Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Omdat ik ga stoppen met mn kleurmuizenhobby heb ik wat kooien over.

Is het een goed idee om oude knaagdierkooien met plastic kap om te toveren in kweekbakken?

ferplast-mini-duna-hamster-blauw.jpg

Maten: 55cm breed x 39cm diep x 27cm hoog. onderbak = 12,5cm hoog

Zit tuurlijk geen drainage in,dus ik zal de potjes op een rooster ofzo moeten zetten.. of een laag hydrokorrels?

Goed genoeg voor een balkon op het zuidwesten in de volle zon, onder een afdak tegen de regen, en zelf water geven met de gieter?

Moet ik het rooster in het begin afdekken met folie?

Zo ja, Wat kan ik erin zaaien?

Heb nog zaadjes van Spinazie Polydane F1..

En uit het overgebleven muizenvoer kan ik lijnzaad, millet, haver en tarwe uitzoeken.. (en zonnebloemen, maar dat vind ik geen mooie planten..)

in Juni krijg ik van die rechthoekige plantenbakken voor mn verjaardag.. 80x40x40 Dus kan ik ze evt in overplanten.

Tips, uitleg en andere ideetjes zijn welkom.

Geplaatst:

Met kweekbak denk ik aan zaaibak (om de plantjes later te verplanten naar potjes of de volle grond). In mijn zaaibakken heb ik geen drainage en let ik er goed op dat ze niet te nat komen te staan. Als er dus geen regen bij kan kun je dat redelijk regelen. Hoe dan ook, de bakken zijn perfect om te zaaien en kleine plantjes in op te kweken. Dan heeft de kap nut. Het rooster moet je dan wel even dicht maken met folie zodat er onder de kap een vochtig microklimaat ontstaat waarin de zaden snel kunnen kiemen.

Wil je er volwassen plantjes in opkweken is het aan te raden om er gaatjes in te boren. Hydrokorrels kan ook maar werkt niet altijd even prettig. De kap is dan niet altijd nodig, en daarmee ook gelijk de vraag of je de plantjes dan niet beter in andere (grotere) bakken kunt zetten Spinazie heeft in ieder geval geen overkapping (extra warmte) nodig om te ontkiemen of te groeien. Die zou je dus zonder kap kunnen telen. Alleen warmteminnende planten (naast normale zaailingen) hebben straks baat bij de extra warmte van de kap. Daarvoor is de bak dus eigenlijk te laag.

Geplaatst:

of een plastic zaaitray of losse potjes in de bak zetten.

zo doe ik dat ook met de action kweekbakken. dat is eigenlijk hetzelfde maar dan kleiner.

watergeven doe ik door een scheut water in de bak doen zodat de plantjes het water van onderaf kunnen opzuigen.

Geplaatst:

Hey, gezellig nog iemand uit Delft.

inmiddels staat het op balkon. Nu wachten tot het begint te groeien.

En ik heb ook alvast 3 houten plantenbakken van 80x40 gekregen van mn ouders.

Ze konden ze thuis niet kwijt, dus ik heb een ubervroeg b-daypresent gekregen. Hahaha..

ik denk dat ik 1bak tot moestuinbak omtover. Ik denk iets van 2 of 3 romaine sla, wat spinazie en 1 plant stokbonen/sugarsnaps? Misschien 1 spitskool?

kan dat samen in 1 bak?

*tuinierkriebels*

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...