Bertj71 Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Onze fruitbomen (8 in totaal -- 3x appel + 3x peer + 2x pruimen) staan volop in bloei. Nu wordt er voor de nacht van dinsdag naar woensdag vorst aan de grond voorspeld. Doen jullie nog iets bijzonders om de bloesem te beschermen? Quote
Valerie Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Hier ben ik ook benieuwd naar vooral ivm de aardbeien en bessenplanten bij mij. Het zou zonde zijn als alles kapot vriest. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Sepp Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Idd, temperaturen van -10 worden er verwacht!!! Quote
SuusP Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Hmmm... ik gooi wel even wat bubbeltjesfolie over de aardbeien, maar de hoogstam peer en appel moeten zichzelf maar redden vrees ik. De hoogste bloesems zullen dan hopelijk niet bevriezen. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
appelvrouw Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 -10 lijkt me zwaar overdreven. Ik heb wel eens een fruitoogst gered door onder een lage kweepeerboom een kruiwagen met smeulend zaagsel te zetten dat de hele nacht door smeulde. Nat sprayen schijnt heel nauw te luisteren. Als het echt -10 wordt, of zelfs -5 moet je misschien afdekken met vlies, en anders is het jammer..dit jaar geen fruit. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Sepp Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Na het mooie en betrekkelijk warme weer komen er wat koude nachten aan. In de nacht van dinsdag op woensdag koelt het af tot aan het vriespunt. Aan de grond kan het dan licht tot matig (0 tot -10 graden) vriezen. Dat meldt Weeronline maandag. Koude nachten zijn niet uitzonderlijk deze tijd van het jaar. Maar door het mooie weer staan onder meer fruitbomen vol bloesem. Kwekers zullen daarom wellicht de bloesem met water moeten bespuiten om de toekomstige vrucht tegen bevriezing te beschermen. Fruittelers hebben vaak een nachtvorstmelder. Besproeien heeft zin tot min 4 of min 5 graden, als het kouder wordt dan werkt het niet meer en raakt de bloesem beschadigd, aldus een woordvoerder van de Nederlandse Fruittelers Organisatie. Veel fruitbomen op kwekerijen zijn niet hoger dan 2,5 meter en de bloesem begint al op 30 of 40 centimeter hoogte. Volgens de woordvoerder is het nu wel een gevoelige periode voor het fruit. De pruimen- en kersenbomen zij uitgebloeid, de perenbomen bloeien na en de appelbomen komen eraan. Komende nacht koelt het al af tot enkele graden boven nul en kan het in de zuidelijke helft van het land aan de grond (10 centimeter hoogte) enkele graden vriezen. Ook de nacht van woensdag op donderdag is nog koud. Quote
jens Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 -10 word het zeker niet hoor,eerder rond 0 en aan de grond misschien tussen 0 en -5 Quote
powerlite Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Aardbeien dek ik zeker af met vliesdoek.En de kiwibessen gaan binnen (staan nog in pot). anders zeker ook afdekken met vliesdoek. Quote
JdS Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Is de nachtvorst alleen schadelijk voor de bloemknoppen of ook voor de plant zelf? Wat minder vruchten is niet zo'n ramp. De planten dood is wat erger. Quote
den elias Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Niet waar! Vorige week gevroren ( +/- -1°C) hier in de Kempen en niets gedaan. Perziken staan vol met vruchten. Quote
Galke747 Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Ik heb de aardbeienplanten en mijn twee kersenboompjes en bananenboom even voor de zekerheid alvast ingewikkeld met vliesdoek voor komende twee nachten. Quote
powerlite Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Elias , asjeblieft geef geen verkeerde raad. Mensen , voor Appel , aardbei en kiwibes is het een heel gevaarlijke nacht deze nacht.De appelbomen staan nu in volle bloei en zijn zeer kwetsbaar bij nachtvorst. De kwekers nemen massaal voorzorgen , hier worden pakken kaarsen aangestoken vannacht. Ook kiwibes en aardbei zijn gevoelig aan nachtvorst , dus waar mogelijk dek ze af , zet kaarsen of benevel continu met water.En laat ons hopen dat het meevalt deze nacht. Quote
Sepp Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Idd, ik heb het geluk dat ik alles naar binnen kan zetten en dat ga ik ook zeker doen! Quote
RobO Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 idd binnen zetten en buiten vliesdoek erover en binnen de vingers gekruisd houden Quote
den elias Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Deze nacht -3°C. Inpakken die boel! Quote
Sepp Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Zo de eersten staan binnen naast mijn zeeaquarium best een mooie combi Quote
powerlite Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 appelbomen vorig jaar , romantisch hé : Quote
jens Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 mijn appelboom is eraan voor de moeite denk ik,hij staat vol bloesems en ik heb niks om hem te beschermen Quote
Sepp Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Dat zijn veel kaarsjes of veel boompjes kan ook natuurlijk Quote
Jan L Geplaatst: 15 april 2014 Geplaatst: 15 april 2014 Kiwibes en braambes staat binnen, de aardbeien zijn afgedekt met folie, hopelijk is het voldoende... Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color]
tds Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 In de serre is het nu 3°. De basilicum en bataat hebben daar precies geen last van. Quote
Bit Geplaatst: 16 april 2014 Geplaatst: 16 april 2014 Ik keek om 06.10 voor het eerst naar buienradar en de temperatuur kaarten. Rotterdam/ krimpenerwaard pakt iets van -4gr ja. Maar wel áán de grond he ?Op 1.5m staat het daar nog op groen ( + 1.3 ) Heel grof gezegd natuurlijk , want wat zegt zo'n kaartje nou echt over de temperatuur in mijn tuin. Ik ga straks wel kijken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.