tds Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Heeft iemand ervaring met bescherming van fruitbomen, vnl dan (laagstam) kerselaars tegen vogels? Ik heb gisteren geprobeerd met het net van Ikea, maar dat is te klein :/ de bomen zijn toch 2.5m hoog.Wat gebruiken professionele kwekers om hun kersen te beschermen?Wat gebruiken jullie om je bomen te beschermen?Waar kan je zulke netten kopen? Quote
spike Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 ik dacht 28 mm bij 28 mm geknoopt zwarte polyetheen pe netten.je hebt ook niet geknoopt maar geweven netten, ik vind dat mindere kwaliteit. dikte draad geven ze aan en het gewicht zoveel gram per meter dacht ik uv beschermt Quote
tds Geplaatst: 15 april 2014 Auteur Geplaatst: 15 april 2014 bedankt Spike, dan heb je het over deze netten vermoed ik?:http://www.amazon.co.uk/Garden-Netting-Nylon-Knotted-Black/dp/B00DUVGWTO/ref=sr_1_cc_2?s=aps&ie=UTF8&qid=1397544705&sr=1-2-catcorr&keywords=bird+netting+28mm Quote
spike Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Helaas dat net is om vogels te vangen! Ik zal straks het even verder voor je uitzoeken. Met verkoop adressen Net is van polyethyleen dit is een kunstof is dikker dan het zwarte net van de boerenbond makkelijker in gebruik en meerdere jaren te gebruiken.veel dikkere draden dan op de foto. Quote
tds Geplaatst: 15 april 2014 Auteur Geplaatst: 15 april 2014 ok, dat wist ik niet, ik wil zeker de vogels niet vangen Ze moeten gewoon van m'n kersen blijven ...Hier in de winkel is het 28x28mm, 12gr van het merk PRIMO, 10x4m: 13.5€ .... wel vrij duur vind ik edit: verkeerd, dat is dus weeral nylon ... .Ik vermoed dus dat het eerder deze is:http://www.worteldoek.nl/129/fruitnet-tuinnet-vogelnet---28mm/5x5m voor 20€, slik En dat voor 9 kerselaars ... wow Quote
sluipwesp Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 tds, ik gebruik zelf het tuinnet PRIMO 28x28mm 12gr (5x4mtr/boom) ter bescherming van mijn fruitbomen.De prijs van €13,50 is voor dit net een hele redelijke. Goedkopere van deze kwaliteit zal je niet snel vinden. Mijn ervaring is wel dat je dit net niet even snel over je fruitboompje heen gooit want het haakt van alle kanten. Als je dit klusje met z'n tweeën doet gaat het al een stuk makkelijker. Weet ook niet of andere netten makkelijker werken. Heb het net ook in de warme kas in de volle zon hangen en is na 5 jaar nog als nieuw. Quote
tds Geplaatst: 16 april 2014 Auteur Geplaatst: 16 april 2014 Bedankt voor de info alvast.Ik kijk vandaag nog eens in een winkel in FR of de prijzen daar niet goedkoper zijn.Hoe bevestigen jullie die netten, maak je die vast aan de boom, of met piketten in de grond?Zitten de netten los over de boom, of spannen ze?Denk dat ik al bijna voor 5x5 zal moeten gaan, de laagstam bomen zijn toch wel 2.5+m hoog. Quote
spike Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Zoek op internet maar een leverancier op.Er is een hoop verschil in kwaliteit en hoe makkelijk je er mee werkt. Ik vond Eijnden netten fabriek Hier vind je de verschillende soorten en de prijzen die zij vragen.Ook hoe ze bevestigd kunnen worden. De professional heeft een stellage om de boom heen.Net blijft haken aan de takken als je het op de boom laat rustenvogels landen op het net en kunnen dan als nog bij de vruchten. het werkt makkelijker als het net iets groter is dan de stellage/boom.vogels vinden anders de weg naar dat ene gaatje. ja het kost wat maar kersen zijn ook duur. succes met bouwen Quote
Bit Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Ik zet lange tonkinstokken bij mijn pruimen en kersen, vogelnetten er overheen. Ruim bemeten. Ik zet ze aan de grond vast met grondpennen. Lijsters en merels gaan anders via de grond toch de tijdelijke kooi in.Netten heb je in ongelooflijk veel soorten en kwaliteiten he ? Goedkoop is minder sterk en duurzaam. Vrij simpel. Op mijn fruitkooi ligt een net van 10x 5 meter , alleen het dak. Dat net kostte me toen 55,-Wel prachtig net, en sterk en duurzaam. En dan de zijkanten ook nog natuurlijk. Tja. Quote
tds Geplaatst: 16 april 2014 Auteur Geplaatst: 16 april 2014 Even mijn situatie schetsen misschien ...Ik heb 9 laagstam kerselaars. Nuja, 'laagstam' ... de bomen zijn 12 jaar oud en zijn toch wel vrij hoog (2/3m).Nu zou ik daar dus een 28mm net kunnen over leggen, een 5x5 bvb maar, zoals spike reeds heeft aangehaald, denk ik dat de vogels daar gewoon op gaan landen en de kersen er zo uit zullen pikken Om nu bij elke boom 4 palen te plaatsen en het net erover te spannen ...36 palen van pakweg 4m (3m + 1m id grond), daar dan nog eens netten over ...Het voordeel is dat er een 5-tal bomen op een rij staan dacht ik, dus daar kan ik mooi een kooi rond maken zoals bit al zei.Bamboe stokken kan ik makkelijk aan geraken, ook 4m+, dus al dat voordeel ... . Hoe bevestig jij je stokken aan elkaar Bit?Welk net(ten) heb jij gekocht, en waar?Dan maak ik direct een grote kooi en plant ik er wel bessenstruiken in ook Ik check alvast eens bij Eijnden netten. Nu begrijp ik waarom kersen zo duur zijn Quote
jokat Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Al jaren maak ik dezelfde constructie over de kerselaars (halfstammen, toch zo'n + 6 meter hoog) :In de grond : om de 3 meter ongeveer langs weerszijden : paal type doorsnede 38 betafence (175cm / 100 cm boven de grond).Daarover schuif ik betafence palen van ongeveer 3 meter met grotere diameter (48). Die gaan dus niet in de grond maar gelijk met de grond.In deze palen heb ik vanaf 1 meter hoogte om de 25 cm gaten geboord (8 mm) / om lange vijs door te kunnen steken (zie verder).Over deze palen schuif ik pvc buizen van 70 doorsnede. Ik kan de hoogte regelen door lange vijzen (120mm) door de groene 48 palen te schuiven in de voorzien gaten. Zo komt de pvc buis van 5 meter lengte, 1 meter, of 1m25 of .. boven de grond.Boven de pvc buizen zijn doppen gezet met gaten in. Door die doppen zit een kabeltje die de buizen verbindt met elkaar. Dat kabeltje wordt uiteraard geplaatst voor de buizen de hoogte in gaan.Als deze constructie er staat, breng ik een grote net (nylon zwart geknoopt) over deze constructie.Het zijn eigenlijk drie netten van 10 x 15 meter die we aan elkaar gezet hebben.Zo heb ik 30 meter x 15, goed voor overkapping van 3 bomen !'t Is een heel gedoe elk jaar, en ik hou er een paar dagen een stijve nek aan over, maar..anders geen kersen Quote
tds Geplaatst: 17 april 2014 Auteur Geplaatst: 17 april 2014 amai wat een constructie zeg ... bedankt voor de deskundige uitleg! Ben zelf ook nog wat aan het nadenken over mijn kooi/constructie.Deze hoeft wel niet zo hoog te zijn, volgend jaar zelfs nog wat minder als ik de bomen bovenaan wat terugsnoei. Quote
jokat Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Opletten met snoeien, ik heb altijd onthouden dat je kersenbomen liefst niet snoeit ivm bloeden.Ik beperk mij toch, pas sedert enkele jaren, - ze staan er toch al van voor jaar 2000, ik meen 96 of zo - tot bovenste doorschieters, anders wordt het 7 meter of hoger, en is het echt niet meer te doen. Quote
Bit Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 @tds. Zie mijn moestuin-update's bv. Ik heb 1 rij fruitboompjes staan van 20 meter ( inmiddels vooral kersen ook op ander plekken op de tuin, magoed ) Nog geen kersenoogst op deze tuin trouwens. Maar wel al pruimen, en mijn pruimen en kersen staan om en om en dan appels. De hele rij gaat onder netten. Ik zet lange tonkinstokken, stuk of 5 er vóór en 5 eráchter. Dan p9 potjes op de toppen van de stokken. en daar netten overheen. Simpel as that. Niet moeilijker. En ik trek de netten wat strak en zet ze met pennen in de grond vast.Niet ingewikkelder. Alleen maar verticalen dus. Geen bouwsel. Heb daarnaast ook nog een fruitkooi, maar dat is wat anders.Ik plaats pas netten als de vogels de nog groene pruimpjes gaan ontdekken ( of kersen , of appels ( de papegaaien zijn hier gék van de appels ) Denk dat de netten hier 2 maanden staan. Bij de appels 3 maanden. @jokat: ( erg offtopic ) Ik zie daar een hoop rozen !!! ( oude rozen ( kwa soortjes ) zo te zien ? ) Mooooooi !! Ben jij een liefhebber ? Quote
hans Jansen Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 Ik heb ook kersenbomen. Heb net netten gekocht bij vd Ende nettenverkoopNetten moeten bij mij 8 x 8 meter zijn. Om ze om de stam weer aan elkaar te knopen.Heb 8 x 50 m. gekocht. Kostte € 164,69 incl verzending.Knip ze zelf in stukken van 8 x 8 meter. Plaatsing moet met stok met plastic pot erover, in het midden.Helpende handen zorgen ervoor dat randen netjes om takken worden geplaatst. Groeten Hans Quote
spike Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 als je de netten gaat knippen. Ik doe het zo ik knip in het midden van de maas . ( dan blijf je weg bij de koop/ gevlochten )De netten staan dan uitgespreid en strak doormiddel van 4 stokken op de uiteindes. Ook los van de grond!Anders loop je veel risico om in een andere baan te gaan knippen. Waar door je scheef gaat! Quote
jokat Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 @tds. Zie mijn moestuin-update's bv. Ik heb 1 rij fruitboompjes staan van 20 meter ( inmiddels vooral kersen ook op ander plekken op de tuin, magoed ) Nog geen kersenoogst op deze tuin trouwens. Maar wel al pruimen, en mijn pruimen en kersen staan om en om en dan appels. De hele rij gaat onder netten. Ik zet lange tonkinstokken, stuk of 5 er vóór en 5 eráchter. Dan p9 potjes op de toppen van de stokken. en daar netten overheen. Simpel as that. Niet moeilijker. En ik trek de netten wat strak en zet ze met pennen in de grond vast.Niet ingewikkelder. Alleen maar verticalen dus. Geen bouwsel. Heb daarnaast ook nog een fruitkooi, maar dat is wat anders.Ik plaats pas netten als de vogels de nog groene pruimpjes gaan ontdekken ( of kersen , of appels ( de papegaaien zijn hier gék van de appels ) Denk dat de netten hier 2 maanden staan. Bij de appels 3 maanden. @jokat: ( erg offtopic ) Ik zie daar een hoop rozen !!! ( oude rozen ( kwa soortjes ) zo te zien ? ) Mooooooi !! Ben jij een liefhebber ? Portland, remontanten, veel Austin, 35tal soorten heb ik zowat eens geteld.Ze staan er een tiental jaar, en beginnen wat te minderen, dus mogelijks breng ik wel eens wat verandering in de rozen aan de komende jaren.Maar inderdaad, ik ben een liefhebber !! Quote
Yiasya Geplaatst: 4 mei 2014 Geplaatst: 4 mei 2014 Ik doe het ongeveer op de manier zoals in het filmpje in onderstaande link. Al heeft mijn net wel iets grotere gaten dan wat ze daar gebruiken, even uit mijn hoofd zijn mijn gaatjes 10x10. Quote
tomvdv Geplaatst: 4 mei 2014 Geplaatst: 4 mei 2014 ik heb een kooi gemaakt voor mijn kersen en kleinfruit. is 3m hoog, perfect voor laagstam. gemaakt van visnetten die ik nog heb liggendenk met een getrokken maas van 11cm de kleine vogeltjes kunnen er wel in maar de grote zeker niet. Heb nog enorm veel netten liggen.Ze zijn 4M breed.moest je daarin interesse hebben dan stuur je me maar een PM. Quote
tds Geplaatst: 5 mei 2014 Auteur Geplaatst: 5 mei 2014 Ik ben nog steeds aan het twijfelen tss een kooi of de oplossing zoals je kan zien in het youtube filmpje.De manier met de bamboestokken lijkt me wel handig. Sommige bomen zijn, voor een laagstam, toch wel vrij hoog...Ik zou al palen moeten hebben van 5m als ze 1m de grond in gaan.Had ik ze maar mooi in een vierkant geplant zoals bij jou ... had daar niet echt bij stilgestaan Quote
spike Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 ja wat zullen de voordelen van een kooi zijn? tomvdv de spreeuwen en de merels eten geen kersen bij jouw, of zijn ze bij jouw gewoon groter? Quote
Bit Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Ik denk dat spike de mazen van jouw net wat ruim vindt, dat de merels en de spreeuwen er wel door heen kunnen ?( denk dat dat wel meevalt ) Quote
spike Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 tomvdv Ik denk dat de mazen van jouw net te groot zijn . En dat de merels en de spreeuwen er door heen zullen gaan. Maar houd het in de gaten en vertel ons of het werkt.( smorgens vroeg ook controleren of er geen vogels onder zitten en fruit goed bekijken op schades en het niet plotseling verdwijnen er van)Normaal zoeken ze net zo lang dat ze een gaatje vinden en gebruiken die als ingang en uitgang. Bij een fruitkooi heb je natuurlijk veel meer zicht op je bomen en het fruit en kun je makkelijker iedere keer de rijpen er tussen uit plukken zonder iedere keer een hoop fruit onbedoeld er af te trekken bij het verwijderen en opnieuw plaatsen van het net. Om maar niet te praten overal het werk dat je hebt om het net er op en eraf te halen. Quote
sluipwesp Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 Ik zoek ook voor mijn fruitbomen een vogelnet en twijfel bij de aanschaf tussen de maaswijdte van 15x15 of 28x28mm. En maakt de maaswijdte nog uit voor het verstrikt raken van vogels in het net? Graag advies. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.