Ga naar inhoud

Aardappelpoters: poters of gewone aardappelen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik wil aardappellen zetten.

Moet ik gewone aardappelen laten scheuten en dan in de grondsteken?

Of moet ik speciale 'poters' kopen?

Of zijn de gescheute aardappellen poters?

Grtjs

Geplaatst:

Gewone eetaardappelen werken goed hoor... mijn composthoop geeft altijd wel aardappelenplanten, soms zelfs gewoon van schillen

Maar best kan je poters kopen, die zijn zeker ziekte- en virusvrij. Kost toch echt niks.

Ja kan ze scheuten laten ontwikkelen maar dat is niet nodig. Ik zou dat niet meer doen en ze gewoon zo snel mogelijk de grond in kieperen. In april moet een aardappelen toch wel de grond in.

Geplaatst:

tsja, spruiten moeten ze toch, mijn idee is dat je toch wat tijd wint als je ze een weekje op een lichte warme plek legt

als het tenminste geen met kiemremmers behandelde aardappels zijn, dus ik kies voor de bio=variant

Geplaatst:

Ja dat kan. Maar het liefst alleen als het om kleine hoeveelheden gaat Ik ken een paar akkerbouwers die het er af en toe benauwd van krijgen als nabij gelegen moestuinen helemaal vol staan met gepote consumptie aardappelen op grote schaal, want die zijn wat ziekte gevoeliger en die ziektes kunnen ook op hun gewassen over gebracht worden.

Zal denk ik ook wel de reden zijn waarom ze in Haarlem alleen maar poters mogen poten?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Koop idd wat poters,van een erkend verkoopadres,hiermee heb je minder kans op Phytophthora,

en de kans op betere oogst.

Garantie kunnen we natuurlijk niet geven.

Voor een late pieper,kun je bijvoorbeeld de Texla nemen.

Een lekkere aardappel,die goed resistent tegen Phytophthora in loof en knol.

Een aardappel uit de supermarkt,kun je natuurlijk altijd proberen,maar houdt de Phytophthora in de gaten,

dit is een vervelende schimmelziekte,die ook tomaten kan aantasten.

Succes met de zoektocht.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...