schaapenzo Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 (aangepast) Help... bladetende kevers in de tuin. Wie heeft een bijvriendelijke tip? 18 april 2014 aangepast door Gast Quote http://schaapenzo.wordpress.com/
suus76 Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Waarom niet hier neerzetten wat het probleem is maar een verwijzing naar een blogpagina? Edit: waar vervolgens al de "oplossing" voor dit probleem staat Vind ik een beetje gek Quote
schaapenzo Geplaatst: 18 april 2014 Auteur Geplaatst: 18 april 2014 Hoi Suus, Helaas waren deze oplossingen niet succesvol, op internet vind ik deze oplossingen..Misschien heb jij een suggestie? Quote http://schaapenzo.wordpress.com/
weknow Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Op wat voor een plant(en) zitten ze? En is de schade heel groot? Leggen ze eieren op je plant en komen daar dan vretende larven uit?Als het meevalt is bestrijden misschien niet eens nodig. Zijn ze over een tijdje gewoon weg.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
schaapenzo Geplaatst: 18 april 2014 Auteur Geplaatst: 18 april 2014 De meidoorn wordt helemaal aangevreten, er zijn honderden Gelukkig hebben we veel meidoorns maar ze komen helaas ook in onze bijentuin.. Ook de bessenstruiken worden aangevreten en op andere planten vind ik kevers (al zitten hier veel minder) We hebben inmiddels Pireco gespoten, dit lijkt niet te helpen... Quote http://schaapenzo.wordpress.com/
Stan Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Ik hoor wel te weten wat het zijn maar ik kan er dus even niet opkomen. Edit : Zijn het niet gewoon elzenhaantjes ? Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Claudia69 Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Daar lijkt het toch op. We hebben een wild opgeschoten boswilg staan die elke lente kaalgevreten wordt door deze beestjes, de rest laten ze met rust en de boom schiet nadien weer uit om opgevreten te worden door de tweede lading haantjes. Kippen zijn er verzot op, maar die geraken niet tot boven in de boom... Quote
suus76 Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Hoi Suus, Helaas waren deze oplossingen niet succesvol, op internet vind ik deze oplossingen..Misschien heb jij een suggestie? Ah! Dat had ik er niet uitgehaald, ik vond het zo gek! Ik heb helaas geen oplossing, ben niet bekend met dit soort kevertjes. We hebben bij ons op de moestuin wel last van de bladrandkever maar deze schijnt geen kwaad te kunnen behalve dat de blaadjes er lelijk uit zien. Quote
jokat Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Elk jaar komen ze trouw terug met enige tientallen op de muntblaadjes. Ik kan niet zeggen dat ze daar echt vreetschade veroorzaken, ik denk dat ze graag munt hebben. Als het er te veel worden, verzamel ik ze en gooi ze bij de kippen.Eigenlijk heb ik er geen last mee. Quote
Bit Geplaatst: 20 april 2014 Geplaatst: 20 april 2014 Je hebt er in ieder geval 2 die sterk op mekaar lijken. Het munthaantje ( echt vooral op munt ( bij mij eten ze er wel van )) en het elzenhaantje.Hier echt een invasie van het elzenhaantje dit voorjaar. Zitten overal op en vreten ook. ( veel meer dan alleen elzen, weet nog niet goed waar ze het scahdelijkst zijn. Bloemknoppen van mijn blauwe regen vreten ze helemaal op in ieder geval ) Quote
schaapenzo Geplaatst: 26 april 2014 Auteur Geplaatst: 26 april 2014 Alle bladetende kever zijn verdwenen We hebben er niet alles behandeld met pireco maar alle beestjes zijn wel vertrokken, gelukkig maar! Kunnen we verder gaan planten in onze bijentuin Quote http://schaapenzo.wordpress.com/
Flup Geplaatst: 8 mei 2018 Geplaatst: 8 mei 2018 Even een oud topic omhooghalen. Heb in mijn moestuin ook behoorlijk last van elzenhaantjes, of beter gezegd de larven ervan. Dagelijks vang ik er 100+ van weg. Doe ik dat niet dan hou ik geen prei, knoflook, kool, kruiden en zonnenbloemen meer over. Tot nu toe blijft de schade tot deze planten beperkt. Heb geen elzen in de buurt staan, dus hoe dat kevertje hier komt weet ik niet. Af en toe zie ik een kevertje, die vang ik natuurlijk ook weg. De schade die de larven in de moestuin aanrichten is echt fenomenaal, wegvangen is echt noodzakelijk. Nu lees ik dat kippen die elzenhaantjes lusten, dus dat is zeker de moeite van het overwegen waard om kippen te gaan houden.Lusten kippen die larven ook ook? Of eten die vooral de hele moestuin, dus al mijn kleine plantjes? Of is er ook een andere, milieuvriendelijke oplossing? Verder lees ik dat elzenhaantjes overwinteren onder bladeren, mulch en ander groenafval in de tuin. Dat is jammer, want ik leg in de winter altijd een laag bladafval (walnoten- en eikenbladeren) in de tuin. Nu wordt dat in het vervolg een kale moestuin, want dit is echt niet leuk zo. Quote
Mister w Geplaatst: 28 mei 2018 Geplaatst: 28 mei 2018 Ik lees even mee , hier ook veel ongedierte en haantjes , denk er sterk over om kippen te kopen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.