moestuin lunteren Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Ik Had een vraag wij hebben veel last van distels maar als je ze wilt verwijder moet je ongeveer een meter diep graven om de hele wortel te verwijderen nu is mijn vraag kan ik het ook bestrijden met roundup per plantje en is het dan niet schadelijk voor de rest in de tuin, waar het vooral zit wil ik half mei voedermais zaaien kan dat dan nog Alvast bedankt voor de reacties louis kers Quote
Holland Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Round-Up heeft tegenwoordig Roundup-Gel. Daarmee kan je elk plantje aanstippen en gaat alleen die plant dood. Ik weet niet om hoeveel distels het gaat anders is het natuurlijk een behoorlijk karwei. Round-up spuiten moet je wel heel voorzichtig mee zijn dat je niks in de omgeving raakt. Quote Vriendelijke groeten, Holland
Holland Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Dat is dit spul Quote Vriendelijke groeten, Holland
moestuin lunteren Geplaatst: 27 april 2014 Auteur Geplaatst: 27 april 2014 Bedankt voor de snelle reactie gaat het proberen zo heb je geen last dat het op andere planten komt heel handig Quote
Stan Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Round-up in je moestuin ? Nee. Het is niet voor niets dat het staks niet meer verkocht mag worden. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
greetje Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 round-up in je moestuin....... daar heeft je hele moestuin en je teelt last van!!!niet doen!!! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
zoniet Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 roundup beinvloed de rest van je teelt eigenlijk bijna niet wanneer je het op de juiste manier gebruikt, alleen je zal er niet veel aan hebben omdat distels niet heel erg gevoelig zijn voor round upkijk of je ergens groeistof kan vinden, bij voorkeur brabant mixture Quote
geertlaurent Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Ik zou het ook niet doen... zoals hierboven staat is dat gevaarlijk spul. Steek ze dan liever 3 keer uit door met de spade goed diep in de wortel te prikken, duurt langer maar is niet schadelijk voor de rest van de tuin. Tenzij met die speciale round-up-gel, is een soort "lijmstift" die je tegen de plant aan kan drukken en dat zou enkel die plant vergiftigd worden. Of dat echt zo werkt als in de reclame is natuurlijk weer wat anders. Quote
mijke Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 sja, de roundup komt nog steeds in de plant lijkt me, en met het afsterven van de plant komt de roundup weer in de grond, het grondwater, en daar is het schadelijk voor al het leven. En uiteindelijk dus ook voor omringende planten, lijkt me. Misschien niet direct, maar toch zeker wel indirect. Zoals gezegd, er is een reden dat het spul vanaf volgend jaar verboden is... Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
moestuin lunteren Geplaatst: 11 mei 2014 Auteur Geplaatst: 11 mei 2014 Ik heb er toch maar voor gekozen om het met de hand teverwijderen en moet zeggen valt niet tegen het is even werk maar er komt nauwelijks nieuwe distels terug dus gewoon het hele seizoen de nieuw opkomende distels blijven verwijderen en denkt dat ik volgend jaar dan nauwelijks last meer van hebt groet louis Quote
simke Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 De distel verteld ook wat over je grond. Het zegt dat je een te kort aan stikstof, magnesium, koper, nikkel en ijzer in de grond zich bevind. En dat dat grond een humusgebrek en een slechte bodemstructuur heeft met verdichte onderlaag. Door dit te verbeteren verdwijnen de distels ook op ten duur. Dit kan je doen door een diepe wortelende groen bemester te zaaien. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Amaai Nu geraak ik er niet meer uit zulle, ha neen hé, hoe zit dat dan als er distels staan tussen de netels, de distels zeggen gebrek aan stikstof en de netels zeggen juist veel stikstof.Volgens mij groeien de distels waar het zaadje valt en niet twee meter ernaast en hetzelfde voor de netels.Maar ja, ik ben maar een gewoon oud ventje hé maar round-up gebruik in toch maar lekker niet.Netels zijn goed voor netelgier te maken en de distels hak ik af, op de duur gaan ze wel dood. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
appelvrouw Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 ik dacht hetzelfde Willy.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Pietl Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 uit wikipedia: "OnkruidbestrijdingAzijn wordt gebruikt als goedkoop onkruidbestrijdingsmiddel in de ecologische landbouw. Het spuiten van een oplossing van 5-10% azijn in water doodt de onkruiden vossenstaart en akkerdistel tijdens de eerste twee weken van hun groei. Akkerdistel, een van de hardnekkigste onkruiden ter wereld, blijkt bijzonder gevoelig voor azijn: met een 5% concentratie kan de distel voor 100% bestreden worden" Als dit waar is heb je een heel ecologisch en goedkoop middel... Quote
Bit Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Kan je doen Maar eigenlijk zie ik de winst niet goed ten opzicht van gewoon uittrekken / afsteken. Dat neemt minder tijd en gaat sneller. Komen ze weliswaar gewoon terug na een tijdje, maar dan herhaal je dat, ook zonder veel moeite, en de 3e keer nog eens. Daarna zijn ze al bijna wel echt weg. Eventuele volhouders toch weer weghalen. Klaar. Wat wel bij zulke wortel-onkruiden van belang is, is dat je de planten op het goede moment weghaalt. Dat is gek genoeg niet het moment gelijk, dat ze zich laten zien. Laat ze eerst een aantal bladeren maken ( 5-6-7 ). De wortelonkruid-planten maken hun eerste groei met de kracht die ze opgeslagen hebben in de wortel. Daarna pas gaat de stofwisseling van de plant over op het zichzelf uitbreiden ( groei, bloei en dus zaad , maar ook verdere groei van de wortelstok ondergronds )Haal je dus de plant net juist op dát moment weg, dat ie het meest aan reservekracht uit de wortel gebruikt heeft, dan put je de plant uit. Herhaal dat 1, 2, 3x en de plant geeft het op.Dat geldt eigenlijk voor alle groene planten die zo groeien. pispotten, distels, heermoes.Bij Zevenblad is het zaak echt gelijk het 1e groen steeds weg te halen, daar gaat de stofwisseling nóg sneller.Alleen bij heermoes is het nog net wat ingewikkelder ( een heel eigen verhaal ) Dat is dan ook wel écht de ergste. Quote
Pietl Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Ja idd, ik doe het ook altijd manueel als ik er één zie, zelfde met netels, ik steek ze gwn uit. Quote
Katja1604 Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Ik heb laatst de onkruidtrekkker van Fiskars van mijn vader mogen lenen.Het kost wel wat, maar wat een superding is dat! Kijk maar eens op youtube ofzo.Daar ga ik zeker voor sparen.Ik zou ook niet aan de round up beginnen... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.