Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal,

Elk jaar weer een discussie met personen die in onze tuin komen en de appelbomen zien staan die niet in de zon staan, het zijn minitrees van Minitrees.nl, de rest staat wel keuring in de zon.

Ze staan achter een schutting, de zon komt vanaf de kant van de schutting.

Nu zijn ze ook later dan mijn andere bomen met bloesem, eigenlijk staan de knoppen nu op knappen.... nou niet extreem laat maar wel later dan in ze zon (heb ik het idee).

De boompjes hebben nog geen appels gegeven, vorig jaar iig niet, dit jaar zie ik heel veel bloemknoppen zie:

10168036_711866662168486_2210161886666146584_n.jpg?oh=5ab9b4df3eb6dec7773ca4c489181926&oe=53D819D5&__gda__=1405061423_2bce4720cee3bb31d374855434b70227

Ik ben benieuwd (en zal in de herfst een update geven) wat jullie ervaringen zijn met boompjes in de schaduw, wat zijn de negatieve gevolgen maar te meer; wat doet het met de appels, blijven ze bijvoorbeeld zuur of is dit niet van belang wat een zon doet?

Wellicht kan ik de 'de appelbomen mogen niet in de schaduw staan' ontkrachten..

Tot zover..

Geplaatst:

Bij een boomgaard hangen ook veel appels niet in de volle zon, maar in de schaduw van de bladeren of andere bomen.

Toch leveren dit geen slechte appels op hier.

Natuurlijk is het wel zo dat fruit dat rijpt in de zon vaak sneller rijpt maar ik durf er op wedden dat je daar best lekkere appels kunt telen hoor.

Maak wel niet de beginnersfout een klein boompje direct veel appels te laten "grootbrengen", een tak breekt dan gemakkelijk af.

Best laat je er maar een paar hangen of in het begin zelfs niets en eerst je boom zelf wat laten groeien.

Geplaatst:

Appelbomen groeien en dragen in ieder geval ook goed in de halfschaduw (= deel van de dag zon). Zo staan er hier ook enkele. Echte schaduw (bijna geen/nooit zon + veel licht op haar bladeren lijkt me minder gewenst... Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee).

Maar in het verhaal van Pietl zit een "denkfoutje". Appels rijpen niet omdat ze in de zon hangen, maar omdat de boom kan zorgen voor voldoende ontwikkeling en rijping van de vruchten. Daarvoor heeft http://de boom dus voldoende licht, voeding en vocht nodig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Nu zijn ze ook later dan mijn andere bomen met bloesem, eigenlijk staan de knoppen nu op knappen.... nou niet extreem laat maar wel later dan in ze zon (heb ik het idee).

Dat kan! Maar bloei is ook afhankelijk van het ras. Niet alle appels bloeien tegelijk...je hebt later- en vroeger bloeiende.... Vandaar ook dat soortkeuze in verband met bestuiving van elkaar er bij o.a. appels zeker toe doet.

Geplaatst:

Een stuk fruit dat je in een warme omgeving legt zal toch ook sneller rijpen dan in een koude?

De biochemische processen in de appel zelf versnellen door de temperatuur van de zonnestralen, niet enkel door de boom alleen via de zon denk ik

(bv. bij druiven worden de bladeren vaak verwijderd die voor de trossen hangen voor de rijping)

Geplaatst:
Wellicht kan ik de 'de appelbomen mogen niet in de schaduw staan' ontkrachten..

Natuurlijk mogen appelbomen in de schaduw staan. Alles mag, niets moet. En vooral niet als je geen keus hebt.

De vraag is natuurlijk of je bomen het daar goed zullen doen. Tot nu toe wel kennelijk , dus ik zou zeggen : wees blij !

Gangbaar idee is inderdaad, dat een vruchtboom het beter doet in de zon. Jij hebt beide, dus je gaat vanzelf in verloop van tijd het verschil bemerken.

Dat verschil kan overigens ook door heel andere dingen blijken. Natuurlijk in 1e plaats de vruchten straks, het aantal, de maat, de smaak. Maar denk ook aan de boom zélf. Sterkte van de boom tegen aanvallen van buitenaf: luis, vraat, aantastingen, schimmels en ziektes.

Prima toch als het lekker gaat ? Helemaal goed !

Maar inderdaad, toch, ik ben de aanhanger van de andere kant van de schutting

Geplaatst:
Een stuk fruit dat je in een warme omgeving legt zal toch ook sneller rijpen dan in een koude?

De biochemische processen in de appel zelf versnellen door de temperatuur van de zonnestralen, niet enkel door de boom alleen via de zon denk ik

Is dat rijpen? Tomaten en allerlei soorten fruit worden voor de handel inderdaad vaak onrijp geplukt. En dat proef je! De smaak is duidelijk veel minder! Bovendien is dat fruit totdat het bijna rijp was, WEL met voldoende licht, voeding, vocht en eventueel warmte gekweekt om goed "bijna rijp" te kunnen worden. Rijp fruit is - over het algemeen - niet lang houdbaar. Wat je kunt doen om fruit dat je "bijna rijp" koopt toch redelijk zacht of rijp te krijgen, is niet het in de zon leggen. (De koelkast met een 6 a 7 graden wordt ook niet geadviseerd inderdaad.) Wel helpt het om het in de buurt van ander rijpend fruit te leggen, omdat het (ik dacht:) ethyleengas van rijp fruit de na-rijping bevordert.

De kern van wat ik wil zeggen is: Echt rijpe vruchten ontstaan vooral doordat de plant de tijd en omstandigheden heeft om voldoende suikers en zuren te vormen. Bovendien vervang je nu de vraag in dit topic "voldoende licht" (direct en indirect van de zon) door warm en koud. Naast licht, voeding en vocht is voldoende warmte inderdaad ook een factor voor succes met fruit. Maar bij appels is dat in onze contreien geen probleem.

Geplaatst:

Ik ga akkoord met wat je zegt: het is idd vooral in eerste instantie via de plant zelf. Dit weerlegt

echter niet wat ik zei over de zon en rijpen, je moet maar eens praten met mensen die wijn produceren.

De druivelaar zelf mag nog zoveel zon krijgen, als de trossen in de schaduw hangen zullen zij nooit evenveel

suikers bevatten dan degene die wel in de volle zon zaten.

Als je me niet gelooft, ik heb 2 familie leden die bio-ingenieur zijn, ik laat ze met plezier het wetenschappelijke verhaal erachter typen.

Fruit in de zon zal overigens wel rijpen, ethyleen is gewoon een betere manier maar niet de enige.

Geplaatst:

@Pietl. Jawel. Maar dat ligt toch ook echt wat genuanceerder dan wat jij stelt.

De druif is geen appel, de appel is geen aardbei. Bij al deze vruchten heeft de zon een andere inwerking.

Bij druiven wordt inderdaad enkele weken voor de oogst blad weggenomen. Met meerdere redenen. De hoofdreden is meestal : schimmels. Bij een wat natter najaar is dat lastig voor de oogst daar is. Zon en wind doen de druiventrossen die dan een leuke maat hebben, beter drogen. Dat is veelal de hoofdreden voor het wegnemen van het blad.

Veel eerder blad wegnemen wordt zelfs afgeraden, in de hoogzomer bv. De hitte is dan te groot. Druiven kunnen zelfs een misoogst hebben bij te veel zon op de trossen. Druiventrossen kunnen echt verbranden zeg maar ( schil toont dan rode vlekken enz. )

Dan is de druif, zeg maar, "een zakje vocht" . De zon doet dat vocht enigszins "verdampen": uitdampen , door de schil heen. een dunne schil. Vochtgehalte neemt ietsje af: suikergehalte neemt daardoor toe.

Maar dat is wat anders dan dat de suikers aangemaakt worden daardoor.

We hebben in andere topics deze discussie al eens eerder gehad ( aardbeien ) En de kenners wezen mij er fijntjes op dat de aardbei als vrucht geen zon nodig heeft ( al vind ik een zongewarmde aardbei extra lekker ) voor het suikergehalte. De plant maakt de suikers aan via het blad.

Appels ook zo. Eigenlijk alle planten. ( van tropisch fruit spreek ik niet )

Maar appels kleuren wel beter in de zon. En het oog wil ook wat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...