Gemma Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Afgelopen najaar hebben wij een jonge appelboom geplant.Een Alkemene. Nu is hij ca. 150 cm hoog en zit barstens vol bloesem.Het is duidelijk dat dit boompje niet zoveel vrucht moet dragen nu al.Ik neem dus aan dat ik moet gaan uitdunnen. Hoe dun ik uit ( waar let ik op ), wanneer dun ik uit en hoeveel vrucht kan het boompje wel dragen?Hij staat naast twee Elstars. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
normanmichiels Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Opletten met het uitdunnen voor de junirui. Bij mij schudt de Alkmene tijdens de rui zowat 80 percent van zijn vruchten af. Quote
endetjes Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Ik heb ook voor het eerst een appel in bloei! (jonagold)Wat is juni rui ? Gaat hij in juni zelf de kleinste vruchtjes afwerpen? Quote
normanmichiels Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 De zogenaamde junirui is het verschijnsel waarbij vruchtbomen zoals appel een deel van de nog kleine vruchten laten vallen als een natuurlijke dunning zeg maar. Bij de appelbomen die ik staan heb varieert dit van zeer weinig bij Reinette Evagil tot zeer veel bij Alkmene halfstam. Quote
endetjes Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Bedankt! Weer wat geleerd. Zijn dat onbevruchte vruchtjes of de zwakste?En wanneer moet je dan zelf uitdunnen (indien nodig)?Eind juni?En voor een jonge boom???? één appel per tak of twee??? Ik zit elke dag te loeren. Eén vruchtbeginsel begint al echt te bollen. Zo enthousiast! Ik hoop dat er nog meer volgen. Anders hoef ik in ieder geval niet uit te dunnen Maar ik heb goede hoop. Dit vruchtbeginsel was ook het eerste bloemetje dat open ging! Quote
normanmichiels Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Als het nog nodig is om te dunnen, dan doe je dit NA de junirui. Anders zou je wel eens zonder appels kunnen eindigen. Dit zijn dus wel degelijk vruchtjes (dus bevruchte bloemen), de niet bevruchte bloemen vallen reeds eerder af, zo een twee à drie weken na het einde van de bloei. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.