Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb er gisteren een uitgedaan en er zat al een kleine bol aan.

In dit vroege stadium zijn de bollen en stengels bruikbaar in de keuken.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:
Maar het jaar loopt wel wat voor natuurlijk.. dus misschien heb ik geluk.

Ik denk dat de zachte winter je een ander geluk oplevert dan een veel vroegere oogst. Namelijk een relatief betere oogst. Voor bewaarbare bollen is goed laten afrijpen echt noodzakelijk. Als je te vroeg oogst, voordat het blad nagenoeg is afgestorven, zullen je bollen snel gaan rotten, krimpen of te vroeg weer gaan uitschieten.

Als je voor "zeer vroege"* boontjes kiest, dan is er nog een zaai met oogst mogelijk tot half juli, bij een redelijke nazomer. Veder zou je ca. 10 dagen voor de oogsttijd van je knoflook je bonen kunnen voorzaaien in potjes, wc-rolletjes o.i.d. Let er dan wel op dat je wortels niet beschadigt bij het uitplanten, want bonen maken lange en kwetsbare wortels en zijn aanvankelijk ondergronds 2x zo groot als boven de grond.

* ""Zeer vroeg" betekent bij veel gewassen vooral dat ze een korte tijd nodig hebben tussen zaai en oogst en niet zozeer dat ze vooral vroeg gezaaid dienen te worden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik denk dat ik voor sommige rassen een extreem vroege oogst ga hebben.

Dit is veruit het kleinste lookplantje en er zit al een stevig bolletje aan.

7e1070e4-071a-4b38-ba2d-bbd4e2bdcf9b.jpg?t=1399301009

Geplaatst:

Blad is nog geheel groen. Niet oogsten , nog lang niet zelfs.

Geplaatst:

Het was vooral om te zien of er geen schimmel op zit, de oeprei ernaast heeft duidelijk last van iets.

Het is net een kleine ajuin met knoflooksmaak.

Ik ga nu wel enkele dagen uit m'n bek stinken.

Klopt het dat knoflook in't begin zoals ajuin groeit en later pas in teentjes splitst?

Geplaatst:
Klopt het dat knoflook in't begin zoals ajuin groeit en later pas in teentjes splitst?

Pas bij het drogen ontstaan aparte teentjes, met velletjes en vliesjes ertussen. Je kunt in de rijpe bol wel al de aparte teentjes zien en losmaken.

Soms vormen zich geen teentjes en is er een grote bol met wat instulpingen.

Groeiwijze ui is als een tulpenbol. Sommige uien en ook oerprei maken daarnaast zijbolletjes (net als tulp overigens). Dat zijn dan dus eigenlijke vaste planten. Gewone ui is 2-jarig en vermeerdert zich via zaad. Net als een prei. Bij een knoflook is er geen bol met zijbolletjes, maar vormen zich zoals bij een sjalot, tenen waaruit nieuwe planten kunnen groeien. Er zijn dus nogal wat variaties in de familie van de alliums. Zeker als je ook nog kijkt naar bijv. een Egyptische ui.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...