Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zoals uit andere berichten al is gebleken zijn bij mij de tomatenplanten al de koude kas in gegaan.

Mijn vraag is nu of iemand het ook al aangedurfd heeft om de komkommers en/of de paprika in de volle grond van de kas te planten?

grondtemperatuur zit tussen de 15 en 2-0 graden.

Geplaatst:

De komkommers zijn bij mij in de koude kas ontkiemd, en hebben daar dus altijd gestaan. (in een potje)

Nu heb ik er vanmiddag 1tje in een grote pot uitgeplant en buiten gezet.

De paprikas staan bij mij nog allemaal binnen, op 1tje na, die heb ik vorige week in een potje in de koude kas gezet (niet in de volle grond) om te kijken hoe dat gaat, hij leeft nog

Geplaatst:

Voor mij geen kwestie van "durven".

Ze zijn nog te klein en ik heb nog teveel sla, andijvie, prei en opkweekplantjes staan. Als ze groot genoeg zouden zijn en ik had al plek genoeg ervoor, dan gingen ze de grond in

Nog enkele weken nodig om te oogsten, te verspenen, op te kweken enz. in de kas. De paprika's en komkommers en tomaten mogen nog doorgroeien in hun potten en rond half mei krijg ik pas de ruimte om ze in de kas te planten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Komkommers staan hier al een dikke week in de kas in de grond.

Gaat fantastisch.

Ze groeien goed en de eerste vruchtbeginsels zijn zichtbaar.

Paprika's idem.

Morgen gaan de pepers hier in de kas in de grond.

Tomaten staan er ook al in en bloeien.

Nu zo'n 25 tot 30 cm hoog.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

M'n tomaten en paprika's staan nu al een dikke maand in de serre en er staan al 5 paprika's buiten.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Hier ook al paprika en komkommer in de koude kas, maar heb de grond wel een maand geleden laten opwarmen door een schep stalmest + stro in het gat te gooien

( en daar dan bovenop een goede laag grond). Het is bij paprika belangrijk dat de grond warm is, de eerste weken is het belangrijkste voor de groei van de plant.

Geplaatst:

Deze staan nu in verschillende potmaten in de glazen serre, een week of 3.

Misschien dat ik ze dit weekend in volle grond in de tunnelserre plant ... even de temperaturen afwachten.

Geplaatst:

Persoonlijk zou ik daar zo lang mogelijk mee wachten als de groei binnen prima vol te houden is... Vanaf juni zou ik het dan sowieso in de serre zetten, misschien midden mei.

Maar in principe is het een kwestie van risicobeheer

Geplaatst:

Hier zijn al bij verschillende planten tomaten aan't groeien en ik moet vaak bloemetjes en kleine vruchtjes bij paprika wegpitsen.(ook buiten in de tuin)

Er is echt geen noemenswaardig risico meer....tenzij ge in de Ardennen woont....of in de Alpen.

Geplaatst:

Ik heb tomaten, pepers en aubergines nu 2 weken in de kas. Ze groeien beter dan bij mij binnen. Binnen is de temperatuur aan de lage kant (~18), daar groeide een deel van de pepers vrijwel niet. In de kas nu wel. Ook valt op dat het nieuwe blad van de tomaten in de kas donkerder groen is (en steviger, dikker) dan het blad wat binnen was gevormd. Dit duidt op een behoorlijk verschil in lichtintensiteit. Voor mij dus een argument om eerder naar de kas te gaan; gewenning aan de lichtere omstandigheden. De extra warmte overdag doet mijn planten goed. De koudere nachten (dan binnen) lijken geen negatieve invloed te hebben.

Mijn komkommers zijn nog niet op, die staan ook in de kas. Pompoenen komen er ook al goed op.

Geplaatst:
Hier zijn al bij verschillende planten tomaten aan't groeien en ik moet vaak bloemetjes en kleine vruchtjes bij paprika wegpitsen.(ook buiten in de tuin)

Er is echt geen noemenswaardig risico meer....tenzij ge in de Ardennen woont....of in de Alpen.

In de nacht van zaterdag op zondag wordt het in Limburg 1°C... en dat is op 2 meter hoogte. Er is dus nog heel wat risico hoor. In de serre misschien minder (al heb je bij zo'n koude temperaturen toch ook wat groeistilstand vermoed ik), maar buiten kan het aan de grond nog makkelijk vriezen.

Nu, als ik een serre zou hebben had ik ze wellicht ook al wel daarin gezet en voor bescherming gezocht in de ergste nachten. Maar buiten vind ik persoonlijk nog te vroeg. Je kan het proberen, maar als het effe vriest is het gedaan.

Geplaatst:

Waar ik woon wordt het 3°C.

De grond (zeker in de serre) is al goed opgewarmd, zorgt dat dan niet dat het warmer blijft aan de grond?

Toen het 2week geleden -1°C werd, had ik geen enkele schade aan m'n planten.

Ik had toen de meeste tomaten niet afgedekt.

Geplaatst:

Hier staan alleen de aubergines en paprika's nog binnen. Ik concludeerde overigens dat de ene stoere komkommer die al naakt buiten staat er blijer bij staat dan zijn broertjes en zusjes in de kas. al kan dat misschien ook te wijten zijn aan de vollegrondfactor...

Home is where the harvest is.

Geplaatst:

Alles staat hier al buiten of in de kas.... Dit weekend echter zal alles terug richting kas verhuizen met preventief een vorstdoek erover... ( net gepiept en op onze kempische zandgronden zal het net boven het vriespunt zijn ) Ik neem geen risico... zeker met m'n véél te vroeg geplante bonen

Ze hebben al menig ( voor zover er waren ) vriesnacht onder doek doorgebracht dus een nacht meer of minder zal het niet meer maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...