Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb enkele soorten blauwe bessen staan in 40 liter bakken. Nu ben ik niet in de gelegenheid om grote hoeveelheden regenwater op te vangen. Gezien de overwegend droge periode waar wij nu mee te maken hebben speel ik met het idee om de ph-waarde van kraanwater omlaag te brengen met citroenzuur tot een waarde van 4.5. Ik ben in het bezit van een goede ph-meter. iemand hier ervaring mee? Of wellicht een andere oplossing voorhanden?

Geplaatst:

De meeste mensen die afzuren gebruiken salpeterzuur. Maar het zou wel moeten kunnen en ook wel met azijn maar wat zijn de waarden van je kraanwater dan ?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Kan dat geen kwaad voor de planten? Azijn en citroenzuur?

In welke mate je de pH van je water kan veranderen hangt ook af van de carbonaathardheid (kH). Die vormt immers een buffer. Het is pas wanneer je kH voldoende laag is, dan je pH kan wijzigen. Dat leer je als je een aquarium hebt Want ook daar is het vrij moeilijk om pH te wijzigen.

Je moet eens proberen citroenzuur toe te voegen aan water en dan 24u later de pH te meten. Is die dan nog steeds zo laag?

Geplaatst:

Gedeeltelijk turf aan grond in bakken toevoegen lijkt me de veiligste en meest effectieve manier om voor aangename zuurgraad voor die bessen te zorgen.

Omdat het om relatief kleine hoeveelheden gaat, zou je ook kunnen overwegen om wat scheppen bodem van kennissen met zuurdere zandgrond te vragen en die in je bakken te mengen. PH 4.5 voor bessen is geen vereiste! Wel een wat zuurdere grond.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

pH 4.5 is geen vereist maar tussen 4.5 en 5.5 is wel aangeraden voor blauwe bessen.

Ik heb ze thuis in pure turf en bij ons in de volkstuin staan ze in de klei en het verschil kan niet groter zijn

Geplaatst:

De planten staan in een mengsel van 2/3de turf wat volgens de zak een PH van 4 had en 1/3de potgrond met een PH van 5.5. Gemiddeld zal het grondmengsel dus rond de 4.5 liggen, extra turf toevoegen lijkt mij dan ook niet nodig. @ Riverdale, na 24 uur loopt de PH inderdaad weer enkele tienden op. Salpeterzuur schijnt dit niet te doen. Ik heb jouw blog ook gelezen, waarin je volgens mij zei dat de professionele kwekers hun water ook aanzuren? Het moet dan dus wel mogelijk zijn?

Geplaatst:
De planten staan in een mengsel van 2/3de turf wat volgens de zak een PH van 4 had en 1/3de potgrond met een PH van 5.5. Gemiddeld zal het grondmengsel dus rond de 4.5 liggen, extra turf toevoegen lijkt mij dan ook niet nodig. @ Riverdale, na 24 uur loopt de PH inderdaad weer enkele tienden op. Salpeterzuur schijnt dit niet te doen. Ik heb jouw blog ook gelezen, waarin je volgens mij zei dat de professionele kwekers hun water ook aanzuren? Het moet dan dus wel mogelijk zijn?

Inderdaad, ik heb hen vorige week gevraagd wel product ze ervoor gebruiken maar ze zijn nogal mysterieus...:

Vraag:

Ik heb op uw snoeicursus een jaar geleden gehoord van de baas dat jullie aan het water een product toevoegen dat de pH wat verlaagt. Is dit ook mogelijk voor de amateurtuinier? En zo ja, welk product is dat dan? Zijn er nog andere manieren die goed werken om de pH te verlagen, zonder het grondmengsel aan te passen (de grond is al 100% turf)

Antwoord:

Weet je zeker dat de pH te hoog is?

Mijn antwoord:

Neen, momenteel is de pH prima, maar ik zou dit graag weten voor naar de toekomst toe, alsook voor andere rassen die graag een lagere pH hebben, zodat ik de pH mooi in balans kan houden

Hun antwoord:

Ik zou me voorlopig geen zorgen maken over de pH.. Aangezien je met 100% turf werkt zal je pH nagenoeg altijd prima zijn voor de planten.
Geplaatst:

Vandaag met een vertegenwoordiger van bio meststoffen gepraat, deze gaf aan dat de ph van 6.3 ideaal zou zijn voor bessen.

Ik vroeg hem nl om een product om water aan te zuren, omdat ik overstap van meststof.

De oude meststof zuurde het water aan, zodat de ph naar beneden ging.

Nu heb ik besloten om het zo te laten, als er zich problemen voor doen kom ik wel in acite.

Geplaatst:
deze gaf aan dat de ph van 6.3 ideaal zou zijn voor bessen.

Hmmmm Voor aalbessen wel. Blauwe bessen e.d. toch beter wat zuurder milieu....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
....... deze gaf aan dat de ph van 6.3 ideaal zou zijn voor bessen.

Voor bessen wel ja. Heb je expliciet gezegd : blauwe bessen ?

Sorry, weknow bleek me voor ( kreeg ik niet te zien trouwens )

Geplaatst:

Wat de pH verlagen betreft. Is in principe niet nodig op turfgrond.

Uiteindelijk zal de turf wel wat van zijn buffer capaciteit verliezen. Maar die is van turf best wel groot. Ik heb het ooit voor mijn aquaria gebruikt, dan kom je met een halve kilo een paar honderd liter water verder.

Wat de mysterie van die telers betreft, ik gok maar zo dat die zwavelzuur gebruiken, of fosforzuur. Die zijn beiden erg goedkoop. En zwavelzuur, staat ook wel bekend als accuzuur. Die zullen geen zin hebben om uit te gaan leggen aan leken, dat het niet zo gevaarlijk is, als dat het lijkt.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

@ Weknow, Bit, Sugarlevi.

We hebben een lang gesprek gevoerd over de teelt van blauwe bessen,

die man zit er beroepsmatig in en ziet en hoort meer dan wij.

Daarbij mogen jullie gerust twijfelen aan iemands verstand.IMG1725A51501398929156.jpgIMG1737A38041398929160.jpg

Geplaatst:

Als ik op internet eens rondsnuffel dan hoor ik de Amerikanen vooral over het toevoegen van 'zwavel' bij de blueberries. In Nederland kom ik uit bij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwavelzure_ammoniak, een verzurende stikstof kunstmest. Als je geen stikstof wilt bij mesten maar alleen wilt verzuren dan kan ik me goed voorstellen dat men doet wat sugarlevi schetst: verdunningen gebruiken van de goedkoopste industriële zuren. De meeste mensen associëren die zuren met beelden van het journaal (als het weer eens onverdund in iemand's gezicht is gegooid). Het zoutzuur van de meeste 'zuuraanvallen' wordt echter standaard gebruikt voor van alles, bijvoorbeeld in zwembadwater. Doen we ook niet mysterieus over, dat alle kinderen zwemles krijgen in zoutzuur. De meeste mensen zullen het wel niet weten...

Ik ga er van uit dat een teler die een te hoge PH meet niet met turf of dennennaalden gaat sjouwen. Die zal wel een zuurtje toevoegen aan zijn druppelsysteem.

Geplaatst:

Jaren geleden stierven mijn blauwbessen altijd na een paar jaar af. Nu gebruik ik zwavelzuur met zeer goed resultaat,ze groeien en elk jaar zeer goed met een massa lekkere bessen.Zwavelzuur wordt ook door alle beroepstelers gebruikt om de PH van het water voor bevloeiing van kleinfruit op peil te brengen.

Geplaatst:

Dank voor het mee denken.

Ik was er zelf ook even ingedoken en had ook bevonden dat zowel citroenzuur als azijn niet afdoende gaan zijn omdat die de bicarbonaten niet omzetten, waardoor de kalk in je kraanwater er dus gewoon in blijft zitten. M.a.w. het werkt dus wel tijdelijk aangezien op moment van gift de ph wel zal kloppen maar je brengt hoe dan ook meer kalk in de grond wat je op de lange duur dus een verhoogde PH op gaat leveren ook al was de PH van de grond correct bij de start.

Commerciele telers gebruiken idd of zwavel of zwavelzuur. Dit schijnt het calcium in de grond/water om te zetten naar gips. Dit heeft beiden zijn voor-en nadelen. Zwavel op zich werkt vrij langzaam en als je een accuut probleem hebt met de PH van je grond is dit niet echt handig. Het wordt ook meer gebruikt om grond klaar te maken voor de blauwe bessen teelt, waarna het nog een inwerkingsperiode gegeven wordt. Bij deze manier gebruiken ze gewoon kraanwater of welwater en checken ze de PH van de grond regelmatig, bij een te hoge PH gaat er dan weer nieuwe zwavel door de grond.

Zwavelzuur is het meeste werk aangezien bij iedere ton of emmer kraanwater de PH dus tot 5.0 afgestemd moet worden. Het voordeel is dan weer wel dat je dus nooit meer verhoging van de PH van je grond zal krijgen als die van de start af juist was.

@thinkpad, dat schijnt toch erg afhankelijk te zijn van welk ras je kweekt. Ik heb gelezen dat bijvoorbeeld de Northland vrij vergevingsgezind was qua PH-waardes, maar andere rassen weer veel minder.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...