Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo mensen,

ik heb verschillende forums gelezen maar kan geen antwoorden vinden

hoelang na het Zaaien van zilverui zijn ze zo groot( grootte van een normale zilverui) dat ik ze kan oogsten en hoe kan ik dat zien?

groeten patrick

Geplaatst:

Als ze om in te maken zijn mag je ze oogsten wanneer je ze zelf groot genoeg vindt. Je trekt ze dan gewoon uit de grond en laat het loof een weekje verdorren. Leg de uien ergens op een droge plek. Daarna het loof verwijderen en maak ze vervolgens verder klaar om in te maken.

Zelf maak ik zilverui niet in maar bewaar ik ze als normale uien. Ik oogst ze in dat geval dan ook net zoals normale uien, wanneer het loof gaat liggen/strijken. De bewaarbaarheid is overigens niet zo heel goed (enkele maanden).

Geplaatst:

Die ervaring had ik ook. Ik had op de proef een struik zilveruien als bewaaruien bewaard, maar die komen de winter niet door hoor.

Mijn St.Jansuitjes staan als sprietjes (erg vroeg gezaaid), en ik ga ze straks niet op azijn zetten, maar op pekel. Vorig jaar ook als proef gedaan: man, zo lekker. Rijke, diepe smaken aan de uitjes. Huilen zo lekker. Dan zijn die supermarktuitjes totaal uit het vizier geblazen.

Geplaatst:

ik heb indd de zilverui barletta

kan ik deze over een week ook nog zaaien of is dat te laat?

ontZettend bedankt alvast voor de snelle reactie ik ben pas begonnen met mijn eigen tuintje dus alle tips zijn altijd welkom

Geplaatst:
kan ik deze over een week ook nog zaaien of is dat te laat?

Kan nog wel, hoor.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Nu zaaien kan nog hoor, je kan ze dan in augustus oogsten of in juli als ze nog erg klein zijn. Ik ga dit weekend ook nog 2 rijtjeq zaaien. Mijn vorige zaaibeurt is maar voor de helft opgekomen en wordt overwoekerd door onkruid. Nu op een ander plekje wat herzaaien. Aks de andere toch nog opkomen heb ik er nog om uit te delen

Geplaatst:

Grappig... ik heb ook Sint-Jansuitjes, maar dat zijn geen zilveruitjes (tenminste, zo heb ik ze nooit bekeken!). Ik heb een paar jaar geleden een bosje van mijn moeder gekregen en poot ze braaf ieder jaar in september, om ze in mei te kunnen rooien (ze vormen een kluster van 3 tot 7 nieuwe uitjes). Het zijn sla-uitjes, die volgens mijn moeder vroeger altijd werden aangeboden bij de eerste sla uit de volle grond.

Zouden de Sintjannen familie van elkaar zijn? In dat geval zijn de zilveruitjes misschien ook winterhard

Geplaatst:
Zouden de Sintjannen familie van elkaar zijn? In dat geval zijn de zilveruitjes misschien ook winterhard

Veel - ik denk zo een beetje alle - uien zijn winterhard. Maar sommige soorten kun je goed (en soms het beste) telen zoals knoflook. D.w.z. najaar planten en in voorjaar oogsten. Ze groeien dus ook nog echt flink in het late najaar, de winter en vroege voorjaar. Denk aan de zogenaamde winteruien en oerprei en eigenlijk ook bijv.daslook.

Ik heb sterk de indruk dat er door zaadbedrijven wat ruim wordt omgesprongen met de naam Sint Jans-uitje. Er worden ook andere uien onder die naam aangeboden.

Wat Mw Vogel beschrijft, is de traditionele kweekwijze van st. Jansuien en vermeerdering gebeurt en gebeurde (vooral) vegetatief. Uitplanten van kleine bolletjes.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...