patrickweijman91 Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 HAlloik heb een vraagjeik ga nu voor het 2e seizoen een beetje groenten en fruit kweken nu is mijn vraag hoeveel plantjes van de doperwt heb je nodig om hier met 5 personen van te kunnen eten? Quote
suus76 Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Wil je er 1 keer van eten, of een heel seizoen lang? Quote
patrickweijman91 Geplaatst: 8 april 2014 Auteur Geplaatst: 8 april 2014 dat ligt eraan hoeveel planten ik nodig heb voor een heel seizoenik heb namelijk niet zon hele grote tuin... Quote
weknow Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Als de teelt goed gaat en je hebt een rijs-soort (die wat groter wordt en dus wat nodig heeft om langs te klimmen) kun je met pakweg 30 zaden ( 2,5 a 3 meter) toch wel een keer of 4 a 5 erwtjes eten als hoofd-groente bij een maaltijd. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
patrickweijman91 Geplaatst: 8 april 2014 Auteur Geplaatst: 8 april 2014 ok welke soort is dat dan ik heb nu een aantal van de amerikaanse wonder.kunnen deze gewoon langs een bamboe stok groeien? Quote
weknow Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Ik denk dat je Kelvedon Wonder bedoelt??? Die Kelvedon Wonder heeft niet echt rijshout nodig. Wordt een 70 cm hoog. (maar een stukje gaas van bijvoorbeeld 50 cm. hoog is toch wel handig om aan te klimmen Bamboestokken zijn niet geschikt, tenzij je er wat draden of zo tussen spant. Maar het kan zonder! De opbrengst van een kleinere soort als de Kelvedon Wonder is wat minder. Op zich een heel lekkere zoete erwt, met heel veel kleine peultjes. Jong plukken! Maar ik denk dat je het aantal zaden dat je zaait moet verdubbelen voor ongeveer dezelfde opbrengst als in mijn eerste advies. Rijserwten worden veel groter (vanaf 1,20 m en sommige zelfs 2,00 m...) daardoor brengen ze per plant meer op). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Katja1604 Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Ik heb zelf Kelvedon wonder, maar heb laatst ook ergens amerikaanse wonder zien liggen. Quote
weknow Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Dat ras "Amerikaanse Wonder" ken ik helemaal niet + ik kan er ook nergens info over vinden. Wat staat er over lengte en zaaiafstand op het pakje? Misschien kent iemand anders het uit ervaring??? Bij een goed dragend en gezond ras kun je wel ongeveer de aantallen die ik noemde aanhouden. In juli moet je toch bijna dagelijks jonge erwtenpeultjes plukken (dat stimuleert ook het doorbloeien) en die kun je wel een dag of 6 in de koelkast bewaren tot een behoorlijke portie erwtjes. Invriezen is bij erwten ook geen probleem, mocht de oogst te groot in te korte tijd zijn. Oogstduur kan erg verschillen per ras: sommige in korte tijd alles/veel. Andere rassen kun je een week of 5 a 6 van blijven plukken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Riverdale27 Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Als je dat graag eet: zoveel mogelijk zeker? Ik zaai zoveel mogelijk en ik vries de overschot gewoon in na 2 minuutjes koken. Kan ik nog maandenlang lekker van eten. En pakt ook zooooo weinig plaats in, dus is super. Alleen het doppen is wel effe werken Wij zijn met 2 en ik heb ongeveer 300 erwtenplantjes. Quote
Claudia69 Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Van doperwten heb je al een hele oppervlakte nodig om er echt goed van te kunnen eten. Zelf zet ik liever suikererwten (sugar snaps) en dan nog de hoge variant. Die kan je met peul en erwten opeten en dat geeft een hogere opbrengst dan erwten die je dopt. Ze zijn ook zoeter dan gewone peultjes.Ik heb een klimrek van 4,5 m lang op 2 m hoog staan in de tuin (gemaakt van enkele balken en een restant tuingaas) en zaai daar ongeveer 60 gr erwten langs - die ik eerst laat wellen in wat water. Daar kunnen we wekelijks van eten in het seizoen en de overschot gaat de diepvries in. Quote
Katja1604 Geplaatst: 9 april 2014 Geplaatst: 9 april 2014 @weknow: ik heb even gezocht, ze worden onder de naam wonder van amerika verkocht. Quote
Portugeesje Geplaatst: 24 april 2021 Geplaatst: 24 april 2021 Omdat ik geen ruimte heb om de peulen op te binden, vraag ik mij af of ze niet gewoon in een bak kunnen die op een tafel staat zodat de planten gaan hangen? Quote
loes Geplaatst: 24 april 2021 Geplaatst: 24 april 2021 Als die bak op een tafel kan staan dan kan die bak toch ook op de grond en dan de planten omhoog? Quote
Portugeesje Geplaatst: 24 april 2021 Geplaatst: 24 april 2021 Ik heb geen ruimte om die bak op de grond te plaatsen, wel op een verhoging. Quote
Patrijs Geplaatst: 24 april 2021 Geplaatst: 24 april 2021 8 uren geleden, Portugeesje zei: vraag ik mij af of ze niet gewoon in een bak kunnen Welke soort doperwten heb je? Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.