jelmerh Geplaatst: 20 april 2014 Geplaatst: 20 april 2014 hooi allemaal, Ik zit met een paar vraagjes, dit jaar beginnen wij met een moestuintje, echter denk ik dat we al verkeerd zijn begonnen..ik heb een bak gemaakt waar de plantjes in konden, deze gevuld met onder oude aarde en bovenop 15cm cm bemeste tuinaarde.. en daarop nog 3 zak speciale aarde.. we hebben hier verschillende groenten ingezet . wortels andijvie sla paprika , allemaal kleine plantjes die gekocht zijn. we zijn ook bezig met zaden in kweekbakjes in huis. echter lees ik nu op internet dat bemeste tuinaarde helemaal niet goed is...? ik heb er ook worteltjes in gezet en las dat deze dit helemaal niet nodig hadden.We wilden niet gelijk een grote kas aanschaffen vandaar dat we 3 van deze erop hebben gezet we willen de moestuin nog uitbreiden op zo'n 40 vierkante meter aangezien het nu alleen maar zand is waar eerst een zwembad stond..dit zand gaat eruit en met wat is dan het beste dit op te vullen? het gaat om zo'n 15 cm wat opgevuld moet worden. waar we dan aarbeien wortels sla andijvie enz in willen zetten de aarde in de bak zijn van wel 4 verschillende soorten xd dit omdat we bij verschillende tuin centra's zijn geweest.. is dit erg of zou het nu mislukken? en zijn die bakken er bovenop een goed idee? Zoals jullie zien zit ik nog met een hoop vragen.Alvast bedankt! Groetjes Quote
Jane Doe Geplaatst: 20 april 2014 Geplaatst: 20 april 2014 Moederaarde met compost en vaste runder stromest hebben wij, de moestuinaarde is al een stuk beter. Komt nog extra houtkrullen en kompost door met de tijd, voor wat betere structuur. Wij hebben zandbodem, moet ik er dan bij schrijven.En de moestuin is in 7 bedden verdeeld, een bed per groente familie. Quote
Jorg Geplaatst: 21 april 2014 Geplaatst: 21 april 2014 Hallo Jelmer, Bemeste tuinaarde is inderdaad niet het meest aangewezen product als teeltlaag maar wees gerust, de plantjes zullen wel groeien. Ook de wortel. De planten in de bakken waar je verschillende soorten aarde hebt gebruikt gaan weinig moeite hebben met de grond. De bakken bovenop de grond zijn een prima idee. Zelf zou ik er voor kiezen om de bakken onderaan niet af te sluiten (bijv met worteldoek) maar er voor te zorgen dat je wortels ook gewoon dieper kunnen wortelen dan alleen in de bak. Voor de 40 vierkantemeter uitbreiding zou ik gebruik maken gewone tuingrond/aarde. Informeer eens bij een aantal hoveniers in je omgeving of zij goede schone grond kunnen leveren. De grond kun je vervolgens verbeteren door er compost en turfstrooisel (is wat duurder, dus alleen als je budget toereikend is) door te mengen. Desnoods kun je ook kiezen voor verbeterde (zware) grond, vaak aangeboden per bigbag en ongeveer dezelfde prijs als het totaal aan zakken bemeste tuinaarde, maar vele malen beter. Vraag hier ook eens naar bij een hovenier. Koop in ieder geval niet het product wat ze in zakken aanbieden bij het tuincentrum of bouwmarkt. Om nieuwe verhoogde bakken te vullen zou ik je ook verbeterende tuingrond aanraden (met compost, turfstrooisel). Quote
impy101 Geplaatst: 21 april 2014 Geplaatst: 21 april 2014 Ik gebruik altijd potgrond omdat alle planten hier in bakken en potten leven. Tuinaarde is inderdaad niet bepaald geschikt. Daar ben ik jaren geleden al achter gekomen. Ikzelf kan aan zat mest komen dus zal altijd de potgrond kunnen hergebruiken, maar wat ik vaak nog doe is konijnenkeutels strooien. Planten zijn er gek op en je hoeft verder niks te doen. Konijnenkeutels kun je gewoon zo vers over de grond strooien, daar hoef je verder niks mee te doen (niet zoals koe- of kippenmest). Helaas heb ik nu tijdelijk geen konijnenkeutels tot mijn beschikking (bijna alle konijnen zijn afgeschoten en bijna allemaal inmiddels al opgegeten) en zal ik dus gebruik moeten maken van vloeibare mest, maar zodra er weer konijntjes geboren worden dan ga ik weer met konijnenkeutels aan de slag. Een combinatie van goede potgrond en goede bemesting is dus perfect (ligt natuurlijk geheel aan wat je gaat planten). Sommige planten will liever één derde deel turf en zand en twee derde deel potgrond. Quote
jelmerh Geplaatst: 21 april 2014 Auteur Geplaatst: 21 april 2014 Ik gebruik altijd potgrond omdat alle planten hier in bakken en potten leven. Tuinaarde is inderdaad niet bepaald geschikt. Daar ben ik jaren geleden al achter gekomen. Ikzelf kan aan zat mest komen dus zal altijd de potgrond kunnen hergebruiken, maar wat ik vaak nog doe is konijnenkeutels strooien. Planten zijn er gek op en je hoeft verder niks te doen. Konijnenkeutels hoef je niet bemest te worden, die kun je gewoon zo vers over de grond strooien. Helaas heb ik nu tijdelijk geen konijnenkeutels tot mijn beschikking (alle konijnen zijn afgeschoten en bijna allemaal inmiddels al opgegeten) en zal ik dus gebruik moeten maken van vloeibare mest, maar zodra er weer konijntjes geboren worden dan ga ik weer met konijnenkeutels aan de slag. Een combinatie van goede potgrond en goede bemesting is dus perfect (ligt natuurlijk geheel aan wat je gaat planten). Sommige planten will liever één derde deel turf en zand en twee derde deel potgrond. konijnen heb ik wel haha maar die worden niet opgegeten:P en keutels gooi ik meestal weg.. ze doen alles in een hoek.. Hallo Jelmer, Bemeste tuinaarde is inderdaad niet het meest aangewezen product als teeltlaag maar wees gerust, de plantjes zullen wel groeien. Ook de wortel. De planten in de bakken waar je verschillende soorten aarde hebt gebruikt gaan weinig moeite hebben met de grond. De bakken bovenop de grond zijn een prima idee. Zelf zou ik er voor kiezen om de bakken onderaan niet af te sluiten (bijv met worteldoek) maar er voor te zorgen dat je wortels ook gewoon dieper kunnen wortelen dan alleen in de bak. Voor de 40 vierkantemeter uitbreiding zou ik gebruik maken gewone tuingrond/aarde. Informeer eens bij een aantal hoveniers in je omgeving of zij goede schone grond kunnen leveren. De grond kun je vervolgens verbeteren door er compost en turfstrooisel (is wat duurder, dus alleen als je budget toereikend is) door te mengen. Desnoods kun je ook kiezen voor verbeterde (zware) grond, vaak aangeboden per bigbag en ongeveer dezelfde prijs als het totaal aan zakken bemeste tuinaarde, maar vele malen beter. Vraag hier ook eens naar bij een hovenier. Koop in ieder geval niet het product wat ze in zakken aanbieden bij het tuincentrum of bouwmarkt. Om nieuwe verhoogde bakken te vullen zou ik je ook verbeterende tuingrond aanraden (met compost, turfstrooisel). waarschijnlijk gaat al het zand weg en ik dacht dat deze zwarte grond wel geschikt was om ervoor in plaats te leggen? deze kunnen ze gewoon in big bags leveren http://www.zwartegrond.com/benamingen-zwarte-grond/teelaarde en de bak is op zich toch diep zat om in te wortelen? 30 cm diep en het is niet echt een worteldoek maar gewoon een groot stuk plastic van de bouwmarkt om te verkomen dat het hout gaat rotten Quote
impy101 Geplaatst: 21 april 2014 Geplaatst: 21 april 2014 Die keutels hoef je niet weg te gooien hoor. Is zonde... Kun je beter bij je potgrond gooien. Quote
Jorg Geplaatst: 21 april 2014 Geplaatst: 21 april 2014 Hallo Jelmerh, Dat is inderdaad een voorbeeld van de grond die ik bedoel. Je bak is met dertig centimeter inderdaad diep genoeg (ook al wortelen planten normaal gesproken dieper) en voldoet dus prima. Ik begrijp je keuze om het hout te beschermen. Let wel op dat overtollig vocht uit je bak kan, door middel van afwateringsgaten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.