Ga naar inhoud

Bestuiven van tomaten...zin of onzin?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zeker zinvol voor kastomaten. Een tomaat is dan wel zelfbestuivend, het stuifmeel moet nog wel loskomen. Let komende zomer maar eens op. De bloemen die niet bestoven zijn groeien niet uit. De methode met de tandenborstel vind ik wel erg omslachtig. Een paar keer per week met je vinger tegen de stam en/of bloemtrosjes tikken is afdoende.

Geplaatst:

In de open lucht doet de wind het werk: de planten bewegen erdoor en daardoor valt het stuifmeel op de stamper en worden de bloemen bevrucht.

Maar ik hoor ook verhalen van mensen met prachtige planten in een kasje, die weinig vruchten geven.

Ā 

Volgens de "boekjes" (theorie) is er maar een beperkte tijd per dag, dat de stuifmeelkorrels droog genoeg zijn om te vallen en dan duurt het weer een dag voor er een nieuwe portie is en weer droog genoeg.... Bovendien verschilt dat tijdstip ook nog door de omstandigheden en per ras.

Ā 

Als je een goede vruchtzetting hebt, prima! Maar dat is niet vanzelfsprekend in een kasje zonder (veel) luchtbeweging. Er worden allerlei methodes geadviseerd om toch voldoende bestuiving en vruchtzetting te krijgen. Tikken met een stokje, of zoals hier genoemd: zachtjes schudden aan de plant of (nieuw: met stip!) trillen met een tandenborstel. In de beroepsteelt, waar alle teelt omstandigheden en kenmerken van een tomatenras bekend zijn, zijn er zelfs speciale mensen of installaties die op bepaalde tijdstippen voor de bevruchting zorgen.

Ā 

In een kasje is de meest effectieve manier: zet deuren en ramen zoveel mogelijk open, zodat er wind door kan. Kan dat niet of niet goed, maak er dan een gewoonte van om - liefst met tussenpozen van enkele uren - aan het einde van de ochtend of tijdens de middag even te tikken, trillen of wat dan ook om het stuifmeel te laten vallen.

Ā 

Er wordt door serieuze liefhebbers zelfs beweerd dat het tomaten goed zou doen om ze geregeld aan te raken, vast te pakken, te strelen of licht te geselen e.d. omdat het de planten steviger en sterker zou maken. Kortom: Leef je lekker uit in je kasje en bedenk maar iets om je tomaatjes te troetelen!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

tikken bij 25 graden en lage luchtvochtigheid, stuifmeel stuift dan echt

trillen geeft meer bestuiving dan tikken maar is gedoe...

Geplaatst:

Dat is in de professionele tomatenkweek heel gangbaar hoor. Na het plukken worden de planten even "getrild" met een speciaal trilapparaatje. Doe je het niet, dan heb je minder tomaten.

Ik tik zelf altijd even met de vinger tegen de bloemtakken. Dan zie het stuifmeel vallen. Paar keer per week doen.

Geplaatst:

Ik tik ook met een vinger tegen de bloempjes.

Ā 

In de bloemen van tomaten zit geen nectar.

Ook als uw planten buiten staan, komen er nauwelijks of geen bijen en hommels op.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...