Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Even een vraagje voor de tomatenkenners:

Dit is het eerste jaar dat ik zelf tomaten zaai. Als ik zo rondkijk in de andere moestuinseizoenen zie ik dat veel onder jullie reeds flinke tomatenplanten hebben. Ik weet nu niet wanneer die gezaaid zijn, maar ik heb de indruk dat mijn tomaten eventjes stil liggen. Ze zijn opgekomen op 23 maart en zo'n 3,5 week later zien ze er zo uit:

IMG016072591397649815.JPG

Is dit de normale grootte voor een plantje van 3-4 weken? Momenteel staan ze in de serre, overdag 30°C en 's nachts 5-7°C.

Is het beter om ze 's nachts toch naar binnen te halen of gaan ze hun gewenste grootte wel halen om pakweg over enkele weken in de serre in volle grond te zetten?

Ik heb al op het forum gezocht, maar er is zoveel te vinden dat ik tussen de planten de tomaten niet meer zie

Bedankt voor jullie hulp alvast!

I love the smell of potgrond in the morning...

Blog: blog/Jan+L[/color]

Geplaatst:

Hoe anderen het doen kan ik niet beoordelen, kan je alleen vertellen hoe ik het gedaan heb.

Ik zaai op verwarmingsmatjes in een propagator binnenshuis half februari/begin maart.

Als ze gekiemd zijn gaat het matje er onder vandaan.

Vervolgens hou ik ze zeker 6 weken op een constante temperatuur van zo'n 17 graden en licht ik ze bij dmv tl bakken.

Daarna begin ik met afharden.

Dan gaan ze naar de kas om aan die temperatuur te wennen.

Daar schommelt de temperatuur inderdaad van overdag 20-30 graden en 's nachts 7-10 graden.

Voor 3 weken oud en nu al schommelende temperaturen zien je plantjes er naar mijn mening wel goed uit.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Maar de plantjes staan wel in enorm grote potten... Daar krijgen ze wat "ruimtevrees" van.

Beter is het om de plantjes steeds een potmaat groter om te potten. In kleinere stappen dus. Dit is beter voor de wortelontwikkeling.

Geplaatst:

Tot vorig jaar deed ik dat ook: In februari of begin maart zaaien en de planten opkweken op de zonnige en warme vensterbank. De planten groeien dan veel sneller, en gingen eind april naar de kas om na een paar weken in de grond gezet te worden. Voordeel: al heel snel mooie, grote planten. Nadeel: De vensterbank staat vol met erg tere plantjes, het is veel werk, en ik ontdekte twee jaar geleden dat het niet echt nodig is.

Ik zaai mijn tomaten nu gewoon in bakjes in de koude kas, vanaf eind maart tot eind april. De groei gaat wat langzamer en de planten blijven in eerste instantie korter door de koude nachten. Ze ontwikkelen zich zoals jouw planten dat nu ook doen. Maar dat trekt in juni, in de vaste kasgrond, razendsnel bij. UIteindelijk, zo ontdekte ik, zijn zelfs de laatst gezaaide planten hooguit een week of twee later met vruchten geven dan de binnen opgekweekte exemplaren. Meestal scheelt het minder. Voor het gemak van een lege vensterbank wacht ik dus wel een weekje.

Een kanttekening: ik heb ook ontdekt dat dit helemaal niet opgaat voor paprika's. Want die komen in de kas in maart gewoon niet op. Die zaai ik dus weer gewoon eind januari. In de vensterbank.

En ik heb nog nooit gehoord van planten met ruimtevrees. Bestaat dat echt?

Geplaatst:

Komt inderdaad door de koudere temperatuur. Het verschil tussen de plantjes die na het krijgen van de eerste blaadjes naar de koude kas gingen en die dat in de veranda bleven is best groot. Heb de grootste vandaag al buiten uitgeplant, ik had er toch een 20 tal te veel dus reserve genoeg moest het mis gaan.

Vorig jaar ook vastgesteld dat de planten elkaar razendsnel inhalen in de zomer. Er waren zelfs planten die als 'onkruid' in volle grond opkwamen toen de buiten uitgeplante exemplaren al 15 cm groot waren. Achteraf zat er in oogstperiode slechts een verschil van dagen...

Geplaatst:

Haha Sokrates, met "ruimtevrees" bedoel ik dat als je zo'n mini plantje in een mega pot plant de wortels eerst niet goed weten waarheen ze moeten groeien. Door ze geleidelijk naar een grotere pot te laten overgaan hou je een mooi goed ontwikkeld wortelstelsel.

En ben nog nooit zo laat geweest met het tomaten zaaien... Dat moet dus nog gebeuren ergens deze maand.

Geplaatst:

Ik heb binnen gezaaid op 29 maart, verspeend (met enkel kiemblaadjes) op 10 april, op dit moment zien ze er ongeveer even groot maar steviger uit dan de jouwe. Staan nog in P9 potjes en worden pas groter geplant als die goed doorworteld zijn.

Geplaatst:

Ik heb van 4 dezelfde planten ( Rose de Bern ) er 2 in de koude kas gezet en 2 staan er hier binnen voor het raam. Die in de koude kas zijn al 2x zo stevig en groot. Die staan daar al een tijdje hoor. Ook alle koudere nachten. 2x onder vlies gehad. 1x rond 0 geweest boven het vlies. Die zijn het mooist.

Maar inderdaad : ik pot van klein naar groter. Heb ze al 3x omgepot. Komen de wortels ruim onder de pot uit, gaat ie weer een maatje groter. Best belangrijk.

Die 4 tomatenplanten heb ik 21 februari gezaaid. Rond eind febr zijn er dus 2 de koude kas ingegaan. Maja. Uitzonderlijk jaar ook he ?

Geplaatst:

Het is inderdaad beter om in het begin de tomatenplantjes om de ca 4 - 6 weken zeker 2 x te verpotten, naar grotere potten. Dat triggert het wortelgestel, wat tot meer en eerdere vruchtvorming lijdt.

Tomatenplanten staan pas (te) koud als ze paars worden!

Leuk experimentje voor in de klas.

[*]

Geplaatst:

@Jan L Ze zullen binnen in elk geval sneller groeien...ik zou ze binnen zetten tot ze wat groter zijn.

Er zijn hier al enkele piepkleine tomaatjes aan't vormen en enkele planten hebben al een 2de en bijna een 3de bloemtrosje.

Het gaat goed!

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Dit jaar voor het eerst (echt) tomaten aan het kweken. Binnen warm gezaaid op warmtemat en dan enkele Weken onder de tl groeilampen laten staan. Vanwege het super weer én plaatsgebrek toch maar in de tunnelserre gezet. Ook al heeft het net lichtjes gevroren, de plantjes lijken me nog heel gezond. Inde serre zijn ze zelfs iets groter 20+- dan een aantal die hier binnen nog staan. Die gaan binnenkort ook naar buiten.

Een ander aantal planten staan bij mijn moeder in de veranda, waar het 's avonds ook wel wat afkoelt, en die staan daar ook al 25cm hoog ongeveer. Zolang het niet te hard vriest (en de plantjes zijn niet te jong) kan een tomaat precies wel wat koelte verdragen. De groei valt misschien even stil, maar ik denk dat de opgedane lichtenergie op de een of andere manier toch ergens bijdraagt in de groei dat we uiterlijk niet zien (speculaties )

@Itoero: geweldig ik was al jaloers op de planten bij aveve vandaag. Hier en daar begonnen ook al trossen bloemen tevoorschijn te komen *jaloers*

Soit, naast mijn heirlooms - gezaaid half maart - koop ik nog wel een extra entje volgende week Al die verhalen ziende hier, maak ik me nu weinig of toch minder zorgen over de koude en eerste-oogst datum verschillen *excited naar mijn eerste echte oogst*

Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com

Geplaatst:

Bedankt voor jullie talrijke reacties!

Ivm de potmaat ga ik ze volgend jaar eerst verspenen in die P9 potjes en dan pas naar de potjes die je in het midden ziet zodra de wortels er onderaan uit komen zoals Bit beschrijft. Die megapotten heb ik gebruikt wegens te weinig potjes

Eergisteren zag 1 plantje paars zoals WillemG zei, dus hier heb ik ook meteen een antwoord op gekregen, vandaag zien ze er allemaal terug beter uit.

Wegens plaatsgebrek binnen ga ik ze toch maar in de serre laten staan en maar hopen dat ze in juni hun achterstand inhalen.

Nog een laatste vraagje hierover: gisteren was het 37°C in de serre, kan dit kwaad? Misschien maar een doek hangen tegen de directe felle zonnestralen? Eén van de pompoenen heeft droge bladranden, de tomaten hebben er minder last van merk ik.

Een temperatuurverschil van 37 naar 5 °C lijkt me wel erg heftig...

I love the smell of potgrond in the morning...

Blog: blog/Jan+L[/color]

Geplaatst:

Een zo hoge temperatuur heeft ook een groeistilstand tot gevolg ja. De plant gaat even in de wachtstand. Voor tomaten is tussen 18 en 26 graden ideaal ongeveer. Maar ideaal wil niet zeggen dat ze niet andere temperaturen aan kunnen hoor. Tomaten zijn eigenlijk helemaal geen lastige planten in het voorjaar, buiten te veel koude. Vorst zouden ze helemaal niet kunnen hebben hoor je overal, dus dat zal dan wel Maar verder zijn het echt makkelijke planten. In je kas ( mij viel dat al op op de foto ) is schermen wel nuttig nu. April is de maand dat de meeste tuiniers beginnen met schermen ( zie die topics )

37 graden was het bij mij van de week ook in de kas. Das wel veel ja. En dat is dan ook weer hét nadeel van een wat kleinere kas. ( zie die topics )

Niet té veel zorgen. Het gaat vast wel goed met de tomaten. Ik zet de tomaten overigens wel op de grond in de kas. Daar blijft het net wat koeler dan bovenin of op een plank.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...