normanmichiels Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Is het bij de zomersnoei aan te raden om het, volgens mij, teveel aan scheuten in te perken en niet enkel te snoeien na de bloemstros? Ik heb de wintersnoei volgens het boekje toegepast maar heb toch nog te veel dragende scheuten. Zoals op de foto's te zien is, staan die zeer dicht op elkaar en mijn bedoeling zou zijn om er telkens één scheut van te verwijderen. Quote
Bit Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Ja, kán. Maar zou ik nú nog lang niet doen. Er si ook nog geen sprake van "zomer" he ? ( al zeggen de temperaturen wat anders )Wachten dus. De druif laten bloeien. Ruim ná de bloei het teveel aan trosjes verwijderen. de takken / uitlopers zélf nog niet. Die helpen nu de plant mee in de totale stofwisseling. In juni kan je , denk ik zelf , de 1e snoei toepassen. wat teveel aan scheuten wegbreken / snoeien. Niet alles tegelijk ! elke week wat. Verder weet je alles al van snoei en krenten neem ik aan, dat je dus de 2 bladeren ná de tros laat staan. In juli wat forser snoeien, meer weghalen en blijven toppen boven de trossen die je wilt hebben.De rest ken je wel. Quote
normanmichiels Geplaatst: 26 april 2014 Auteur Geplaatst: 26 april 2014 Inderdaad, de grote lijnen van de zomersnoei zijn me bekend, alhoewel ik moet toegeven dat ik vorig jaar reeds in mei heb gesnoeid en de dragende scheuten dan heb ingekort op 2 bladeren na de tros. Ik laat ook slechts 1 tros staan per scheut. Quote
endetjes Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Mijn zus was eens in Jerusalem bij haar schoonfamilie.Daar waren ze erg fanatiek in het weg halen van die uitlopertjes die ergens omheen krullen en vasthechten. De hele familie ging af en toe plukken.De plant zou daar veel energie in steken......Nou is het wel een erg aktief deel van de plant....!Ik had er nog nooit van gehoort. Zijn jullie daar mee bekend? Quote
normanmichiels Geplaatst: 26 april 2014 Auteur Geplaatst: 26 april 2014 Ja, de hechtingsranken worden zoveel mogelijk weg genomen om de door u aangehaalde reden dat ze veel voedingsstoffen opslorpen. Daar ben ik al mee bezig trouwens. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.