Ga naar inhoud

Zure kersen, wat maken jullie daarmee/van?

appelsientje 60

Aanbevolen berichten

Mijn oma maakte altijd sap van zure kersen. Alles was altijd netjes in de kelder in de grote 10l potten. Meestal hebben we, voor het gebruik, 50-50 sap en water gemengd + een beetje suiker, want in de potten was de sap heel erg sterk van smaak. Bijna een bitter-zuur limonadesiroop. Jam kunt je natuurlijk ook maken of kersen invriezen + suiker en dan later in een kersenvlaai of een andere taart gebruiken.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morellen e.d. (in Vlaanderen noemen ze dat krieken en ze maken er ook bier van ) zijn veel aromatischer dan zoete kersen. Als je ze te zuur vindt om zo te eten (goed rijp geoogst vind ik ze best lekker!) zijn ze geweldig voor:

Jam, sap, compote, taartvulling: Limburgse vla (neen Hollanders "vla" is echt het correcte Nederlandse woord voor vloaj!! Kijk maar in de Dikke van Dale) met kersen was traditioneel altijd van - eventueel geweckte - zure kersen. Hier is dan altijd suiker o.i.d. aan toegevoegd. Mengen met ander fruit kan ook prima natuurlijk. Je kunt ze wecken/steriliseren en ook makkelijk invriezen en dan later gebruiken. Er bestaat een handig apparaatje om pitten te verwijderen als je dat wenst, maar het gaat ook goed met een spitse achterkant van een theelepeltje of zo als het er geen honderden zijn.

En verder allerlei toepassingen met alcohol.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...