedkopere alternatieven die eveneens geen electriciteit verlangen?

Eerst wilde ik alles aansluiten aan een reservoir. Maar als ik toch de T1030 moet aanschaffen kan ik dit net zo goed doen vanuit de garage. Echter dan heb ik dus wel deze opstelling: Kraan > T1030 > Tuinslag ca 30m > PE slang 25mm. Te bewateren stuk is 3x5m. Niet alles staat vol met moestuin, ook hortensia's maar die moeten ook water krijgen natuurlijk. Of kan de T1030 beter op het einde van de tuinslang? (Maar dan kan vraag twee niet meer werken.)

1. Is het gebruik van een 30m tuinslang mogelijk zonder teveel drukverlies?

2. De tuinslang zijn eigk twee gekoppelde tuinslangen. Kan ik tussen deze gekoppelde tuinslang een t-stuk plaatsen met nog een druppelslang? Krijgt de achterste dan niet minder water?

3. Als ik een druppelslang heb met gaatjes. Dan kan ik die enkel gebruiken op de manier dat de slang bovenop de grond ligt en het water op de grond druppelt correct?

4. Dit is in feite een kant en klare set toch? (op wat aansluitwerk en T1030 na dan.) Prijs per meter? http://www.meeuwse-goes.com/webshop/show/product/tileenslang-met-capilairen

Ik zoek een niet te dure oplossing die ik makkelijk uit kan breiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die heb ik ook gezien inderdaad, alleen die is maar voor 20 planten. Als ik toch bezig ben dacht ik direct de sierplanten ook automatisch te bewateren, en dan is 20 druppelaars echt te weinig. Zou ik al twee sets moeten kopen, maar voor bijna 70 euro heb ik wel ook de andere set zo goed als bij elkaar. En dan heb ik de flexibiliteit van makkelijk uit te breiden. Of klopt mijn redenatie niet helemaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je redenatie klopt, maar het voordeel van deze set vond ik dat de druppelaars makkelijk verstelbaar zijn. Als de plantjes groeien kan ik de hoeveelheid druppels aanpassen door de druppelaars op een hoger standje te zetten.

Nog een voordeel van een ton er tussen vind ik dat ik er wat vloeibare voeding aan toe kan voegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gewone druppelaars zoals gardena (rood dopje en zwart lichaam heb ze in china besteld).

heb een waterpomp lopen van 1300W 3600l/h op de pomp een Pe slang 1" lengte +/_ 20m hier vertakt de leiding in 2X Pe 20 x 2 mm elk met een lengte van 100m er staan ongeveer 70 druppelaars op en werken naar behoren als er geen zand mee komt uit de put. DAt moet ik nog opgelost krijgen met een filter maar heb geen idee welke . druk op de pomp is 3 bar.

De kostprijs van de druppelaars is te verwaarlozen heb er ongeveer 400 stuks voor de prijs van 15€.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 10 maanden later ...

Al twee keer dit topic doorgelezen en notities gemaakt

Wij hebben nu een kas van 6x5 meter en willen hier het één en ander in zaaien (wortels, tomaten, komkommer, sperciebonen, spinazie).

Ik vang nu al het water op van alle dakgoten (zie foto) maar hier zit ook veel blad bij (we wonen midden in het bos).

De tonnen moeten nu schoongemaakt worden en wil dus het één en ander aanpakken.

IMG615511401489441589.JPG

Het blad probleem wil ik oplossen door, voordat het het vat ingaat, een Garantia Vulautomaat Afsluiter/Bladvanger er tussen zetten zodat ik al het grove spul kwijt ben.

Moet ik nog de vaten hoger zetten voor een betere doorstroming?

Nu heb ik ook een Gardena T1030 card weten te scoren. Hoe kan ik dit het beste aansluiten? Het lijkt me handig als ik met slang vanuit de vaten eerst de kas binnen kom en dan pas de Gardena T1030 card installeer (lekker droog). Hoe kan ik dit het beste aansluiten op de tyleen?

IMG615687041489441792.JPG

Waar kan ik het beste het filter (https://www.growshoponline.nu/en/vmchk/irrigation-water-management/pe-pvc/fld-filter-100-micr.-1-groot-model-met-kap/) plaatsen? Na de Gardena T1030?

Als ik het goed begrijp sluit ik het in deze volgorde aan:

Vaten->slang->Gardena T1030->filter->20mm PE slang + capillaire slang met steker

Uiteraard wil ik per bed alles scheiden en na elk Tstuk een kraantje zodat ik deze mocht dat nodig zijn uit kan schakelen

Gr,

Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen ervaring mee ,maar mij lijkt de filter hoe dicht mogelijk bij de vaten het meest logische . Maakt dat automatische klep ook niet vervuilt langs binnen .

Als je gaat watergeven ter gelijke tijd uit 2 vaten zou ik zelf opteren om per vat een filter te plaatsen . Ik vermoed dat je de automatische kraan er plaats om eventueel eens een iets langere tijd niet moeten naar om te zien . Komt er uit 1 vat nogal wat vuil mee houd de filter dit tegen maar krijg je een drukdaling . Met 2 filters kan de 2de filter nog zijn volledige druk geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak geen gebruik van de T1030 card en ook niet van die IBC tanks dus ik kan je niet heel gerichte info geven. Wel moet je kijken wat de druk is wat uit je ton komt en dat deze verlaagt over afstand. Ik zie geen reden waarom je de T1030 niet in de kas kan plaatsen. Als je hem in de serre wilt plaatsen zou ik het eerste gedeelte met tuinslang doen en dan in de serre de timer monteren op de tuinslang. Ik denk wel niet dat je in de serre weer de hoogte in moet gaan voordat je je timer monteert, maar zo dicht mogelijk bij de grond. Ik weet niet wat je waterdruk is, dit moet je testen maar is ook weer afhankelijk van hoe vol je tank is. Ik zou dus eerder werken met communicerende vaten (het vat hevelt water over naar de andere als die zakt). Zodat je niet het risico loopt een vat leeg is, je waterdruk verlaagt terwijl je andere vat nokkie vol is.

Onderstaande afbeelding, de aansluiting links kan je kopen in de winkel en zorgt ervoor dat je dus een normale tuinslang aansluiting kan monteren op de schroefdraad in de meter (op de dunne schroefdraad). Dat heb ik hier ook. (Kraan > T-splitter > Adapter > Timer). Al heb ik een timer op tapwater staan.

Gardena-1860-T1030-plus.jpg

Ik weet niet wat de doorgang is in de timer? Zit hier nog een soort filter in of niet?

In de praktijk komt het neer op proberen, veel proberen. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

De tanks staan echt naast de kast, er staan er drie en onderop staan ze met T stukken in verbinding met elkaar, behalve de laatste uiteraard.

Ik heb een bladvanger gekocht voor op de hemelwater (http://www.kunststofregenton.nl/vulsysteem-plus-detail) die ik eerst ga monteren.

Dus van het weekend eerst maar even de boel schoonmaken want alles is zwart.

Ik wil als de boel leeg is eerst de boel 50cm hoger zetten.

Dan vanaf de tank met gele tuinslang (17,5mm) naar binnen, filter erop en dan de timer.

De timer heeft een grof filtertje in de bovenkant.

Ik zit alleen nog te denken over de diameter van de slang.

16mm, 20mm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan ik je niet echt in adviseren. Ik heb een complete set van Gardena, zij hebben max 16mm als ik me niet vergis. Dat is dus ook wat ik gebruik. Maja als jij met alleen zwaartekracht werkt wil je meer druk creeren. Krijg je die met 16mm of met 20mm? Is dat noemenswaardig? Dat weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal morgen even navragen hier in de growshop in Purmerend.

Gelijk maar even 3 andere IBC tanks erbij zetten met wat hout onder zijn voetjes zodat hij hoger komt te staan.

Heb net alle goten schoongemaakt.

Nu nog even droogblijven van het weekend

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een bezoekje van de realiseerjeeigendroomhuis beurs in Utrecht heb ik vanavond nog even kunnen "spelen".

Ik heb 25mm tyleen gehaald met wat bochtjes, tstukken, kraantjes en tstukken. Capilaire prikpennetjes.

Weet iemand hoe ik het makkelijkste de tyleen weer recht kan krijgen?

Met een fohn warm maken en voorzichtig terugbuigen?

IMG618125891489871238.JPG

FullSizeRender46571489871239.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit! Ik ben benieuwd hoe het verloopt. Ergens maak ik me toch wel wat zorgen om de druk. Je gaat eerst omhoog en dan door het filter (waardoor je toch ook druk verliest lijkt me) en dan richting de stekers. Het wordt testen denk ik. Helaas heb ik te weinig kaas gegeten hiervan om je echte tips te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 weeks later...

Nog een vraag vanuit mijn kant, ik hoop dat iemand hem kan beantwoorden. Ik heb een gardena set, vorig jaar gebruikt en werkte perfect. Dit met sproeicomputer op waterdruk en dus op tapwater.

Dit jaar heb ik een serre met ongeveer 25 planten. Ik heb A-B voeding voor de pepers, dus ik moet deze mengen in het voedingswater (A en B reageren samen in geconcentreerde vorm). Ik kan dus geen tapwater gebruiken. En moet dus via zwaartekracht gaan werken. Ik dacht er zelf aan om een 100 liter regenton te plaatsen en deze te vullen met tapwater zodat ik nauwkeurig kan bijmesten. Echter rondom mijn serre heb ik te weinig plek nog een regenton te plaatsen, in de serre is te krap. Ik wil de regenton dus 5 meter verderop plaatsen. Maar gezien ik op de zwaartekracht werk met een klein vat, hoeveel druk verlies ik als hij 5m verder staat? Of is dit verwaarloosbaar? En zet ik hem hoger om dit te compenseren?

De rest besproei ik gewoon met tapwater, het gaat puur om de serre.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een bezoekje van de realiseerjeeigendroomhuis beurs in Utrecht heb ik vanavond nog even kunnen "spelen".

Ik heb 25mm tyleen gehaald met wat bochtjes, tstukken, kraantjes en tstukken. Capilaire prikpennetjes.

Weet iemand hoe ik het makkelijkste de tyleen weer recht kan krijgen?

Met een fohn warm maken en voorzichtig terugbuigen?

IMG618125891489871238.JPG

FullSizeRender46571489871239.jpg

Ziet er mooi uit. Heb je de koppeling tussen het filter en het hoekstuk en tussen de gardena en het T-stuk ook met een kort stuk tyleen slang gemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...