Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Leivorm 'Dubbele U'

vercouluh

Aanbevolen berichten

Ik heb iets dergelijks een 20 tal jaren geleden es uit willen proberen. Met veel geduld en aandacht is het niet eens zo moeilijk.

Zoek een zeer jonge struikvorm van de boom, of laat er 1 maken speciaal voor dit doel ( 1 jarige ent ) en begin gewoon. Neem de tijd. Neem ook een zwakgroeiende onderstam. Geduld, en met een aantal jaren heb je iets dergelijks. 1e 5 jaar goede kwaliteit tonkin stokken gebruiken. Geen ondergroei dulden.

Op internet zijn duidelijke handleidingen te vinden.

Een uitleg hier voert wel erg ver, dat zijn lange verhalen, maar op zich met een portie gezond verstand en vooral zonder haast en veel snoeien, is dit goed te doen.

Zelf had ik een dergelijk iets, maar dan schuin ( 1 enkele U )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen expert, maar dit is een beetje wat ik uit de verschillende bronnen heb gedestilleerd.

De onderstam is wel hoog voor dit type cordon denk ik.. Je buitenste twee takken staan wel al mooi naar buiten en zijn even dik, dat scheelt. Hoe flexibel zijn ze? Hoe jonger hoe beter. Opgewarmd door de zon zijn ze ook buigzamer dan als t allemaal nog koud is.

Om de tweede splitsing te krijgen zoek je twee knoppen op die dicht bij elkaar zitten, een aan de binnenkant (rechts) en een aan de buitenkant (links). Omdat je boompje nog niet is uitgelopen weet je niet welke knoppen er uit gaan lopen, dus ik zou sowieso nog even wachten met snoeien. Je kunt wel alvast de twee onderste takken vastbinden. Een stevig frame van rechte bamboe stokken is hier, zoals Bit al zei, onmisbaar.

De breedte van t frame kan bijvoorbeeld 90 cm zijn. Dan zit er 30cm ruimte tussen alle takken. De hoogte van t frame kan zo hoog als je je boom wilt hebben.

Bzzzz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...