Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In mijn stukje tuin in Frankrijk staan een aantal grote bomen (walnoten) en een aantal zeer oude fruitbomen als appels en peren en kersen. Die laatste zitten allemaal onder een dikke laag zwammetejs maar leken het nog we goed te doen. Vorig jaar ontdekte ik in het najaar een aantal dikke harde houtachtige zwammen erop. (zie foto). Dat leek me niet gezond maar aangezien het al erg koud was durfde ik ze niet eraf te zagen. Nu in het voorjaar toen ik terugkwam merkte ik dat alle takken waarop deze houtachtige zwammen zaten geheel waren verdord. Bij aanraking vielen ze er gewoon af als geknakte lucifershoutjes. Ik heb alles zo goed mogelijk eraf gezaagd.

Mijn vragen zijn:

- wat is dit voor een "zwam" of whatever het is?

- gaat mijn boomgaardje nu dood?

- kan ik het behandelen om "besmetting naar overige takken of bomen te voorkomen?

Hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen.

Aangetasteboom93661399024255.jpg

Geplaatst: (aangepast)

die zwam hadden wij op een pruim opal; weggesneden en ingesmeerd met lacbalsem maar hij kwam toch terug

toen de tak weggzaagd, nu gaat het goed

besmettelijkheid? Hallo kenners...

aangepast door Gast
Geplaatst:

Het gaat hier om een Ganoderma (tonderzwam) de platte wel te verstaan. Besmetttelijkheid is net als alle schimmels enkel als de situatie er aanleiding toe geeft. Hier dus wel vrij hoog daar het al om oudere bomen gaat en die zijn vermoedelijk op hun retour of hebben veel wonden van tak breuk oid en raken zo besmet. Het is niet zo dat de bomen er in 2 tot 3 jaar aan dood gaan maar vragen wel meer onderhoud en aandacht.

En wat er nog meer op die stammetjes zit zijn korstmossen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
Het gaat hier om een Ganoderma (tonderzwam) de platte wel te verstaan. Besmetttelijkheid is net als alle schimmels enkel als de situatie er aanleiding toe geeft. Hier dus wel vrij hoog daar het al om oudere bomen gaat en die zijn vermoedelijk op hun retour of hebben veel wonden van tak breuk oid en raken zo besmet. Het is niet zo dat de bomen er in 2 tot 3 jaar aan dood gaan maar vragen wel meer onderhoud en aandacht.

En wat er nog meer op die stammetjes zit zijn korstmossen.

dank ga de term opzoeken en meer over lezen straks. de bomen zijn inderdaad vrij oud en beschadigt. ik heb ze bijgezaagd in de hoop dat het helpt. zal ze liefde geven....

Geplaatst:

En let graag ook op met hoe je zou snoeien daar hoe groter de wond oppervlakte je maakt hoe meer kans op schimmels(dus vooral letten dat de hoek niet te groot gaat worden zodat het water(vocht) er niet op blijft staan.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Het is geen tonderzwam (Ganoderma sp., want die hebben een zuiver witte onderkant en komen zelden hoger in een boom voor) maar een boomgaardvuurzwam. Waarschijnlijk heb je deze vruchtlichamen vooral aangetroffen op je kersenbomen, maar ook op andere vruchtbomen komt de zwam soms voor. Meestal nestelt deze schimmel zich op verzwakte bomen of verzwakte takken, via oude, nog niet overgroeide snoeiwonden. Helaas is er geen middel tegen deze schimmel. Wat je gedaan hebt is het enige wat je kunt doen. Maar aan de foto's te zien zit de schimmel al dieper en zal deze vroeg of laat elders naar buiten groeien. Gezond houden en professioneel snoeien is het enige wat de kans kleiner maakt dat de schimmel in je bomen terecht komt.

Geplaatst:

Het kan best hoor wat je zegt D_SDennis dat het een Boomgaardvuurzwam is maar, deze staan al jaren op de rodelijst en mag je dus niet plukken of weg halen daar deze maar heel erg weinig voorkomt(en bescherming geniet ook in Frankrijk) en Ts geeft aan daar veel last van te hebben dus ? En op pruimenbomen, sierprunussen, sleedoorns en soms op appel- of perenbomen komen ze vaker voor dan op kersenbomen. Dus als je me kan vertellen waar ze op zeker op kersen voorkomen zou ik daar graag eens gaan kijken.

Geplaatst:

Stan, voor mijn werk beoordeel ik vele bomen en op Prunus cerasifera 'Nigra' is deze schimmel echt heel regelmatig te vinden. vooral de exemplaren die er niet zo goed bij staan. Rode lijst betekent overigens niet dat ze beschermd zijn, maar in een zekere mate zeldzaam zijn. In die zin is het verstandig er een beetje zuinig mee om te gaan.

• 8 years later...
Geplaatst:

Wij hebben de boomgaardvuurzwam ook op een oude meerstammige Prunus cerasifera Nigra en hebben er net een paar dikke_takken afgezaagd met de bedoeling de boom te verjongen door waterlot door te laten groeien. We hebben de wonden niet afgedekt, zou dat wel moeten? En heeft dat twee dagen later nog zin? De takken willen in stukken zagen en in het houthok bewaren en deels versnipperen en over de tuin uitspreiden. We hebben nog een oude Prunus staan, kan deze door de anippers of opgeslagen takken besmet raken?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...