Ga naar inhoud

Planten uit tuincentra staan bol van bij-dodelijke middelen!

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
ja loes precies, de nieuwe plant zal hoe dan ook een stuk minder gif bevatten dan de oude. Of dat voldoende is om de plant minder schadelijk te maken? Ik hoorde iets voorbij komen dat sommige planten zoveel gif bevatten dat het voldoende was om hele bijenvolkeren te vermoorden (althans ik heb onthouden dat het 'gruwelijk giftig' was, de exacte cijfers zou je de aflevering even voor moeten kijken )

ik heb de aflevering bekeken.

dat verschilt per soort gif en is afhankelijk van de omstandigheden. daar kan je niet 1 antwoord op geven.

maar om nu bang te worden voor alle planten (stekjes, zaailingen) is ook niet de bedoeling. bijen kunnen niet goed tegen gif, maar zonder planten kunnen ze al helemaal niet.

Geplaatst:
ja loes precies, de nieuwe plant zal hoe dan ook een stuk minder gif bevatten dan de oude. Of dat voldoende is om de plant minder schadelijk te maken? Ik hoorde iets voorbij komen dat sommige planten zoveel gif bevatten dat het voldoende was om hele bijenvolkeren te vermoorden (althans ik heb onthouden dat het 'gruwelijk giftig' was, de exacte cijfers zou je de aflevering even voor moeten kijken )

ik heb de aflevering bekeken.

dat verschilt per soort gif en is afhankelijk van de omstandigheden. daar kan je niet 1 antwoord op geven.

maar om nu bang te worden voor alle planten (stekjes, zaailingen) is ook niet de bedoeling. bijen kunnen niet goed tegen gif, maar zonder planten kunnen ze al helemaal niet.

Inderdaad. Als je al je planten bij kleine en biologische kwekers koopt, en veel zelf zaait, zal de schade wel meevallen. Het is natuurljik nooit een garantie, maar de kansen lijken me dan iig beter.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

• 2 weeks later...
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Hmm handig van Bastin dat deze in Limburg zit, een mooi adres erbij voor zoveel mogelijk gifvrije planten/zaden ^-^. Ik ga wel de bloembolletjes die ik bij de lidl heb gekocht in een doosje weggooien, want dat vertrouw ik dus echt niet meer. Was maar een euro per doosje maar was ook speciaal voor de bijen. Ik wist niet dat ook de bloembollen bespoten worden

Wat ik me alleen afvroeg. In het filmpje komt een biologische kweker aan bod die zijn compost uit onder andere blad-afval van de gemeente haalt. Spuit de gemeente niet ook regelmatig met gif om onkruid weg te halen en dergelijke? Trekt zoiets dan ook niet de bladeren van verschillende bomen/struiken/bloemen in?

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Geplaatst:

Naar mijn weten moet een bloembol door de kweker vijf tot zes jaar achter elkaar herplant worden en weer geoogst worden totdat die het formaat heeft waarop hij verkocht kan worden. Dat betekent dus ook zes keer op het land spuiten tegen bedreigingen en ook zes keer de bloembollen tijdelijk bewaren, waar denk ik ook wel middeltjes bij komen kijken. Dus het is als de theorie van de mensen van het televisieprogramma klopt niet zo verwonderlijk dat er dan al die middeltjes in een bloembol zitten. (But correct me if i'm wrong )

Over jou vraag met het snoeiafval. Zo een vaart zal het wel niet lopen, misschien iets, maar ontkomen doe je er over het algemeen toch niet helemaal aan. Die "giftige planten en bloembollen" zou ik wel zoveel mogelijk links laten liggen, maar over die compost zal ik me niet zo een zorgen maken, dat gaat wel wat ver.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

De kweker in dat programma heeft een afspraak bij een gemeente. Die gemeente levert bladafval. Onbespoten. Wordt gewoon daar verzameld waar niet gespoten wordt. Er zijn trouwens ook gemeentes die in het geheel niet spuiten.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Even een verhaal vertellen dat mij enkele weken geleden is overkomen.Ik was in het tuincentrum en omdat de slakken telkens opnieuw mijn vers gezaaide slaplantjes opaten besloot ik om een zestal plantjes mee te nemen.Thuis gekomen besloot ik ze in de uitloop van de waterval van de vijver te zetten met de bedoeling ze later te planten.De slakken kunnen er niet aan dacht ik en als ik ze vergeet, drogen ze niet uit.Enkele dagen later was ik ze inderdaad vergeten en toen ik mijn vissen wilde eten geven zag ik een dode goudvis liggen.Mijn vijver is al jaren stabiel.Toen ik eten gaf waren ze niet echt happig.Later op de avond zag ik dat er enkele aan het oppervlak lucht hapten.'s Anderendaags na het werk zag ik dat er een blauwe winde gestorven was,en er was geen andere vis meer te zien.Ik herinnerde me het lucht happen en heb onmiddellijk een deel planten verwijderd en de waterslang in de vijver laten spuiten met regenwater.Na een twintigtal minuten kwamen de vissen boven en in het verse water zwemmen.Toen viel mijn oog op de slaplantjes en moest ik denken aan de actie van greenpeace.Ik heb onmiddellijk de plantjes verwijderd.Toen zag ik dat mijn overblijvende blauwe winde niet echt meer actief was.Dag drie: de blauwe winde ook dood.Sedertdien alles terug normaal.Ik heb mijn conclusie getrokken en mijn les geleerd.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Geplaatst:

Wel lastig voor tuincentrums zeg. Heb nu een aantal dagen meegedraaid bij een Intratuin op de afdeling waar ook alle bestrijdingsmiddelen staan. RoundUp is niet meer te verkrijgen, maar hoeveel mensen er nog steeds naar vragen en bijna boos worden als je zegt dat je het niet hebt... Ongelofelijk

Echt een flinke uitdaging dat soort dingen. Gif weg doen maakt niet alleen mensen blij, ook mensen boos. Zal flink wat inspanning kosten om de klant 'bij te scholen', op het gebied van biologisch etc. Want ook zolang de klant puur op het mooiste plantje voor de goedkoopste prijs blijft focussen, zal het verdomde lastig zijn om veel gif uit te bannen.

Geplaatst:
Wel lastig voor tuincentrums zeg. Heb nu een aantal dagen meegedraaid bij een Intratuin op de afdeling waar ook alle bestrijdingsmiddelen staan. RoundUp is niet meer te verkrijgen, maar hoeveel mensen er nog steeds naar vragen en bijna boos worden als je zegt dat je het niet hebt... Ongelofelijk

Dat is juist een goed moment om mensen te informeren wat dat gif allemaal voor gevolgen heeft.

Voedselkollektief Almere

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Geplaatst:

Probleem is dan dat de klant je niet serieus neemt en je bijna als zweverig type zal bestempelen Als je ze het biologische alternatief van Ecostyle aanbied lopen ze vrijwel altijd met lege handen door... Terwijl ze het alternatief van Bayer wel accepteren.. Biologisch klinkt blijkbaar weer snel te zweverig, te alternatief, etc..

Geplaatst:

We moeten ook in eigen boezem durven te kijken.

Wie van ons zal er een bloemkool kopen met een plekje op?

De consument krijgt in het algemeen wat hij verwacht te krijgen.

Met alle spijtige gevolgen vandien.

Een eitje willen we ook graag voordelig kunnen kopen, maar wanneer we geconfronteerd worden met het dierenleed dat er achter schuilt vinden we dat een grote schande.

Hoe meer ik er over nadenk hoe ingewikkelder het wordt.

Pas op. Ik vind het zeker niet ok, laat daar geen misverstand over bestaan en het is ook niet de bedoeling om iemand tegen de schenen te schoppen.

Geplaatst:

Wijze woorden Dirk.

We zijn allemaal onderdeel van het probleem ...

... maar gelukkig ook van de oplossing.

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:

zeker Dirk

hier in NL kopen we mi toch voornamelijk op "er goed uitzien" , niet op smaak; komt vast ook door de supermarkt-strategie

(wij waren deze zomer in Portugal, in de supers lag hetzelfde spul als bij ons tegen bijna dezelfde prijzen...onze Portugese buren kochten daar nooit maar in de straatjes achter de super bij vrouwen in zwarte boerenkleding en roken en betastten hun groente vóór de aankoop...)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...