Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi iedereen,

Kan er mij iemand vertellen welk fruit je kan planten in een moestuinbak en op welke diepte dit moet (20,40,60)? Ik weet aardbei op 20, maar kan er iemand nog soorten geven?

Alvast bedankt!

Groentjes,

Nick

"Gardening is cheaper than therapy and you get tomatoes!"

Geplaatst:

Bedankt voor de reactie . Eens kijken waar ik die kan plaatsen. Hebben aardbei en bessenstruiken slechte geburen?

Geplaatst:

Klinkt leuk . Hebben die veel zonlicht nodig? Anders weet ik wel al een plaatsje in de tuin.

Geplaatst:

Blauwe bes wil Minimaal halfschaduw en een zure grond (pH onder de 5,5). Hiervoor kan je rhodondendron/Ericaceae grond gebruiken en vermengen met compost voor vocht vasthoudend effect. Vergeet ook de gaten in de bodem van de pot niet!

Bzzzz...

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties. Blijft dat appelboompje klein? Of groeit die uiteindelijk ook uit tot een grote appelboom?

Dus in een moestuinbak kan je enkel aardbeien doen van fruit en verder niet echt iets?

Groetjes,

Nick

Geplaatst:

Ligt er ook wel sterk aan wat jij onder een moestuinbak verstaat he ? Over welke maten praat je dan ? Wat voor bak heb je nu ?

Misschien ook een foto ?

Geplaatst:

Een patio appelboom blijft inderdaad klein, maximaal 150cm geloof ik.

Uiteraard moet je 'm netjes snoeien ieder jaar

Ik heb twee appelboompjes in een bak van 120x45x40 centimeter.

Geplaatst:
Ligt er ook wel sterk aan wat jij onder een moestuinbak verstaat he ? Over welke maten praat je dan ? Wat voor bak heb je nu ?

Misschien ook een foto ?

Hoi Bit,

De bakken zelf zien eruit zoals op de foto. Afmetingen staan er ook bij.

Groetnjes,

Nick

Geplaatst:

Oké. En die moestuinbakken staan op de grond gewoon in verbinding met de ondergrond ? ( de aarde wwaar die bakken op staan dus ) ? Zo ja , kun je daar gewoon diep wortelende zaken in kwijt hoor, best het een en ander. Denk ik eigenlijk dat je bij de keuze van je fruitsoorten eerder rekening moet houden aan 2 andere dingen: Vocht. De bakken zullen bij langdurige droogte; hittegolf zomer bv, eerder uitdrogen en te droog worden voor veel dingen. Veel fruit wil eigenlijk redelijk vochtig. Dus sowieso dik mulchen enzo. Houtsnipperlaag bv, maar dan nóg: water geven, en bijvoorbeeld als je blauwe bessen zou nemen: dat mag geen kraanwater zijn ( te kalkrijk ). Water geven is dus altijd een ding bij de keuze van zulke hoge bakken.

Dan heb je de keus aan van alles, maar zal je moeten afwegen wat wáár te plaatsen. Een leuke kleine appelboom kan daar in, ook wel andere dingen. Maar wáár ? In de hoogste bak ? ( water geven weer ) maar ook schaduw op de bakken lager ? Ik weet het niet. De bakken middenmaat bessenstruiken ?. Heeft dan de voorste bak nog licht ? Dus de plaatsing van wat je wil ( frambozen en bramen kunnen ook , maar worden erg breed bv. Zelf beetje beoordelen wat je denkt wat waar. Eigenlijk zijn alle bakken geschikt voor alles. Als de voorste lage bakken ook gewoon op de grond staan ( en niet op worteldoek of iets ) kan alles er in.

Dus hoogtes zijn van belang. En de vochtbehoefte. Wortelruimte zat lijkt mij.

Geplaatst:

Meestal hebben SQFG bakken geen verbinding met de grond. Ze staan op tegels, hebben een bodem, of daar ligt een worteldoek. Mijn bakken hebben wel verbinding met de grond, maar volgens mij is het in meeste gevallen in dit forum niet zo (en in een klassikale SQFG hebben ze ook geen verbinding).

Fruitbomen kunnen niet in de SQFG bakken, want de wortels gaan verder dan 1 vak en dan hebben de andere planten rond die boom geen ruimte voor hun wortels. Een grote pot voor een ballerinaboom/minitree/patioboom is wel een goede keuze. Hetzelfde met meeste bessenstruiken (aardbei mag wel in een bak).

Bakken hebben geen problemen met irrigatie doordat ze speciale Mel's grondmix gebruiken en dat houdt vocht vast. Als je gewone grond gebruikt, moet je, inderdaad, vaker bewateren en dat kan best moeilijk zijn aangezien dat, bijvoorbeeld, tomatenbladeren niet nat mogen worden.

Conclusie: als je fruit wil moet je kleine potten/bakken naast je groente hebben en daar is het wel een goede idee. Binnen een klassikale SQFG is dat niet mogelijk.

Edit: Ik heb zelf 3 minitrees (naast SQFG bakken), dan heb ik een loganberry naast mijn schutting. Hij heeft niet zo veel ruimte nodig, want het is een klimplant. Op de dak van mijn schuur komt mijn meloenplant (in een grote pot). Voor aardbeien heb ik een rek met Bato bakken. Naast mijn keukendeur heb ik een minibak (met verbinding met de grond) 1,5m x 0,5m voor blauwe bessen (2x), hetzelfde naast mijn schuur 3mx0,1m (4x). Naast mijn schuur is het altijd halfschaduw en best weinig ruimte, we gaan zien hoe de bessen het daar gaan doen. Daarnaast heb ik nog een trapbak (rechte kant heeft geen verbinding met grond, linke kant met de boom wel) voor kruiden en in die bak groeit een echte grote pruim.

Eigenlijk hebben we deze jaar wat tegels weggegooid en daar dan die "minibakken"gebouwd. Als je maar 3-4 tegels weghaalt, krijg je best veel ruimte om daar iets te planten. De zijdekanten gebruik je nooit, maar de planten zijn met deze plekken wel blij mee. Hier nog wat foto's, maar ze zijn een beetje oud, nu heeft alles veel meer bladeren, bloemen en kleur.

Blauwe bessen naast keukendeur:

CIMG2526-1.jpg

Pruimboom naast kruiden:

CIMG2550.jpg

Loganberry tussen 2 minitrees: kers links en appel rechts:

CIMG2524.jpg

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Ja. Maar gezien de bakken van topicstarter, hebben die bakken eigenlijk niks van doen met SQFG denk ik ?

Geplaatst:

Ok, ik heb de bakken nu pas gezien en Bit heeft gelijk ze zijn geen klassikale bakken. Als de 3 lagen geen verbinding hebben met elkaar, zou je daar nog andere soorten bessen kunnen groeien ALS de hele niveau dan voor 1 soort plant is. Bijvoorbeeld blauwe bes, zou daar wel kunnen (kies voor een laag blijvende soort).

Geplaatst:

@ Estemy

Ben je niet bang dat de wortels van de pruimenboom op een gegeven moment de muur kapot drukken?. Ik heb het bij opa gezien met de appelboom onder het houten (!) kippenhok

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Hoi iedereen!

De bak is op zijn geheel met elkaar verbonden. Er zitten dus geen tussen muren in. De onderkant is voorzien van wortel doek. Als ik alles zo lees, denk ik dat het beter is om fruit in de volle grond te planten en deze bakken te houden voor groenten . Wel hartelijk bedankt voor alle reactie en informatie.

Groentjes,

Nick

Geplaatst:

Nee, Holland, want het muur gaat niet diep en de wortels kunnen dus rustig onder het muur groeien. Eigenlijk had ik een esdoorn die groeide onder dit muur op precies hetzelfde plek (geplant door de vorige eigenaar van mijn huis). Een wortel en 5 bladeren waren op mijn kant en de andere grote wortel op de kant van het buurman. Ik probeerde hem elke jaar weg te krijgen, maar het lukte niet, want het is heel moeilijk om tussen 2 tuinen te graven. Hij ging ook niet dood door snoeien en zagen boven de grond, elke jaar kwamen de bladeren terug. Pas deze lente lukte het uitgraven eindelijk. Ik moest de wortel op de kant van de buurman langzaam doorhakken met een schep (die was rond 5-7cm dik). De tweede wortel (9cm) op mijn kant ook. Een van de moeilijkste taken die ik heb tot nu toe gedaan. Helaas heb ik geen foto's gemaakt, want ik heb al heel veel foto's over verschillende boomwortels dat we uit dit tuin in de laatste 2 jaar moesten uitgraven De vorige eigenaar was verliefd op domme bomen en struiken. In totaal moesten we er 8 stuks uitgraven. En nog steeds hebben we een kerstboom dat rond 10m hoog is In een kleine stadstuin (5,5m x 11m) laat je toch geen grote kerstbomen groeien? Idiotisch, sommige mensen denken gewoon niet, en natuurlijk zou ik die ook weghalen, maar dat kost duizenden euros (te hoog om zelf te doen en mag ook niet).

Maar dit gaat nu allemaal een beetje offtopic.

Geplaatst:

Ook nog heel even off topic: vorig jaar heb ik een pruimenboom naast de kas om gezaagd en die grote wortel zat helemaal onder de kas. Plek met meeste voedsel en water. Toen ook wel voorzichtig moeten doen met de boom eruit halen, zo vlak langs de kas en met de wortel eronder

Vriendelijke groeten,

Holland

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...