kima Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 De rabarber begint mooi te groeien, alleen komt er volgens mij nu een bloemknop in. Is het waar dat ik die moet verwijderen en kan ik die er dan gewoon uit knippen? Quote
JelleM Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Beste, Zo vroeg mogelijk verwijderen. Dit komt de groei van de stelen ten nadele. Mvg. Quote -de dagen lengen met 01h46 -Maart geeft gemiddeld 6 dagen vorst en 16 dagen regen.
Bit Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Ja. Ze zéggen altijd dat je er nooit in moet knippen, maar dat je een steel, of zo'n bloemscheut dus ook , er uit moet draaien. Nooit begrepen eigenlijk waarom, maar het schijnt bij rabarber nogal wat uit te maken.Er uit draaien dus ja. Dat ie er uit moet snap ik dan weer wél. Dat heeft met de energie te maken die de plant in het bloeien en zaad maken steekt. Dat wil je niet. Je wilt een grotere plant. Quote
Pietl Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Bit, dit heb ik toevallig gelezen in een boek van Monty Don.Je moet de steel of bloemknop zo laag mogelijk vasthouden en dan draaien zodat het afbreekt.Indien je zou snijden krijg je een risico dat de kroon van de plant kan beginnen rotten.In eerder bijzondere situaties kan dit echt de plant volledig ziek maken en moet je hem verwijderen. Al moet ik hierbij zeggen dat hier vroeger wel eens gesneden werd zonder nare ziektes... Quote
Bit Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Ja. Dat verhaal ken ik ook zo. Dat je de kans loopt dat de hele plant afsterft zelfs. Iets met rotten enzo. Of ziekte. Whatever. Ik ken het verhaal. Maar de logica er achter ontgaat me. En dat kan ik dus ergens niet hebben. Iets snap ik dus niet er aan ( ik snap alles altijd graag ) Quote
weknow Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Maar de logica er achter ontgaat me Door af te breken, ontstaat er een heel andere "wond". Onregelmatig. Misschien dat de plant zo sneller weefsel kan vormen om af te schermen tegen verdroging...en dat het zuur in de plant makkelijker desinfecterend kan werken. Deze verklaring is niet meer dan giswerk van mij! (Met hopelijk toch een redelijke basis...) Hou me uiteraard aanbevolen om betere uitleg te krijgen van wie het wel echt weet! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Pietl Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Als je snijdt zit je met een oppervlak waarop water gemakkelijker blijft liggen, gevolg -> rotting. Dat is de logica erachter. Als je die stengels draait laat je zo geen oppervlak achter, je hebt de hele stengel immers mee. Quote
Tuinpraat Geplaatst: 10 april 2014 Geplaatst: 10 april 2014 Ik heb vorig jaar een bloem uitgedraaid zoals beschreven maar dat leek me ook niet ideaal. In het midden van de plant was er een gat waar ook water in bleef staan.. Of heb ik iets verkeerd gedaan? Quote
RobO Geplaatst: 11 april 2014 Geplaatst: 11 april 2014 Ja. Dat verhaal ken ik ook zo. Dat je de kans loopt dat de hele plant afsterft zelfs. Iets met rotten enzo. Of ziekte. Whatever. Ik ken het verhaal. Maar de logica er achter ontgaat me. En dat kan ik dus ergens niet hebben. Iets snap ik dus niet er aan ( ik snap alles altijd graag ) ik denk (maar corrrect me if I 'm wrong, bioteachers) dat het afdraaien ervoor zorgt dat de steel afbreekt op de knoop onderin de steeldaar is de breekwond vrijwel gesloten en geneest de wond nog door de aanwezige groeicellen van de tweezaadlobbige rabarber Quote
kima Geplaatst: 12 april 2014 Auteur Geplaatst: 12 april 2014 Bedankt voor de reacties. Ik heb de knoppen eraf gedraaid, er kwamen al meerdere bloemknoppen op verschillende plaatsen.Nu geeft dat ook wel wat een beschadiging dus hoop dat het goed gaat met de plant.Klop het dat het vormen van knoppen een tekort is aan voeding, dat heb ik nl. ergens gelezen. Quote
Pietl Geplaatst: 12 april 2014 Geplaatst: 12 april 2014 Geen idee of het komt door een gebrek aan voeding maar dat zou ergens wel logisch zijn ("snel nog voortplanten voor ik sterf").Een rabarber heeft wel graag veel voeding, dus dat mag je altijd doen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2014 Geplaatst: 12 april 2014 Ik knip/snijd ze altijd weg en heb nog nooit een rottende plant gehad. Ze groeien keihard! Het scheelt wel dat we hier nogal droog zitten (droge grond en weinig regen), en er dus eigenlijk nooit wat kan rotten hier Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
roeier Geplaatst: 2 april 2017 Geplaatst: 2 april 2017 (aangepast) Ik had gehoopt dit jaar vroege rabarber te hebben, maar mijn plant lijkt ook z'n energie deels in een bloemknop te hebben gestoken.Draaien om de knop er uit te krijgen leek me lastig, ik kon dit onderwerp met advies niet zo snel vinden en heb maar gesneden, dat leek me de veiligste manier. Een lelijke wond is het niet, vind ik.Er zat nog een bloemknop in, op de tweede foto achter zichtbaar, dat heb ik er ook maar uitgehaald. Ik hoop wel dat ie ophoudt met die bloemen, we willen rabarber! Wat ik niet geloof dat het in dit geval om te weinig voeding zou gaan. In z'n algemeenheid geloof ik wel dat groenten die weinig voeding krijgen voor bladgroei dan eerder tot bloei overgaan, ik heb het gezien bij in elk geval sla en boontjes, maar volgens mij heb ik deze rabarberplant uitstekend bediend met goede grond en een paar keer mest geven, en hij ziet er toch verder ook uitstekend uit? Ook de plant waar dit onderwerp mee begint ziet er gewoon goed uit.Ik heb hem vorig jaar nauwelijks aangeraakt, omdat ik hem als een klein stukje wortel kreeg. Misschien dat het eerder komt doordat hij te weinig is aangepakt? Ben ik ook niet van overtuigd, ik weet het gewoon niet, en bloei is natuurlijk wel een normaal iets. Even de foto's er opnieuw bijgedaan, op de een of andere manier waren die verdwenen. 5 april 2017 aangepast door Gast Quote
annaelizabeth Geplaatst: 3 april 2017 Geplaatst: 3 april 2017 Ik snij ook altijd: draaien wordt bij mij altijd half werk en dan groeit de knop lustig door. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 april 2017 Geplaatst: 3 april 2017 De vroege soort (Jorieke's vroege ) die ik nu heb staan bloeit nooit. Ik kan het me niet herinneren in ieder geval. Ik had hiervoor een gezaaide soort, uit officieel zaad, die wel steeds ging bloeien. Net zo vroeg als die van jou nu, en daarna kwamen er meer. En dan bleven de stengels achter Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
japie101 Geplaatst: 3 april 2017 Geplaatst: 3 april 2017 Wat wel interessant is: Wat is de reden dat rabarber een bloem vormt.Ik heb dit zelf ook gehad, en ik kon alle bloemen verwijderen, maar bleef terug komen, nu heb ik een andere plant, en daar heb ik nog nooit een bloem gezien.' Het verwijderen wordt vaak beschreven, (inderdaad draaien en trekken, zo moet je ook de stelen oogsten in feite) maar het is mij een raadsel hoe je een bloeiende plant weer terug in het gareel kan krijgen. Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan
Bit Geplaatst: 3 april 2017 Geplaatst: 3 april 2017 Toch verder normaal hoor. Rabarber is echt een 'koele' plant. Daar bedoel ik dan mee; houdt van vocht, kan goed wat schaduw verdragen, in volle zon moet ie echt niet op klapzand staan, of het moet er echt voldoende vochtig zijn. Van grote hitte houdt ie niet. Veel planten , bomen en struiken maken hun bloemen aan het seizoen, nazomer, najaar, vóór de winter. Ze nemen de bloemen in aanleg mee de winter door. Zo ook de rabarber ( echt een 'neus'-plant, net als Aardbeien en Pioenrozen bv.De mate van bloei wordt dus eigenlijk bepaald door de weersgesteldheid voorafgaand aan de winterrust. En we hadden een waanzinnig mooi, warm, heet zelfs, najaar. De Rabarber heeft daarop gereageerd. Was misschien niet zo senang met al die warmte ( ik herinner mij dat mijn Rabarber er dus toen helemaal niet zo mooi bijstond )En inderdaad, een boom , plant reageert daarop door veel bloemen te willen maken ( voor mocht het verder fout gaan, zich te verzekeren van nageslacht ) Er zijn overigens ook Rabarber rassen, waar ze die neiging er verregaand uit gekruist hebben he ? Mocht je dat willen. Quote
roeier Geplaatst: 4 april 2017 Geplaatst: 4 april 2017 Het lijkt me interessant om wat rabarber van zaad op te kweken, een ras dat me leuk lijkt, en als ik wat meer stronkjes heb maakt het minder uit als er eens eentje in bloei schiet.Rassen die worden gekweekt opdat er niet of nauwelijks zaad wordt geproduceerd, daar heb ik bezwaar tegen. Als ik veel meer rabarber heb kan ik me zelfs voorstellen dat ik er wel eens eentje opzettelijk in bloei laat schieten, dat doe ik toch al bij alle groente; dan vind ik het interessant om te zien hoe ze bloeien, en ook voor zaadwinning. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.