Frans Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Mijn draadloos weerstationnetje in de de tuin gaf een half uur geleden op 3 meter hoogte een temperatuur door van 1.2 graden Celcius. Momenteel is dat 1.0 graden en een uur geleden was dat nog 1.5 graden . Het werd tot nu toe nog steeds wat kouder maar de zon komt op dus het omslagpunt zal nu wel bereikt zijn. Aan de grond zal het wel gevroren hebben vannacht. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
RobO Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 ga straks naar de aardappels onder het vliesdoek kijken... Quote
Jan L Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Zonet gekeken: minimum van 1°C in mijn aardbeienbed Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color]
Sabien Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Ik heb hier deze nacht de temperatuur gelogd. Mijn jonge druiven en kiwi heb ik in vliesdoek ingepakt. Bij 1 druif heb ik een temperatuur sensor bij in gedaan om te zien wat dat geeft. Vlak daarnaast buiten de vliesdoek heb ik ook temperatuur gemeten: "1m".Op de grond naast die ene gemeten vliesdoek-druif heb ik ook een temperatuursensor neergelegd.Ik heb ook aardbeien op stelling in Bato-bakkken, daar heb ik ook de temperatuur gelogd op bloemhoogte (bovenste rij aardbeien). Verder zijn de aardbeien niet beschermd. Grond rond de druiven, fruitbomen enz heb ik gisteren volledig nat gemaakt, je ziet ook dat de grondtemperatuur niet onder 0 is gegaan volgens de meting. Wie legt uit waarom het in het vliesdoek het koudst is? Quote
Bertj71 Geplaatst: 16 april 2014 Auteur Geplaatst: 16 april 2014 Zelf heb ik gisteren de meeste planten (die in bakken staan) binnengezet. Onze aardbeien staan nog niet in bloei... heb ik dus niks mee gedaan (hopelijk valt de schade mee... vorig jaar ook al weinig aardbeien gehad).Appelbomen en perenbomen staan redelijk hoog, dus ik ga er van uit dat die nog redelijk okey zijn. Heb ook geen super-boomgaard (moet wel leuk blijven). Quote
Valerie Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Wat ik binnen kon zetten heb ik binnen gedaan. Ik heb buiten een paar aardbeienplanten met een bruine rand om het blad. Gek genoeg zijn de planten die het hoogst geplaatst zijn het ergst getroffen. De bessen hebben het prima overleeft zover ik nu al kan oordelen. Het is nu ook weer prima temperatuur. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
appelsientje 60 Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Ja dat heb ik ook twee aardbei planten met een paar blaadjes met een bruine rand om het blad.En inderdaad ze hangen het hoogst. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
henkg Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Wie legt uit waarom het in het vliesdoek het koudst is?Leuk en nuttig experiment!Inderdaad heel vreemd dat de temperatuur onder het vliesdoek het laagst is. Sensoren volgorde misschien toch anders dan je dacht? Je zou de betreffende sensor even kunnen opwarmen (twee minuten tussen warme handen houden) en daaarna uitlezen welke sensor een plotselinge stijging vertoont.Misschien kun je de vraag stellen op kmi.be, contactformulier. Misschien is het in een beschutte omgeving (zo te zien aan de foto) anders dan in open veld.Houd ons op de hoogte van het vervolg: interessant! Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Sabien Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 De volgorde klopt, want de eerste 10 minuten data ontbreekt voor in de vliesdoek, kabeltje zat los. Je ziet ook dat de temperatuur in de vliesdoek wat meer afgevlakt is ten opzichte van de andere, zeker tov van de groene op 1m. (Geen snelle fluctuaties in temperatuur) Ook alle temperatuur sensors zijn goed. Ze geven in dezelfde omstandigheden dezelfde temperatuur weer op 0.1°C afwijking tov elkaar. (Ook getest op -19°C diepvries temperaturen) Quote
endetjes Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Hoe ziet de schade eruit? Zie je schade aan de bloesem, of vruchtbeginsels? Of merk je het pas als ze eraf vallen....... Quote
jens Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 de temperatuur in het vliesdoek is volgens mij het laagst omdat er daar geen wind is,de lucht staat stil en koelt dus rapper af,buiten was er nog wind (2 tot 3 beaufort)waardoor het niet zo extreem hard afkoelde Quote
Winters Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Dat vraag ik me eigenlijk ook af, of je de schade gelijk al kan zien, of kan je dat pas later zien?Ik heb een plastic tas over mijn mini-appelboompje gedaan. Quote
Erny Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 In mn Groningen Stad achtertuin is de temperatuur niet onder de 3 graden geweest met een luchtvochtigheidsgraad van wel 90%. Net buiten de stad was er wel wat nachtvorst a/d grond. Quote
Sepp Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Iemand enig idee hoe het aankomende nacht is met de vorst? Quote
Riverdale27 Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Hier (Vlaams Brabant) zal het alvast geen probleem zijn. Wordt hier 2 graden, dus zal aan de grond wellicht niet vriezen. Quote
jens Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 het kan aan de grond vriezen tot 4 graden,maar ik verwacht dat niet vannacht,veel te veel wind Quote
Sepp Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Dan toch maar weer voor de zekerheid naar binnen halen Quote
Fruithapje Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Hier heeft het afgelopen nacht hard gevroren. Ondanks dat ik de kiwibessen goed had ingepakt, zijn alle bladeren kapot gevroren. Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 goed rot zeg Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
DennisUtrecht Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Hier is alles goed gegaan met de kiwibessen. In de kas was het minimum 1 graad boven nul. Quote
powerlite Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Hier ook bijna alles goed gegaan. voor de mensen die twijfelen aan vliesdoek , ik heb alles afgedekt dat moest , druiven , aardbeien , aardappelen.Nu had ik 1 rijtje aardappelen niet kunnen doen wegens net te weinig vliesdoek.Die 1e rij is vervroren (niet zo erg die schieten wel weer ) maar de 15 afgedekte rijen niets van schade te bespeuren. Quote
RobO Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 omdat die plant geen warmte produceert en ook niet voldoende warmtevoorraad heeftde grond ernaast heeft dat wel, dus het doek voorkomt wegstralen, weggeleiding van die warmte Quote
geertlaurent Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Druivelaar afdekken met fliesdoek is hier haast 'onmogelijk'... Al mijn knoppen zien er half groen half roodbruin uit had ze dus toch moeten afdekken vrees ik. Balen dit hij stond echt vol mooie knoppen/trosjes. Volgende winter toch proberen met doeken tegen de afsluiting. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.