impy101 Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 De blaadjes van mijn tomatenplantjes beginnen nu ontzettend slap te hangen en af te sterven, dus ik denk dat het tijd wordt om ze over te plaatsen naar een grotere bak met nieuwe potgrond. Dit zal wellicht de laatste keer zijn dat ik dit doe. Hoeveel liter hebben tomatenplantjes en paprikaplantjes minimaal nodig? Ik heb containers van 10 liter en 12 liter nog liggen en moet dus weten of ik grotere moet kopen... Quote
weknow Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 @ Impy Beter nog een keer verpotten naar ietsje groter. Duurt daarna nog minstens ruim 3 weken voordat ze buiten geplant kunnen worden. Paprika's in die potten kan goed. Heb je dwergen die kleiner blijven, dan zou ook al ca. 6 liter volstaan. Ook bij tomaten ligt het wat aan de soort. Bij stamtomaten, die buiten toch makkelijk 1,50 worden en in de kas makkelijk 2,00 meter zou ik eerder aan 20 liter denken. Voor kleiner blijvende struikvormen is 10 a 12 liter okee en voor dwergsoorten zou 6 a 10 liter goed kunnen. Ongetwijfeld zou een iets kleinere pot ook kunnen, maar dan kan de plant zich mogelijk niet vol uit ontwikkelen en in ieder geval moet je dan vanaf eind juni geregeld gaan bijvoeden. Grotere potten zijn ook iets makkelijker met water geven, kunnen wat meer vocht bevatten zonder dat de grond kletsnat is. Met vrij kleine potten zul je op hete dagen waarschijnlijk 2x moeten begieten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
impy101 Geplaatst: 26 april 2014 Auteur Geplaatst: 26 april 2014 Ik zat juist te denken om morgen al de tomaten buiten te zetten. Ik heb een kas op het terras staan (zie: http://goo.gl/l1Yvuw) en daar wou ik ze morgen al in doen. Ik denk niet dat het nog heel koud wordt 's nachts. Quote
Bit Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Hoeveel liter hebben tomatenplantjes en paprikaplantjes minimaal nodig? Hoewel Weknow de moeite neemt je zéér uitvoerig van raad te voorzien, is het toch écht wel handig bij een dergelijke vraag erbij te vermelden om wat voor tomaten het gaat.Zelf zet ik geen tomaten ( maar goed ik heb geen mini-plantjes ) in een pot kleiner dan 20 liter. ( wel na 4 a 5x ompotten ) Quote
impy101 Geplaatst: 26 april 2014 Auteur Geplaatst: 26 april 2014 Het gaat om trostomaatjes en roma tomaatjes. Quote
SuusP Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Weet je ook wat voor groeivorm (struik, stam, dwerg?). Je kunt best cherrytomaatjes krijgen aan een flinke struik, of standaard tomaten aan een dwergplantje namelijk. Zelf heb ik helaas niet genoeg enorme potten ter beschikking, dus zal een deel van de tomaten in 12 L bouwemmers gaan. Goed gieten, voeden en duimen maar dus. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
impy101 Geplaatst: 26 april 2014 Auteur Geplaatst: 26 april 2014 De volledige naam is Lycopersicon Esculentum. Meer staat er niet qua soort en type. Quote
SuusP Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Hmm ok... dan weet je eigenlijk nog niks. Als het kan zou ik dan voor de grotere maat gaan, daar kun je eigenlijk niet fout mee gaan. Maar ja, dat lukte bij mij ook niet Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
endetjes Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Beter nog een keer verpotten naar ietsje groter. Duurt daarna nog minstens ruim 3 weken voordat ze buiten geplant kunnen worden Waarom zouden ze eigenlijk niet al in een grote pot kunnen? Ik heb vandaag ook tomaatjes (tumbling tom) vanuit 9 cm potje overgezet in hanging baskets. Ik dacht als het nog slecht weer wordt kunnen ze nog naar binnen ookal zijn het hele grote baskets.Maar ze mogen toch vanaf 15 mei naar buiten en als ik bij de "14 dagen weersverwachting" kijk is het minimum qua temperatuur tot 9 mei 5 graden celcius. Dan kan het toch ook nu al naar buiten?? Quote
impy101 Geplaatst: 26 april 2014 Auteur Geplaatst: 26 april 2014 Daarom ben ik ook van plan mijn tomatenplanten morgen al buiten te zetten. Het wordt de komende 2 weken een paar nachten fris (rond de 5 graden inderdaad) dus daar worden ze sterk van. Vriezen gaat het niet meer zoals het er nu naar uit ziet. Ik hou gewoon het weer in de gaten en zodra ik zie dat het een keer koud wordt dan haal ik alles naar binnen voor een nachtje. Voordeel is dat het bij mij allemaal in potten en bakken staat, dus ik kan het naar binnen brengen als het moet. Er zijn vast andere mensen die hun tomaten- en/of paprikaplanten al buiten hebben staan. Quote
Bit Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Of je tomaten al naar buiten kunnen was echter niet je vraag. Je topic gaat over de potmaat van de tomaten. Er zijn al zat topics over wanneer tomaten naar buiten kunnen. En voor het geval je mij te streng vindt : álles mag. niets moet. Vooral bij tomaten die het hele seizoen buiten moeten staan, dat is dus tot half oktober ongeveer ( als ze dat redden met een mooie zomer en nazomer ), dan is het echt beter voor de plant, de opbouw van het wortelgestel, om tomaten na verspenen in kleine potjes , langzaam van kleine maat naar grotere maat te doen opgroeien. Dat geeft een mooie compacte potmaat. Dat geeft een mooie gelijkmatige mogelijkheid tot mesten, tot watergeven etc.Dat geldt dus voor zelf opgekweekte tomaten. Koop je je tomatenplant, dan heeft de kweker dat al voor jou gedaan. Koop je ze van de kweker terwijl de planten nog klein zijn, dan ga jij er mee verder, van kleine maat naar groter. Rond de tijd dat de tomaat gaat bloeien, staat de plant in zijn uiteindelijke maat pot. De maat pot is afhankelijk van de maat plant. Er zijn kleine tomatenplanten er zijn grotere, er zijn supergrote. Weet je niet wat je koopt, dan heb je een probleem ( ach, is ook maar net wat je een probleem vind natuurlijk ) Koop je nú een tomatenplant die al bloeit, of zelfs al tomaten heeft hangen, kun je met de maat pot toe die de plant nu heeft. Echt goed voeden en wateren is dan wel je ding. Zie daarvoor al die topics. Met echt goed voeden zeg ik niet dat je heeel veel moet voeden ofzo. Nee: goed voeden. Juist voeden dus. Dat is niet makkelijk. Een nu dragende tomaat kopen, kun je willen , maar loopt eigenlijk vrijwel altijd uit op een teleurstelling, en dat heeft óók met de potmaat te maken. Het voert wel erg ver daar hier verder op in te gaan. Maar normaal, zoals bij de meesten op dit forum gebruikelijk , bij het opkweken van tomaten van klein naar volwassen dragende plant, ga je van klein potje naar groter , naar groter, in stapjes. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.